Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Nedeľa 8. 12. 2019 meniny má Marína

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Refresher - Web
12
Timea Krauszová
9. október 2019, 9:41

33-ročnej Slovenke poisťovňa odmietla preplatiť liečbu. Nevzdáva sa, spustila verejnú zbierku, ktorá jej môže zachrániť život

Katres s rakovinou bojuje už viac ako rok, nevzdáva sa napriek všetkým okolnostiam.

Timea Krauszová
9. október 2019, 9:41
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
12
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Aktualizované dňa 26.10.2019.

 

Katarína (alebo Katres, ako ju prezývajú blízki) Klokočová má 33 rokov a trpí rakovinou. Jej príbeh otriasol Instagramom počas uplynulého víkendu, kedy stále viac ľudí zdieľa jej utrpenie a povzbudzuje k darom na jej novozaložený transparentný účet.

 

Ten by vôbec nepotrebovala, keby jej liečbu bola ochotná preplatiť poisťovňa. Tá však žiadosť lekárov zamietla. Rozhodli sme sa osloviť poisťovňu aj Katres a zistiť, čo je vo veci.

Celý príbeh začína v máji 2018

Nájdeš ho aj v highlights na instagramovom profile Katres. Zdieľa tam postupne svoju cestu, ako jej diagnostikovali prvé metastázy, ako si prešla liečbou a ako je na tom teraz.

 

„V máji 2018 som si už po roku bolesti a ťažkosti vypýtala gastro vyšetrenie, lebo som mala kŕče a bolesti a strašne som schudla. Nasledovalo sono brucha, urológ a ten ma poslal na CT,“ začína dojímavý príbeh mladej tridsiatničky. CTčko odhalilo nádor na obličke veľký ako päsť, do 2 týždňov ju operovali. 

 

Už pred operáciou začala krvácať, po odstránení obličky, nadobličky, sleziny a troch uzlín museli toto krvácanie riešiť. Počas operácie sa jej natrhla bránica, nemohla teda dýchať bez trubice v hrudníku. „ Bolo to ako 48 hodín bez pohybu spat v umývačke riadu, hrozný zvuk‍, ale mohla som dýchať,“ opisuje svoj zážitok na Instagrame.

 

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Katresinsta (@katresinsta) on

 

Chemoterapia začala v auguste 2018

Popri čakaní na výsledky z histológie sa jej začali objavovať metastázy v lymfe, kostiach, pľúcach, pečeni a krku. Začala prvá chemoterapie, po nej bola niekoľko mesiacov zdravá. Ako to však s touto zákernou chorobou býva, vrátila sa. Druhá liečba bola bezproblémová, neprišli žiadne komplikácie, avšak napriek tomu, že sa metastázy zmenšili, objavili sa nové. Začala teda tretiu chemoterapiu, ktorá ju podľa jej slov položila na kolená.

 

 

„Nikdy mi nebolo tak zle. Nikdy som toľko neležala, negrcala a nespala, až mi povedali, že jednoducho mi už chemo nepomáha.“ Vedľajšie účinky liečby jej stav iba zhoršovali, musela s chemoterapiou prestať. Lekári Katres otestovali na imunoterapiu, zdá sa, že by jej mohla pomôcť. Keďže je to jediná dostupná liečba, požiadali o ňu Všeobecnú zdravotnú poisťovňu, v ktorej je Katres poistená. Práve vtedy sa začal administratívny kolobeh, ktorý jej ohrozuje život.

 

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Katresinsta (@katresinsta) on

Žiadosť zamietli

Žiadosť zo dňa 19.9.2019 VŠZP zamietla, Katres podala odvolanie. „Nevzdávame sa, ale ja nemôžem ostať úplne bez liečby, kým sa odvolávame, lebo moja choroba rastie prirýchlo,“ vysvetľuje svoju motiváciu založiť si transparentný účet. Dopomohli jej k tomu rodina a známi, ktorí začali jej príbeh zdieľať. Účet si založila v piatok poobede, dnes už je transparentný, založený je v Slovenskej sporiteľni. V čase písania článku evidujeme dary vo výške takmer 38-tisíc eur.

