Herný priemysel stále rastie.
Možno ani netušíš, no aj na Slovensku máme bohatú históriu v rámci gamingu. Komunita gamerov dokonca už zažila veľký boom, celé Slovensko hralo Counter-Strike 1.6, usporadúvali sa turnaje, existovala online liga, kde si svoje hráčske zručnosti porovnávali tisíce hráčov. Áno, čítaš správne. Nie pár desiatok, tisíce hráčov.
Boli dve obrovské e-sports komunity – na Slovensku herný portál Undzwei (U2), v Česku sa portál volal United-Games. Prvá spomínaná stránka zanikla, tá druhá sa premenovala na PlayZone a existuje dodnes.
Na Undzwei bolo registrovaných vyše 100-tisíc hráčov a mohol si vďaka prepracovanému systému hrávať online zápasy. FIFA, NHL, CS 1.6 či dokonca ICQ hry. V niektorých súťažiach hráči dokonca dostávali vecné ceny, napríklad klávesnice, myšky či iné príslušenstvo.
„Postupom času z toho vznikol slušný projekt a stala sa z toho pomerne populárna stránka. Mali skvelý systém hľadania zápasov a na to, že to robili chalani vo voľnom čase, vybudovali naozaj super portál,“ spomína na herný web Ivan „Dev1“ Lazarov, známy slovenský streamer. Obrovská základňa Undzweiu vznikla prakticky z ničoho nič. Ako je to možné?
Internet otvoril dvere do sveta gamingu
Technológie na Slovensko prichádzali postupne. Počítač do roku 2000 vlastnil málokto, bola to skôr rarita. O internete nemusí byť snáď ani reč, ten bol len vo väčších mestách. Rozmach nastal približne na prelome tisícročí. Počítače boli cenovo čoraz dostupnejšie a mohlo si ich dovoliť viac ľudí. To isté platilo o internete. Hráči, tí, čo doma nemali „stroj“, chodievali do herní. Tie bývali často preplnené a musel si mať šťastie, aby si si zahral aspoň hodinku.
Mať doma počítať však chcelo čoraz viac ľudí. Nahradil písací stroj a ako bonus ponúkal množstvo iných funkcií. Postupne začal rozmach hier, za čo vďačíme okrem iného aj vyššie spomínaným portálom. Na Slovensku to bol predovšetkým Undzwei (U2). Web už nemajú funkčný, no podľa facebookovej stránky vznikli v roku 2003.
Práve U2 pomohla spopularizovať hry, ktoré sa začali hrávať online. Reč je predovšetkým o hre Counter-Strike 1.6, ktorá vznikla v roku 1999 a tešila sa obrovskej obľube ešte ďalších desať rokov po jej vydaní. Vznikli profesionálne herné tímy, tie si merali svoje sily na turnajoch v herniach. Ako definitívny koniec v rámci progamingu pre „jednašestku“ sa dá považovať rok 2012, vtedy ju nahradila hra Counter-Strike: Global Offensive.
V čase najväčšej slávy jednašestky vznikol aj jeden z prvých slovenských progaming tímov, FU.sk. Práve streamer Dev1 bol jeden z piatich členov jedného z najúspešnejších tímov tej doby. Po čase zanikli a na ich úspech sa v rámci našej krajiny veľa tímov nechytalo. „Boli sme partia z Bratislavy, ktorá sa postupne sformovala v herniach a vzniklo z toho nakoniec niečo, čo dominovalo pomerne solídne dlhú dobu v Česku a na Slovensku. Kľúčom k úspechu bolo, že sme spolu hrali veľmi dlhú dobu bez väčších zmien a samozrejme tvrdo trénovali,“ spomína.
Vyhrali hattrick na Majstrovstvách Česko-Slovenska, porazili aj zahraničné top tímy ako Virtus.Pro. Prišla však kríza, spoločnosti už ďalej nemali záujem dotovať tímy a ani turnaje. Chalani zároveň starli, hranie hier odsunuli na druhú koľaj. „Prišla aj frustrácia, že sa nám nepodarilo preraziť vo svete. Zároveň 1.6 príchodom Source začala umierať a celé sa to rozdrobilo až do príchodu CS:GO,“ hovorí Dev1.
V Česku sa niekoľkým tímom podarilo prežiť. Má viacero e-sport tímov, medzi najjagavejšie patrí tím Esuba. Zastrešuje mnoho hier, nájdeš medzi nimi aj hráčov slovenskej národnosti. V pomyselnej vitríne trofejí majú desiatky ocenení, a to nie len tunajších, ale aj zahraničných.
