Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Sobota 14. 12. 2019 meniny má Branislava, Bronislava

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Refresher - Rozhovory
0
Viktor Kniš
28. júl 2019, 10:21

Organizátor festivalu Grape: Keď máme vypredané, neznamená to ekonomickú istotu (Rozhovor)

Ján Trstenský nám porozprával o pozadí jedného z dvoch najväčších festivalov na Slovensku.

Viktor Kniš
28. júl 2019, 10:21
Organizátor festivalu Grape: Keď máme vypredané, neznamená to ekonomickú istotu (Rozhovor)
Zdroj: Nikola Vintrová
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
0
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Ján Trstenský stojí za organizáciou festivalu Grape, ktorého jubilejný desiaty ročník začína už o pár dní. Ide o multižánrový fenomén konajúci sa na piešťanskom letisku, ktorému sa darí v posledných rokoch vypredať v predpredaji aj so slušným predstihom. „Prvý deň predpredaja sme predali vyše 5-tisíc lístkov, vlastne to ani nebol celý deň, ale asi hodina a pol,“ prezrádza Trstenský na adresu aktuálneho ročníka. 

 

Od toho najkompetentnejšieho sme sa dozvedeli aj čosi viac o rozpočte festivalu: „Teraz sa pohybujeme už nad dvoma miliónmi rozpočtu celého festivalu.“ Prezradil, ako sa stavajú ku problematike drog, politike a prečo chcú byť v niektorých ohľadoch iní ako najpopulárnejšie svetové festivaly. 

 

V rozhovore sa dozvieš
  • Ako je to s počasím na Grape
  • Ako festival Grape ovplyvnilo obnovenie prevádzky letiska v Piešťanoch a koľko stál odklon letov
  • Či znamená vypredanie všetkých lístkov ekonomickú istotu
  • Koľko percent nákladov zaplatia sponzori a koľko vstupenky
  • Koľko miliónov má celkový rozpočet festivalu
  • S ktorým headlinerom si organizátori vymenili naviac emailov
  • Prečo Trstenský a Podmanický festival nepredali, aj keď sa stretli so záujemcami
  • Prečo nie je nesprávne predávať aj tvrdý alkohol
  • Ako rieši Grape drogovú problematiku

 

Organizátor festivalu Grape: Keď máme vypredané, neznamená to ekonomickú istotu (Rozhovor)

 

V akej fáze je aktuálne organizácia festivalu? 

Vzhľadom k tomu, že sa nám podarilo festival vypredať už pred vyše týždňom, túto vážnu otázku už našťastie neriešime, čo nám uvoľňuje ruky, aby sme sa mohli venovať dôležitejším veciam. Momentálne sme vo fáze absolútneho ukončovania všetkých dohôd s partnermi a dodávateľmi. 31. júla odchádzame na letisko, kde sa už veľa „kancelárskych vecí“ neurobí. S našimi architektmi ešte dokončujeme mapu, to je najdôležitejšia vec, na ktorú čakajú aj ľudia, je to komplikovanejšie. Zároveň sa dokončuje festivalová aplikácia.

 

Rozloženie festivalu sa obmieňa každý rok?

Trochu áno, aj keď, minulý rok sme urobili takú zásadnejšiu zmenu v rámci areálu, čo nám umožnilo festival zväčšiť. Aj napriek tomu sa nám podarilo zachovať rozumnú vzdialenosť medzi pódiami, takže sa ľudia toľko nenachodia. Návštevníci aj my vnímame túto zmenu pozitívne. 

 

Prvý deň predpredaja sme predali vyše 5-tisíc lístkov, vlastne to ani nebol celý deň, ale asi hodina a pol.

 

Ako to bude tentokrát? 

Zostávame v móde z minulého roku, ale máme nové zóny a nových partnerov. 

 

Viete už, aké má byť počasie? 

Počasie (smiech). My máme na festivale meteovežu a úzko spolupracujeme s pánom meteorológom, ktorý nám vždy hlási počasie, keď na letisko prídeme. On nám stále povie, že nám skutočnú predpoveď vie povedať najskôr tri dni dopredu. Je to jeho práca, tak mu veríme (smiech). 

 

Tento rok je prvýkrát v prevádzke piešťanské letisko. Ovplyvnilo vás to? 

Celkom dosť. Je to pre nás nie práve príjemná zmena, relatívne dlho nám trvalo, kým sme našli nejakú dohodu s letiskom, aby sme tam mohli zostať. Ďakujeme trnavskej VÚC a mestu Piešťany, že nás tam chceli, takže sme sa v rámci nejakých podmienok dohodli. 

