2
31. október 2016, 11:09

Našľapaný a temný Black Mirror opäť potvrdil, že nie je ako žiadny iný seriál

Tak čo, máte už aj vy nové časti za sebou? Takto sa na to pozerajú naši redaktori.

31. október 2016, 11:09

2

O tom, koľko rozruchu vyvolal pôvodne malý britský seriál, sme vám povedali už v našom dávnejšom tipe na seriál či v nedávnom súhrnom článku. Nová šestica epizód z pera geniálneho Charlieho Brookera sa presunula na Netflix a dostupnou synopsou či neskôr vydaným trailerom sa opäť razantne hlásila o slovo. Ako sme vám už v jednom zo spomenutých článkov naznačili, krása Black Mirror spočíva v tom, ako odlišne dokáže pôsobiť na rôznych ľudí. My sme si pre vás preto pripravili recenziu(e) od dvoch členov našej redakcie, ktorí v krátkosti opíšu epizódu po epizóde a kvôli antologickému formátu seriálu sa naň zamerajú ako na súbor samostatných častí. Už dopredu vám však hovoríme. Black Mirror nie je ako nič, čo momentálne môžete na obrazovkách zachytiť.

Prvá epizóda s názvom Nosedive pre mňa už od prvých mometov znamenala možno aj jemne nostalgický návrat k tomu, čo na Black Mirror milujeme. Režíroval ju Joe Wright, ktorého môžeme poznať najmä vďaka historickým snímkam, ako Anna Karenina, Atonement či Pride and Prejudice a ja som sa úprimne trocha bál, ako sa s Brookerovov látkou popasuje. Obavy naozaj neboli na mieste. Esteticky nádherne natočená epizóda, rozprávajúca príbeh o budúcnosti neznámeho roku, kedy defakto celý život človeka závisí od jeho hodnotenia. Bohužiaľ, ľudia sa nehodnotia podľa dobrých skutkov či zásadných činov, ale podľa úsmevu, vtieravosti a každej, čo i len tej najmenšej interakcie. Okrem réžie a scenáru musím vyzdvihnúť aj Bryce Dallas Howard, ktorá podala skvelý výkon a jej šialenstvo blížiac sa ku koncu epizódy, ma dokázalo úprimne rozosmiať. Vyše hodinová zábavka potešila prekvapivo milým koncom a naozaj aktuálnou myšlienkou. Ja jej s nefalšovaným úsmevom hodím rating 4.2* 8.0/10 a ešte doplním, že čeština v netflixáckom seriáli poriadne potešila.

Hned úvodní díl mne ubezpečil, že Netflix se svého úkolu zhostil na jedničku. V šedesátiminutové epizodě vykreslili tvůrci svět, v němž oblíbenost sociálních sítí přerostla do takových rozměrů, že doslova ovládají životy všech lidí. V nepříjemné futuristické vizi jsme tak svědky systému, v němž se všichni hodnotí navzájem pomocí smartphonu. Lidé pak díky speciálním kontaktním čočkám vidí, jaké průměrné hodnocení kdo má, a podle toho se k němu chovají. Výsledkem je všudypřítomná faleš. První epizoda je brilantní především díky své aktuálnosti, kdy lidé tráví více a více času používáním sociálních sítí. Během této epizody se tak asi mile usmějete nad originálním nápadem, ale zároveň vám může trochu proběhnout mráz po zádech. Filmaři to neříkají přímo, ale každý z nás by se měl zamyslet nad tím, do jaké míry sociální sítě ovládají náš aktivní život. Zdánlivě přitažlivá myšlenka se může změnit v horor, a to nám filmaři opět brilantním způsobem vylíčili v úvodním díle nabité série. 9/10

Ak niektorá zo šestice častí niesla poriadny hype ešte pred zverejnením, tak určite tá, v ktorej sa za kameru postavil Dan Trachtenberg, autor skvelého 10 Cloverfield Lane. Čo ku Playtestu dodať? Jeho rukopis psychologického teroru spoznáte prakticky bez väčších problémov, Brookerova bývalá láska herným technológiám sa nezaprie, Wyatt Russell ako nezáväzný hlupáčik nesklamal a vidíme tu dokonca hneď niekoľko nových dejových aspektov, s ktorými na nás ešte seriál nevyrukoval (CGI monštrum). Epizóda ako celok však na mňa nemala veľký emočný dopad, aj napriek naozaj skvelému koncu.  Jednoducho som si začudovane odfúkol a púšťal ďalšiu časť bez toho, aby mi rozuzlenie rezonovalo v mysli presne tak, ako som pri tomto seriáli zvyknutý. Stále však udeľujem veľmi dobrých 7/10.

