Ako sa zmení YouTube?
YouTube sa za poslednú dekádu výrazne vyvinul, snaží sa byť bezpečnejšou platformou, ktorá zároveň podporuje kvalitný obsah a taktiež je jeho cieľom zobrazovať ho správnej cieľovej skupine. Pred niekoľkými dňami dostali všetci majitelia najväčších slovenských účtov list, v ktorom sa píše o zmenách týkajúcich sa obsahu pre deti. Ide však o natoľko razantné a zároveň nejasné rozhodnutie, že sa síce dotkne príjmov časti domácich youtuberov, málokto aj napriek tomu dokáže odhadnúť, do akej miery.
Zmeny sú reakciou na obavy Federálnej obchodnej komisie Spojených štátov v súvislosti s dodržiavaním zákonov o ochrane súkromia detí na internete.
Čo sa bude diať?
V súčasnosti musí každý jeden slovenský youtuber oznámiť platforme, či je jeho tvorba určená pre deti do 13 rokov. Medzi tento druh videí však patrí výhradne obsah, ktorý má charakter detského videa – zároveň tu nepatria videá, ktoré síce nemajú na deti negatívny vplyv, cieľová skupina sú však ľudia starší ako 13 rokov.
Táto zmena má niekoľko úskalí, ktoré v posledných dňoch komentujú napríklad Selassie alebo Duklock na svojich profiloch. V nasledujúcich riadkoch si rozoberieme, prečo je novinka problémom, a prečo bude mať obrovský dopad na niektoré kanály.
Recenzie:
1. Video „pre deti“ musí označiť youtuber, ktorý robí recenziu na detské hračky
2. Video „pre deti“ nemôže označiť youtuber, ktorý robí recenziu na iPhone 11, nepoužíva v ňom však vulgarizmy, nezobrazuje násilie ani iný audiovizuálny materiál, ktorý by nebol vhodný pre malé deti.
Hry:
1. Video „pre deti“ musí označiť youtuber, ktorý stavia kocky z lega
2. Video „pre deti“ nemôže označiť youtuber, ktorý hrá Counter Strike
Hudba:
1. Video „pre deti“ musí označiť spevák, ktorý spieva pesničky pre deti (Spievankovo, Miro Jaroš...)
2. Video „pre deti“ nemôže označiť popový spevák, ktorý spieva pesničky o láske bez vulgarizmov (No Name, IMT Smile...)
Čo pre majiteľa YouTube kanála znamená označenie „pre deti“?
V prvom rade sa toto označenie odrazí na celkových príjmoch kanála za pozretia. Dôvodom je, že videí „pre deti“ sa nebude týkať personalizovaná reklama, vďaka ktorej youtuberi zarábajú peniaze. Cieľom zákonov o ochrane súkromia detí na internete je, aby bolo online prostredie bezpečné a nenabádalo deti ako ľahko ovplyvniteľných zákazníkov.
Niečo podobné už síce fungovalo aj doteraz, YouTube však prišiel na to, že nie každé dieťa sleduje videá na červenej platforme cez svoj účet prostredníctvom YouTube Kids. Existuje aj veľa takých, ktoré používajú účet svojich rodičov a vďaka tejto zmene sa k videu síce dostanú, ich súkromie bude vo väčšom bezpečí.
Videá označené „pre deti“ budú mať výrazne nižší dosah a zakázané komentáre. Zároveň z nich autor zarobí podstatne menší obnos peňazí ako tomu bolo do teraz.
Problémom nie sú len peniaze
YouTube vyvinul robotov pracujúcich na báze umelej inteligencie, ktorí dnes dokážu určiť, či je video monetizovateľné, či je atraktívne pre diváka aj inzerenta ponúkajúceho reklamu a na základe toho môže tento robot rozhodovať o príjmoch youtuberov.
V súvislosti s touto zmenou bude rovnaký alebo podobný robot kontrolovať aj to, či je video určené „pre deti.“ Problémom môže byť to, keď autor videa síce považuje svoj obsah za dospelácky, YouTube robot ho však vyhodnotí ako detský. Slovenskí youtuberi Duklock aj Selassie konštatujú, že kameňom úrazu je práve moment, keď nikto netuší, kde je vlastne hranica. Samozrejme, nikto z dospelých youtuberov nebude chcieť, aby sa jeho videá zaraďovali do kategórie „pre deti,“ otázkou ostáva, čo pre to budú musieť spraviť.
Gameplay hier Fortnite a Minecraft, krátke a vtipné formáty bez vulgarizmov (čítanie vtipov, komentovanie meme obrázkov, vlogy, pranky...), videá o rozbaľovaní vecí (unboxingy) atraktívnych aj pre detí
Kto má najväčší problém?
V prvom rade tvorcovia typov videí, ako sme pomenovali vyššie. Napríklad tí, ktorí streamujú, ako sa hrajú animované hry bez násilia, youtuberi zameriavajúci sa výhradne na vtipný obsah bez nadávok a obzvlášť tí, ktorí si za dlhé roky vybudovali „imidž“ youtubera „pre deti.“
Selassie aj Duklock hovoria vo svojich videách o tvorcoch, ktorí pred kamerou zmenia vystupovanie, aby sa zapáčili mladším, sú emotívnejší, používajú zdrobneniny alebo sa prezliekajú za animované postavičky. Presne títo youtuberi, aj keď sú dospelí a jednoducho majú svoj „štýl“, pri tom, ako je stále ich primárna cieľovka staršia ako 13 rokov, budú mať obrovský problém vyhnúť sa novému algoritmu.
Samozrejme, veľmi priamo sa to týka všetkých detských interpretov, ktorí majú aj na Slovensku desiatky miliónov pozretí. Kým doteraz mesačne zarábali tisícky eur z monetizácie, od novembra sa podľa Duklocka môžu ich príjmy znížiť až o 80 %.
Je dôležité podotknúť, že v prípade zistenia, že sa youtuberi snažia pravidlo obísť, hrozí im tzv. „strike,“ teda upozornenie a taktiež finančná pokuta až do výšky 40-tisíc dolárov. V prípade získania troch „strike“ môže byť kanál vymazaný.
- predmet videa (napríklad náučný obsah pre deti v predškolskom veku);
- či sú deti zamýšľaným alebo skutočným publikom videa;
- či video zahŕňa detských hercov alebo modelov/modelky;
- či video obsahuje postavy, celebrity alebo hračky, ktoré oslovujú deti, vrátane animovaných postáv alebo kreslených postavičiek;
- či je jazyk videa vhodný pre detské chápanie;-či video obsahuje aktivity, ktoré oslovujú deti, ako sú jednoduché piesne či hry,predstierané hranie sa na niečo alebo vzdelávanie;
- či video zahŕňa piesne, príbehy alebo básne pre deti
Paradox YouTube
V minulosti platforma tlačila na to, aby boli všetky videál „family friendly,“ teda bez nadávok a násilného obsahu. Dnes práve majitelia kanálov vhodných pre rodiny s deťmi budú prvými obeťami algoritmu, ktorý vyhľadáva detský obsah.
To, aký dopad a na koho bude mať táto zmena, sa dozvieme najskôr o niekoľko týždňov, keď si budú youtuberi porovnávať svoje zárobky s decembrom v minulom roku. Nie je tajomstvom, že práve vďaka vianočným reklamám zarábajú všetci tvorcovia na YouTube na konci roka najviac.
Pohľad na problém z perspektívy Duklocka
Pohľad na problém z perspektívy Selassieho