Geniálne dielo Stanleyho Kubricka dodnes neprestáva divákov dráždiť, a tí v ňom následne nachádzajú nezriedka aj pomerne divoké významy.
The Shining od kultového Stanleyho Kubricka asi nemusíme predstavovať. Dnes už nepochybne patrí medzi najlepšie horory histórie a neprestáva uchvacovať svojou atmosférou, skvelými hereckými výkonmi, ale aj istou záhadnosťou.
Kubrick adaptáciu rovnomenného románu Stephena Kinga povýšil na nefalšované umelecké dielo a jeho film sa stal predmetom mnohých interpretácií, štúdií a rozborov.
Niektoré z nich sú vcelku legitímne, iné sú zase poriadne pritiahnuté za vlasy, ale istú zaujímavosť im aj tak nemožno uprieť.
Je skrátka zaujímavé vidieť, čo všetko dokážu diváci a kritici v The Shining objaviť. Preto vám ponúkame výber tých 10 najzaujímavejších teórií, ktoré sa od premiéry tohto hororu objavili.
10. Metafora na genocídu pôvodných obyvateľov Ameriky
V tomto prípade zrejme nebudeme ďaleko od pravdy. Mnoho divákov aj kritikov sa zhoduje, že film sa dá čítať v rovine metafory na utrpenie amerických Indiánov.
V The Shining nájdeme plno odkazov, ktoré túto teóriu podporujú. Hotel Overlook je postavený na indiánskom cintoríne, na stenách visia maľby s indiánskymi motívmi a podobné motívy môžeme vidieť aj na kobercoch či v rôznych iných scénach.
Keď Jack zabije Dicka Halloranna, jeho mŕtvola sa tiež nachádza na koberci s indiánskym motívom. Valiaca sa krv z výťahu sa dá interpretovať ako vyvražďovanie, ktorého sa kolonizátori na pôvodných obyvateľoch dopustili.
Samotný Jack Torrance navyše pri bare cituje báseň The White's Man Burden od Rudyarda Kiplinga. Báseň mnohí interpretujú ako morálne právo belochov vládnuť všetkým ostatným rasám na Zemi.
Napokon, aj sám Kipling bol horlivým podporovateľom podobných názorov, vo svojich dielach vyzdvihoval "ideál bieleho človeka" a obhajoval kolonialistickú politiku.
Viacerí ľudia tiež pripomínajú, že Jack Torrance útočí na svoju rodinu so sekerou, ktorá sa nápadne podobá na tomahawk, teda klasickú indiánsku zbraň. Nie je tiež bez zaujímavosti, že záverečná fotografia zobrazuje bál v Overlooku 4. júla, teda na Deň nezávislosti.
Kritici však pripomínajú, že pre pôvodných obyvateľov Ameriky žiadny Deň nezávislosti neexistuje a aj dnes je pre nich skôr symbolom pre šialené násilie a utrpenie.
Vlastne sa tým pripomína, že Ameriku sa podarilo vybudovať na miliónoch mŕtvych Indiánoch. Celý záver s veseliacimi sa hosťami teda v sebe má veľmi trpkú iróniu.
9. Grécky mýtus o Théseovi a Minotaurovi
Podľa niektorých teoretikov film v jednej zo svojich scén odkazuje k slávnemu gréckemu mýtu o Théseovi a Minotaurovi.
Minotaurus bol syn Pásifaé, manželky gréckeho kráľa Minoa, ktorú zviedol biely býk. Následne porodila netvora s ľudským telom a býčou hlavou. Kráľ nechal vybudovať bludisko a Minotaura v ňom uväznil. Príšernú obludu nakoniec zabil až hrdina Théseus.
V The Shining sa na tento príbeh údajne odkazuje v samotnom závere, kde vidíme naháňačku Jacka a Dannyho v zasneženom bludisku. Vybudovať toto bludisko bolo priamo Kubrickovým nápadom, keďže v Kingovej predlohe nič také nenájdeme.
Priaznivci teórie pripomínajú, že Jack má v tejto scéne tak trochu "býčiu" hlavu, teda výrazne vystúpené čelo, vyduté oči a zhrbený postoj, nehovoriac už o spôsobe jeho pohybu a "zvieracích" zvukoch, ktoré vydáva.
Avšak, aj samotný Overlook zámerne pripomína labyrint s dlhými chodbami a záhadnými dverami či schodmi, ktoré logicky nemôžu nikam viesť. Viacero okien, napríklad to v kancelárii Stuarta Ullmana, nemá logické opodstatnenie.
Pokiaľ však budovu začneme vnímať ako labyrint, zámerne navrhnutý tak, aby nás zmiatol, potom tieto prvky naberajú na význame.
8. Všetko je to sen
Vyššie sme spomenuli, že hotel Overlook môže mnohým pripadať ako bludisko. Niekoľko konkrétnych objektov v pozadí scény sa napríklad samovoľne premiestňuje do iných izieb, okná a dvere sú na nezmyselných miestach.
Scenárista a režisér Todd Alcott (romantická komédia Curtain Call či horor Valentine) doslova napísal, že usporiadanie Overlooku "nedáva žiadny fyziologický zmysel."
Celá stavba na nás naozaj môže pôsobiť úplne neskutočným alebo snovým dojmom, čo podporujú aj zábery na zvláštne motívy kobercov a zdanlivo nekonečné chodby.
Podľa niektorých divákov a teoretikov je to preto, že celý príbeh je v skutočnosti sen Jacka Torrancea. Táto teória sa však zdá byť predsa len až príliš jednoduchá a primitívna.
