Dôvodom na zmenu je tlak na výrobu čoraz ekologickejších palív. Majitelia starších áut ale budú mať problémy.
S nástupom elektromobilov a tlakom na čoraz prísnejšie ekologické limity je čoraz jasnejšie, že už o niekoľko rokov si nové auto s bežným spaľovacím alebo naftovým motorom jednoducho nekúpiš.
Ak si však myslíš, že to svoje súčasné budeš môcť ešte bez problémov používať až do konca jeho životného cyklu, možno sa veľmi mýliš.
Pravda upozorňuje, že už od 1. januára 2020 sa na Slovensku bude môcť predávať iba benzín s označením E10, ktorý obsahuje vyššie percento bioetanolu, približne 7,4 až 7,9 %. Natural 95 (označený ako E5), ktorý väčšina benzových automobilov tankuje dnes, zo stojanov zmizne.
Pre vozidlá spĺňajúce emisnú normu EURO 4 by to nemal byť problém, až na to, že nový benzín s vyššou prímesou biopalív by mal byť o pár centov na liter drahší.
Staršie autá ale môžu mať problémy a pokiaľ tvoj motor nie je na nový benzín stavaný, môže sa jeho tankovanie skončiť poškodením výfukových ventilov, tesnení či hadíc, cituje Pravda z magazínu Petrol.cz.
Podrobnosti o tom, či je tvoje auto na benzín E10 pripravené alebo nie, nájdeš napríklad v zozname od Európskej asociácie výrobcov automobilov.
Už rýchly pohľad naznačí, že zmeny naštvú aj majiteľov stále relatívne bežných áut na našich cestách. Mimo hry bude napríklad 1,3-litrová Škoda Felícia vyrábaná do roku 2001, ale aj VW Golf 1,6 FSI a Audi A4 2,0 FSI z roku 2004.
Pri Toyote sa do problémov dostaneš aj s dvojlitrovým Avensisom vyrábaným do roku 2008.
Ak sa dozvieš, že tvoje auto nový benzín nezvládne, jedno riešenie ako ho natankovať aj po 1. januári 2020 ešte stále zostane. Na čerpačke ale budeš musieť siahnuť po drahšom 100-oktánovom Naturale (E5).