Druhá epizoda, ač horory mám velmi rád, je asi ta nejslabší z nové série. I tak je samozřejmě velmi kvalitní, a tak jak tomu u tohoto seriálu bývá, i velmi originální. Zavede nás do světa virtuální reality, který se zdá být skutečný natolik, že jej nejde moc rozeznat od světa skutečného. Hlavní hrdina je sice většinu času naprosto otravný, to však ale příliš neubírá skvělému konceptu, který opět mohl citelně zasáhnout naše city díky své aktualitě. Tak daleko zatím naše civilizace není, ale pokrok se neustále zrychluje, a tak i tato epizoda může být černou předpovědí. Navíc se zde tvůrcům povedlo diváky šokovat v závěrečné scény, která si jistě u řady z vás vyslouží uznalé přikyvování. O tom, že to s technologiemi nemusí vždy dopadnout dobře vypráví tato epizoda s mírným nadhledem, ale i zvedlým ukazováčkem. 7.5/10

Tak ako Playtest nedokázal zasiahnuť moje emočné centrá, Shut Up and Dance ma posadil na zadok. Keď sa zo začiatku pozeráte na obyčajného mladého chalana Kennyho,  pre ktorého socializácia nie je tak úplne známy pojem, ľutujete ho a neviete si pomôcť. Ľutujete ho aj po tom, čo ho niekto cez webkameru natočí pri intímnych záležitostiach a ľutovať ho budete, aj keď od neho tajomný neznámy žiada sériu hrozivých činov. Alex Lawther podal zdrcujúco skvelý výkon a Jerome Flynn dokázal, že vie byť poriadne arogantný blbec aj bez meča v ruke. Skvelo vygradovaný záver sa dozaista pohrá s emóciami každého jedného z nás a ja som konečne ostal aspoň na pár minút ticho sedieť a sledovať chladnú čiernu obrazovku aj po skončení. Udeľujem mu našľapaných 8.5/10 aj keď si plne uvedomujem, že sme tu už niečo podobné mali.

Každou epizodou jako by se tvůrci více a více přibližovali naší realitě. A o to děsivější a zábavnější je právě ta třetí, která se odehrává v současnosti. V ní mladíka natočí neznámý hacker kamerou v notebooku při masturbaci, což vyvrcholí v sérii vydírání, v níž ho donutí k činům, kterých by si myslel, že není schopen. Ocenil bych zejména budování napětí. Třetí díl mi utekl asi nejrychleji a celou dobu jsem se přistihoval přitom jak mám ruce v pěst a fandím hlavnímu hrdinovi, aby se z toho už vykroutil. Herecké výkony můžu označit za velmi věrohodné a dějovou premisu za velmi originální a mrazivě upřímnou. Skvělá jednohubka funguje právě díky krátké stopáži, díky níž nenudí ani minutu a dechberoucí závěr už je jen pomyslnou třešničkou na dortu. Rozhodně jeden z nejlepších dílů série vůbec. 9/10

San Junipero sa už od pred štartom pýšilo zasadením do slnečnej Kalifornie, medzi tamojšiu hedonisticky žijúcu mládež a spôsobila tak menší rozruch medzi fanúšikmi seriálu, zvyknutými skôr na aktuálne či futuristické dianie. Netreba však zabúdať, že stále sledujeme Black Mirror a nič nie je tak, ako to na prvý pohľad vyzerá. Pre mňa osobne však štvrtý zásah z vypustenej šestice nefungoval tak, ako by mohol. Hlavné hrdinky (Mackenzie Davis a Gugu Mbatha-Raw) sú síce sympatické, no ich vzťahové eskapády ma behom prvých dvoch tretín za srdce príliš nechytili. Posledná tretina síce ukázala pravú tvár celej epizódy a koniec dokonca disponoval pozitívnou ba až radostnou myšlienkou, avšak ani to umňa po Shut Up and Dance nefungovalo tak, ako by malo. Stále hovoríme o príjemne natočenej a napísanej epizóde, ktorá vám pri rozuzlení vyrazí dych, no v mojich očiach fungovala asi najmenej. 6.5/10