 

Momentálne ju jedna dávka lieku stojí vyše 4-tisíc, ročne potrebuje približne 18 dávok, takže celá liečba stojí okolo 75-tisíc eur. Po tom, čo poisťovňa zamietla jej žiadosť o preplatenie, začala o svoj život bojovať prostredníctvom Instagramu. Stále však neprestáva dúfať, že jej vyjde v ústrety aj poisťovňa.

 

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Katresinsta (@katresinsta) on

 

Ide o život

„Neľutujem sa, ale bojujem, lebo ja chcem žiť a odmietam sa vzdať, aj keď mi poisťovňa hodila najväčie poleno pod kolená!“  hovorí na margo administratívnej záťaže. Svoju vďačnosť za každý dar vyjadruje v príbehoch na Instagrame, zdôraznila to aj pri komunikácii s Refresherom. Opýtali sme sa jej, ako vníma svoju situáciu a dary od neznámych ľudí.

 

„Nechcela som to riešiť takto, naozaj nie,“ povedala pre Refresher. Dodala, že jej choroba je príliš agresívna a rýchla, nemá čas na to, aby čakala na odvolávanie a vyjadrenie poisťovne. V žiadosti je len 6 dávok, pričom jednu dávku by mala dostávať raz za tri týždne počas nasledujúcich približne dvoch rokov. „Takže žiadosti budeme musieť podávať opakovane a keď zas nejaký úradník dostane žiadosť a bude mat pocit, že moja liečba nie je účinná, tak mi ďalšiu liečbu môžu opäť zamietnuť,“ vyjadruje svoje obavy. Práve preto sa podľa jej slov rozhodla skloniť hlavu a odložiť hrdosť bokom. Rozhodla sa požiadať o pomoc verejnosť.

 

Stav účtu si môžeš skontrolovať na webe transparentneucty.sk a ak chceš, môžeš Katres na jej liečbu prispieť. Redakcia overovala aj cenu liekov, Katres nám poslala aj fotografie bločkov za prvú dávku, ktorú museli zaplatiť na dvakrát z dvoch kariet. Pomohli jej rodičia. Ďalšiu dávku si už našťastie bude môcť kúpiť vďaka darom ľudí.

 

„Vďaka všetkým tým skvelým ľuďom mám šancu. Keby nebol tento humbuk, poisťovňa by sa so mnou ani nebavila. Cítim takú pokoru a šťastie a lásku a vďaku, že to neviem opísať!!!! Chce sa mi revať asi každých 10 minút. Ďakujem z celého srdca všetkým!!!! Zachraňujete mi život!“ odkazuje všetkým darcom.

Vyjadrenie poisťovne

 O vyjadrenie k tejto situácii sme požiadali aj hovorkyňu VŠZP, Mgr. Slávku Gáborovú. Jej odpoveď uverejňujeme v plnom znení.

 

„Ošetrujúca lekárka sa obrátila na VšZP so žiadosťou, ktorá nespĺňala zákonné požiadavky. Z toho dôvodu bola žiadosť zamietnutá. V týchto dňoch Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) zaevidovala odvolanie ošetrujúcej lekárky.

 

V prípade, že odvolanie bude obsahovať zákonom stanovené požiadavky, o.i. povolenie MZ SR na použitie registrovaného lieku v neregistrovanej indikácii a podklady preukazujúce účinnosť liečby liekom v terapeutickej línii, ktorej úhrada je predmetom žiadosti, tak bude možné žiadosť opätovne posúdiť.“

Nepotrebujem Chanelku, potrebujem život

Vo videu, ktoré uverejnila v stories, vysvetľuje celý svoj príbeh a odpovedá aj na otázky a komentáre, ktoré najčastejšie dostáva. Potvrdzuje, že účet je transparentný a že už podala odvolanie. Peniaze si podľa jej slov naozaj zbiera na liečbu, nechce ani kabelku Chanel, ani nič iné, dokonca spomenie parochne, ktoré aj tak nenosí. Je na nej vidieť, že je unavená, choroba sa podpísala aj na jej energii. Napriek tomu sa nevzdáva nádeje.