 

Ovplyvňuje nás to v tom, že my začíname areál stavať 2 týždne v predstihu, ale máme tam ešte dva lety. Niektoré stavby nemôžeme robiť. V riešení je, že hlavný stage budeme stavať aj v noci. 

 

 

Takže sa bude stavať aj lietať? 

Áno, máme presne určené, kde a koľko metrov od dráhy môžeme stavať, žiaľ, hlavný stage bude musieť počkať. Letisko budeme mať už len pre seba v nedeľu poobede týždeň pred festivalom. Zariadili sme to však tak, aby sme to stíhali, máme viac brigádnikov a asi sa bude pracovať aj v noci.  

 

Ďalšie lety boli odklonené alebo zrušené? 

Boli odklonené do Bratislavy, aj keď, samozrejme, niečo nás to stálo. 

 

Bolo to drahé? 

Bolo to drahé skoro ako headliner. Piešťany však máme radi a nevedeli sme si predstaviť, že by sme sa presúvali inde. Dohadovali sme to v novembri a decembri, čiže už sme ani nemali možnosť sa niekam presunúť. 

 

Na čo ste tento rok najviac hrdí? 

Každý rok nás teší predaj vstupeniek. Prvý deň predpredaja sme predali vyše 5-tisíc lístkov, vlastne to ani nebol celý deň, ale asi hodina a pol. Je to neuveriteľné, lebo sme v tom čase ešte nezverejnili žiadne meno z line-upu. To je asi taká vec, ktorú by rád zažíval každý organizátor festivalu. A, samozrejme, rekordné vypredanie mesiac vopred. Myslím si, že to sa na Slovensku zatiaľ nepodarilo. Je príjemné, že sme si ľudí chytili festivalom ako takým a nie kapelami. 

 

Organizátor festivalu Grape: Politiku nechceme, drogovú činnosť kontrolujú tajní (Rozhovor)

 

A v rámci samotnej udalosti?

Tento rok máme pripravených veľa prekvapení v rámci samotného programu, niečo je ešte tajné.

 

Ale nie všetko. 

Robíme špeciálny stage, ešte ani nemáme jeho názov. Bude tam program, o ktorom návštevníci nebudú vedieť dopredu. Konkrétne máme 3 sloty v piatok a 4 v sobotu, o čo ide sa však dozvieš, až keď vojdeš do miestnosti. Môžem prezradiť, že to nebudú len koncerty kapiel, ale možno niečo hrané. Bude sa striedať hovorené slovo s hudbou. 

 

Neplánujete festival rozširovať kapacitne? 

Je to každoročná otázka. Veľa ľudí nám píše, prečo to máme nastavené na vypredanie, keď ten záujem je ďaleko vyšší. Tento rok sme kapacitu mierne navýšili, nie je to nič dramatické. Myslím si, že zázračné čísla dvíhať nebudeme, nedovoľuje nám to ani areál. Nami nastavený areál pojme cca 30-tisíc ľudí, my máme trochu menej.  

 

Znamená vypredanie festivalu ekonomickú istotu? 

Nie je to tak. My si ten festival nejakým spôsobom nastavujeme už na jeseň, kedy nevieme, koľko sponzorov sa nám podarí zohnať. Nevieme, či sa festival naozaj vypredá a nevieme, ani koľko kapiel a za aké ceny zabookujeme. A, samozrejme, tie náklady rastú. Stále sa môže niečo udiať, ako nám s letiskom. V tomto prípade nám narástli náklady v desaťtisícoch, a to sme sa dozvedeli až v priebehu roka. 

 

Aký je vo vašom prípade pomer príjmov z lístkov a od sponzorov?

Exkluzívny obsah pre predplatiteľov REFRESHER+
od 2,50 € na mesiac
PREDPLATIŤ
Máš už predplatené? Prihlásiť sa
PREČO SI PREDPLATIŤ?

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Koľko percent nákladov zaplatia sponzori a koľko vstupenky
  • Koľko miliónov má celkový rozpočet festivalu
  • S ktorým headlinerom si organizátori vymenili naviac emailov
  • Prečo Trstenský a Podmanický festival nepredali, aj keď sa stretli so záujemcami
  • Koľko ľudí pracuje na projekte Grape
  • Prečo nie je nesprávne predávať aj tvrdý alkohol
  • Ako rieši Grape drogovú problematiku
  • Prečo sa Grape a politika navzájom vylučujú 

Náhľadový obrázok: Mikuláš Bado/REFRESHER Tagy: rozhovor, Grape, organizator
Ohodnoť článok
11
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.