Komunity zanikli
Prečo na Slovensku nemáme pevnú základňu v rámci e-sportu? Odpovedí existuje viacero. Príchodom online platform ako je Steam či Epic Games stratili projekty ako Undzwei zmysel. Vývojári či sprostredkovatelia hier majú pod kontrolou komunitu, eventy usporadúvajú priamo v hre. Je logické, že sa o svoju základňu hráčov nedelia s externým projektom, keď nemusia.
Zúčastniť sa turnaja a vynechať kopu medzi-krokov je zároveň pohodlné aj pre samotného hráča. Zapne hru, prihlási sa a odohrá turnaj. Nikam sa nemusí registrovať, nemusí zapínať internetový prehliadač. V neposlednom rade hrá dôležitú úlohu aj globálny rozmer. Načo by si sa prihlasoval do slovenskej ligy na stránke vo svojom prehliadači, keď si aj bez toho môžeš zahrať, a to rovno proti hráčom z celého sveta? Undzwei zanikol, PlayZone prežil a zastrešuje české herné turnaje.
Zabarikádovaním komunity hráčov vývojármi či sprostredkovateľmi prišli hry o lokálne komunity a prirodzený rozvoj gamingu. To môžu slovenskí hráči pociťovať aj na vlastnej koži. Posledné roky tu síce máme turnaj Slovenské majstrovstvá v progamingu, no úrovňou či kvalitou ani zďaleka nedosahuje také rozmery, ako to býva pri turnajoch v zahraničí.
Problémom na Slovensku boli aj peniaze. „Držať U2 pri živote nebolo ľahké, chýbali peniaze a pri umierajúcej scéne to bolo prakticky nemožné. Takéto projekty nemajú šancu prežiť, kým ich niekto nedotuje donekonečna,“ hovorí Lazarov.
Keď neprší, nech aspoň kvapká
Majstrovstvá Slovenska sú však z roka na rok čoraz kvalitnejšie zorganizované, a to po všetkých stránkach. Vážia si hostí oveľa väčšmi ako to bolo v minulosti, program je bohatý a to svoje si nájde nie len fanúšik hier, ale aj komixov, seriálov či filmov. Tento rok bol najväčší ťahák Vladimír Furdík, ktorý hral Night Kinga v seriáli Game of Thrones. Vytiahli teda kaliber, za ktorý by sa nemusel hanbiť azda nikto.
Na Slovensku teda hráči nemajú príležitosti na to, aby sa ukázali svetu. Jedinou možnosťou, ako sa presadiť, je dúfať, že sa dostanú do profesionálneho zahraničného tímu. Je to však skôr ojedinelý prípad. Za zmienku stojí napríklad Ladislav „GuardiaN“ Kovács, ktorý je profesionálnym hráčom Counter-Strike Global Offensive (CS:GO). Aj on aktívne hrával na U2, hrával CS 1.6 a neskôr CS Source.
Víťaz turnaja vo Fortnite Bugha získal 3 milióny dolárov
Práve hráči zo Source to mali s prechodom na „gočko“ o čosi jednoduchšie, Global Offensive sa viac podobá na Source ako na CS 1.6. GuardiaN v roku 2013 prestúpil do profesionálneho tímu Natus Vincere a zaznamenal niekoľko významných úspechov. V roku 2017 prestúpil do tímu FaZe, v ktorom je stabilnou oporou tímu.
Ladislav Kovács je však skôr výnimka, ktorá potvrdzuje „pravidlo“, že na Slovensku neprodukujeme veľké množstvo profesionálov. Mnoho kvalitných e-športovcov vychovalo Švédsko, USA a nesmieme zabúdať ani na ázijské krajiny, napríklad taká Južná Kórea dominuje predovšetkým v stratégiách alebo v žánre MOBA (DotA 2, League of Legends).
Podľa Dev1ho máme na Slovensku veľa kvalitných hráčov, a to aj napriek tomu, že nemáme vybudované zázemie. „Na to, aká maličká krajina sme, a to nehovorím o tej nulovej podpore verejnosti a médií, máme neskutočne veľa dobrých hráčov. Produkujeme extrémne množstvo kvality, je škoda, že nemáme žiadny top tím vo svete.“
Profesionáli si dokážu slušne zarobiť
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Koľko zarábajú profesionálni hráči
- Aké najčastejšia zranenia hráčov trápia
- Koľko peňazí tento rok napumpoval vývojár hry do Fortnitu
- Prečo sa ľudia pozerajú na niekoho, kto hrá hry
- Ako by mohla vyzerať budúcnosť progamingu