Každý díl je jiný. Jak žánrem, tak hereckým složení, ale v tomto případě i atmosférou a celkovým vyzněním epizody. Tvůrci si pohráli se skvělým konceptem, který vám samozřejmě nemohu vyzradit, ale vězte, že jeho pozitivní vyznění dodává sérii na síle a originalitě. Příběh o zamilované dvojici dívek je velmi silný a především pak emotivní, neboť tentokrát opravdu tvůrci uhodili hřebíček na hlavičku při opatrném a citlivém odhalování klíčových informací divákovi. Vše do sebe zapadá a spolu s postupnou gradací je divák naložen hromadou emocí. Pokud jste tedy po Black Mirror šli kvůli děsivým vizím, San Junipero vás možná přesvědčí, že až tak špatně možná lidstvo nedopadne. 8/10

Men Against Fire je pre mňa osobne milým prekvapením.  Brooker o tom hovoril, ako o horore na štýl The Walking Dead, no tak úplne nečakajte. S kľudným svedomím ju môžem zhrnúť do týchto pár viet. Malachi Kirby bol podľa môjho názoru skvelá voľba na post hlavného herca, aj tých pár akčných scén má svieži a napínavý nádych a hlavná myšlienka ako taká naháňa hrôzu, aj keď dobre vieme, že takto to funguje snáď v každej väčšej vojne. Koniec bol síce očakávateľný, no aj tak vo mne zanechal čudný nepokoj a priestor na rozmýšľanie. 7.5/10

Ale teď se vraťme k o něco nepříznivější vizi. Ve futuristickém světe této epizody probíhá nekončící konflikt mezi lidskou rasou a znetvořenými lidskými jedinci, kteří jsou nazývání „roaches“. My sledujeme hlavního hrdinu, který se od ostatních něčím odlišuje. Po jednom útoku na znetvořené obyvatele futuristického světa začne pomalu odhalovat děsivou pravdu. Epizoda nám ukazuje, co se s naší civilizací může stát, když se špatní lidé, lépe řečeno špatně motivovaní lidé, dostanou k moci. Zároveň je v této epizodě vidět vyšší rozpočet a co se týče efektů a hereckých výkonů, rozhodně si nebudete stěžovat. 7.5/10

Od poslednej epizódy som si sľuboval naozaj veľa. 90 minútová detektívka inšpirovaná severskými noir thrillermi? Naozaj silné slová, ktoré boli chvalabohu dodržané. Obsahuje všetko čo by ste od nej nečakali. Robotické včely, brutálne vraždy, psychopatov na sociálnych sieťach, technologicky pokročilú firmu, prekvapivý záver a mnoho iného. Veľa o nej rozprávať nebudem, skôr vám odporúčam, aby ste sa do nej rovno vrhli. To čo tvorcovia dokázali s obmedzeným rozpočtom, skvelo funguje ako dlhohrajný film a ja ho bez debát oceňujem na 8/10.

Pokud jste se těšili na velmi silné zakončení série, musím vás trochu zklamat. Děj šesté epizody probíhá skvělou gradací, která však nakonec jaksi vyšumí do ztracena. Šestý díl se opět zabývá problematikou sociálních sítí, tentokrát nám však představí děsivý hlasovací systém pomocí hashtagu, který rozhoduje o životě a smrti známých jedinců. Potěší občasný humor a také hudební podkres, který je zde ještě výraznější než u předchozích dílů a zvyšuje nám tak nejen tep, ale i zážitek z další vize, která nemá daleko k tomu, aby se někdy stala pravdou. 9/10

Ktorá epizóda z tretej série sa vám páčila najviac?
1. Nosedive
34 hlasov