Plachtili sme si so skvelými pilotmi klzákov. O vášni, adrenalíne a bezmotorovom lietaní v Afrike sme sa pri lietaní vetroňom porozprávali s Františkom Sobekom z Bardejova.
„Keby sa niečo stalo, stlačíš túto sponu. Všetko sa rozletí a uvoľní, potom vyskočíš. Keby niečo, jasné? Tu potiahneš, aby sa ti otvoril padák. Letíš prvý krát? Sáčok máš?“ dáva mi expresný rýchlokurz záchrany zriadenec letiska tesni predtým ako nás začne ťahať motorové lietadlo. Vo vetroni sedím prvýkrát, nečudo, že okolo je stres.
Asi hodinu predtým sme sa na trávnatom letisku v Ražňanoch pri Sabinove stretli s otcom a synom Sobekovcami. Zo špeciálneho prívesu, pripomínajúceho dlhý tunel, vytiahli najprv sedemmetrový trup, potom aj dve sedem a pol metrové krídla a výškovku bezmotorového lietadla DG 100.
Za 55 rokov bezmotorového lietania má starší z nich, na konte množstvo trofejí, Slovensko reprezentoval aj na majstrovstvách sveta. Nalietal 3-tisíc hodín a viac ako 100-tisíc kilometrov. Jeho špecialitou je Afrika. So synom si v obrovských výškach zalietal v Namíbii a Juhoafrickej republike. Do Namíbie sa v decembri chystá znova. František Sobek (70) z Bardejova strávil v kokpite vetroňa plné štyri mesiace svojho života.
Príprava vetroňa DG 100 na let na letisku v Ražňanoch
- Ako sme si zaplachtili nad Sabinovom v českom vetroni Blaník
- Čo všetko potrebujete, aby ste mohli začať lietať
- O čom je bezmotorové lietanie a ako sa dá pristáť v kukurici
- Prečo sú polia repky pre pilotov nebezpečné
- Ako sa lieta vo veľkých výškach nad Afrikou a koľko to stojí
Horúce letisko
Nemecký 230 kilogramový klzák vyrobený v roku 1977 s maximálnou rýchlosťou 260 kilometrov za hodinu, montujú a dávajú dohromady pomocou niekoľkých špeciálnych prípravkov. Pomáham im pridržiavať krídla. Aby všetko do seba pekne zapadlo, posúvame a popoťahujeme jednotlivé časti vetroňa tam a späť, alebo do bokov s presnosťou na milimetre.
Za necelú hodinu je klzák pripravený na let. Prvý septembrový deň je ešte vždy poriadna spara, teplota v okolí Sabinova sa šplhá k tridsiatke a na oblohe nevidno ani mráčik. Nie veľmi ideálne podmienky pre bezmotorový let.
Sobekovci zapínajú lietadlo za svoje auto špeciálnym tiahlom. Sadáme do dodávky a odťahujeme ho na zelenú štartovaciu plochu. Keď sa vrátime k hangáru vyťahujeme z haly aj dvojsedadlový, o dosť mohutnejší, český vetroň Blaník. Na štartovaciu plochu ho za našej asistencie odtiahne traktor.
Spred hangáru súčasne štartuje pilot v staršom českom motorovom lietajúcom stroji Z-526, aby nás roztiahol v takzvanom „aerovleku“. František Sobek už sedí vo svojom DG-čku, lano za motorákom sa pomaly napína a o chvíľu je už pilot s vetroňom hore nad nami. Vzduch hustne a slnko pripeká.
Klzák je pripravený na štart
S padákom pripevneným na chrbte a stehnách si sadám do Blaníka, za jeho syna, tiež pilota Jozefa. Najprv nevieme ako sa zapína môj padák. Potom sa nedá zaklapnúť kryt kabíny. Podarí sa nám to až na tretí krát. Prevádzkár letiska, ktorý nám tu so všetkým pomáha, je dosť nervózny.
526-ka sa hneď vracia, aby roztiahla aj nás. Keď zapnem video na mobile, sme už takmer vo vzduchu. Kým vzlietneme dosť to myká a hádže, trochu hustejší kolotoč, našťastie výšky znášam dobre. Aj keď mám žalúdok až niekde v krku, vzrušenie a adrenalín sú oveľa intenzívnejšie ako fyzický diskomfort.
Pri lietaní vetroňom jednoducho nemáte opravnú šancu. Žiadny manéver sa nedá zopakovať. Je to bez šance napraviť fatálnu chybu. A o to je to lietanie krajšie.
Bez mrakov nad nami je v kokpite pekelne horúco. Vo vleku stúpame takmer do kilometrovej výšky. Pod nami je Sabinov, v diaľke Branisko, na opačnej strane na kopci hrad Veľký Šariš. Pilot sa odpojí po trinástich minútach. Krúžime a snažíme sa nájsť stúpavý prúd, ale márne. Nikde ani ťuk, vzduch je ako olej.
Vypnem video, konečne sa uvoľním a začínam si užívať let. Rozmýšľam aké to môže byť v šesťkilometrovej výške v Afrike. Dnes sa stúpať nebude, po polhodine už klesáme na pristátie.
Let v českom dvojmiestnom vetroni Blaník
Lietadlá nestarnú
„Na lietanie potrebujete iba odvahu, základný výcvik a lekársku prehliadku. Vekom to obmedzené nie je. Pokiaľ vám to čas, zdravie a samozrejme financie dovolia, lietať môže každý,“ hovorí František Sobek, povolaním elektrotechnik, ktorý momentálne lieta za Aeroklub Sabinov s domovským letiskom v Ražňanoch.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Koľko stojí bezmotorové lietadlo
- Či sa môže piloť pri núdzovom pristátí zachrániť
- Prečo je pri havárii horšia repka ako kukurica
- Ako sa lieta v Afrike a koľko to stojí