 

„Budem bojovať za túto vec, pretože je to nefér,“  hovorí. „Keď máte akúkoľvek maličkú šancu na život a niekto vám ju chce zobrať len preto, že je nejaký úradník za stolom a nesedíte mu v tabuľkách, niečo vám chýba v papieroch alebo hocijaký dôvod, je nefér, keď vám to odmietne.“  Katres sa odmieta vzdávať, ale dodáva, že sa neľutuje, vraj nie je ten typ človeka a uvedomuje si, že sú ľudia, ktorí majú ťažší osud ako ona. 

Ako prebieha liečba?

Katres sme sa opýtali aj na jej skúsenosť s liečbou v Národnom onkologickom ústave (NOÚ). Pochvaľuje si prístup personálu aj liečbu samotnú, vraj nemá čo vytknúť. „Mám šťastie na vynikajúcich lekárov, ktorí sa o mňa zaujímajú a starajú najlepšie ako vedia. Na všetko mi odpovedia, zdvihnú telefón, odpíšu na správy. Nikdy nedostanem bez odpovede,“ vyzdvihuje prácu lekárov na NOÚ. Katres nám prezradila, že nie je prvá, ktorej tejto liek zamietli, pritom je už kategorizovaný a má naň právo. Chcela by však byť posledná. 

 

„Chcem, aby sa o tomto systéme vedelo a aby sa zmenil! Platiť si zdravotné poistenie je povinne, keď to nerobíte, tak je to trestný čin. Vedia vám siahnuť na majetok, na výplatu a pod. Prečo keď ku*** povinne platíme, tak štáť alebo poisťovňa nemá povinnosť sa o nás postarať, keď táto možnosť je? Nejaký úradník, ktorý ani nemá medicínske vzdelanie, rozhoduje o živote a smrti? Naozaj?!“ povedala nám rozhorčená Katres, ktorá je zúfalá zo situácie na Slovensku. Vraj je písali aj iní pacienti s podobnou skúsenosťou.

 

Žiadosť podávajú lekári a poisťovňa komunikuje priamo s nimi, takže Katres zamietnutie nevidela. Odvolanie napísali hneď v ten deň a jej rodina ho osobne zaniesla do poisťovne. Toto nám už potvrdila aj poisťovňa. Kópiu podanej žiadosti medzičasom uverejnila aj na Instagrame, redakcia má pôvodné fotografie tiež k dispozícii.

Aktualizácia: Poisťovňa napokon žiadosť schválila

VšZP nám do redakcie 25. októbra zaslala nové vyjadrenie, v ktorom nám potvrdili, že preplácanie lieku pre Katarínu schválili. Vo vyjadrení píšu: „Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) schválila žiadosť o úhradu lieku Keytruda pre svoju vážne chorú poistenku. V tomto medializovanom prípade sa dali veci do pohybu po tom, keď zdravotná poisťovňa dostala od ošetrujúceho lekára kompletnú žiadosť o úhradu lieku.“ Dôvodom, prečo to spočiatku zamietli, bol fakt, že liek Keytruda, ktorý potrebovala Katarína, nie je kategorizovaný v liečbe, ktorú potrebuje. Napokon stačilo správne vyplniť žiadosť. Poisťovňa uviedla, že je ochotná v prípade dobrých výsledkov podporovať liečbu aj naďalej: „Ak sa preukáže jej efektívnosť, ošetrujúci lekár môže požiadať o schválenie pokračovania liečby a VšZP ju bude uhrádzať dovtedy, kým z nej bude poistenka profitovať.“

 

Aby do budúcna takýmto problémom predišli, poisťovňa chce začať rokovať s Národným onkologickým ústavom a ďalšími poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti. Chce sa dohodnúť na konkrétnych postupoch pri takýchto výnimočných prípadoch.

Náhľadový obrázok: Instagram / katresinsta Tagy: rakovina, slováci, zdravotná poisťovňa
Ohodnoť článok
55
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.