Iste, na základe nej sa dajú vysvetliť úplne všetky udalosti vo filme, keďže v snoch neplatí racionálna logika.
V skutočnosti je však málo náznakov, ktoré by túto teóriu potvrdzovali. V jednej scéne skutočne môžeme vidieť Jacka, ako prežíva nočnú moru, ale zakladať na nej, že kompletne celý príbeh je len snovým preludom, je predsa len dosť naivné.
Je ťažko predstaviteľné, že perfekcionista, akým Kubrick bol, by skočil po takejto priehľadnej možnosti.
7. Žiadni duchovia v hoteli nikdy neboli
Toto tvrdenie vám možno spočiatku príde radikálne, ale predsa má svoj logický základ.
Keď Jack Torrance vo filme niekoľkokrát komunikuje s duchmi, či už barmanom Lloydom alebo čašníkom Delbertom Gradym, vždy sa v scéne nachádzajú zrkadlá, ktoré sú umiestnené priamo oproti nemu.
Ak si z týchto scén odmyslíte Lloyda či Gradyho, ukáže sa, že Jack sa díva do zrkadla sám na seba, a teda že všetci duchovia sú v skutočnosti len jeho halucináciami.
Aj táto teória však má nejednu štrbinu. Tak napríklad žiadne zrkadlá nie sú v scénach, kedy duchov vidí Danny či Wendy.
Otázkou tiež ostáva, že ak bol Jack Torrance skutočne šialený a mal halucinácie, kto mu otvoril dvere, keď sa ocitol v zamknutom sklade? V tomto prípade sa zdá, že v hoteli naozaj musela byť prítomná nejaká nadprirodzená sila.
Pokiaľ však hypotézu "Overlook bez duchov" spojíte s teóriou nižšie, začne pôsobiť omnoho pravdepodobnejšie a dokonca aj celkom logicky.
6. Záporákom je v skutočnosti malý Danny Torrance!
Áno, je možné, že jediným nadprirodzenom, ktoré sa vo filme prejavuje, je Dannyho schopnosť osvietenia.
Môže komunikovať telepaticky a vidieť traumatické udalosti z histórie Overlooku. Niektorí fanúšikovia prišli s teóriou, že snímka je v skutočnosti vlastne súbojom otca a syna.
Vieme, že Jack v minulosti v návale zúrivosti Dannymu zlomil ruku. Bol tiež alkoholik a nie je ťažké si predstaviť, že nebol práve ideálny otec.
Dannyho pravdepodobne týral, možno dokonca aj sexuálne zneužíval. Diváci si povšimli, že v scéne, kedy ho Jack chce objať, Danny neprejavuje príliš veľa citu a reč jeho tela hovorí, že mu to nie je príjemné.
Navyše sa na ňom prejavuje správanie typické pre týrané/zneužívané deti (úzkosť, samotárskosť, uzavretie sa do vlastného sveta, imaginárni kamaráti).
Dannyho motívom je teda pomsta. Všetci "duchovia", ktorých uvidíme, sú v skutočnosti vyvolaní práve Dannym, resp. jeho schopnosťou osvietenia. Danny si uvedomí, že svoju schopnosť môže ovládať a využije ju práve proti Jackovi.
Práve Danny spôsobí, že Jack začne mať halucinácie (pamätáte na repliku Tonyho, že sú to všetko len obrázky a nie skutočnosť?) a vidieť "duchov".
Je diskutabilné, či sa títo "duchovia" vôbec nejakým spôsobom viažu na Overlook. Priaznivci teórie poukazujú skôr na to, že ide o ľudí, ktorých Danny a Jack poznali v reálnom živote.
Jack Lloydovi povie, že "ho mal vždy rád", Gradymu zase, že videl jeho fotku v novinách (oboch teda pozná).
Ak túto teóriu prijmeme, tak je jasné, že dvere na sklade Jackovi otvoril sám Danny (maskujúci sa za "ducha"). Cieľom týchto halucinácií je Jacka doviesť k šialenstvu.
Pomocou osvietenia Danny zároveň úmyselne zavolá Dicka Halloranna, ktorý tiež zdieľa túto schopnosť. Danny práve preto vie, že Hallorann by mohol vycítiť, čo sa chystá a celý plán prekaziť, takže ho úmyselne nechá Jackom zavraždiť.
Následne Jacka zavedie do bludiska a ukáže Wendy halucinácie "duchov", čím ju donúti v panike utiecť von z hotela. Dannymu sa podarí Jacka oklamať, ten zomiera stratený v bludisku a Danny a Wendy v bezpečí odchádzajú.
5. Metafora na Holocaust
V tomto prípade ide skôr o numerologickú záležitosť. Fanúšikovia si všimli, že v The Shining sa podozrivo často opakuje číslo 42.
Na začiatku môžeme na parkovisku pred Overlookom vidieť 42 áut, číslo sa objaví aj na jednom z Dannyho svetrov a na poznávacej značke Hallorannovho auta.
Tým to ale nekončí! Wendy a Danny totiž pozerajú v televízii film s názvom The Summer of '42 a pokiaľ vykrátite čísla izby 237 (2x3x7) dostanete 42. Prečo je však toto číslo dôležité a akú má súvislosť s Holocaustom?
V roku 1942 sa totiž uskutočnila Konferencia vo Wannsee, kde niekoľko vysoko postavených nacistov dohodlo tzv. "Konečné riešenie židovskej otázky".
Na základe tejto dohody začali systematické transporty židovského obyvateľstva do koncentračných táborov.
Zástancovia teórie dodávajú, že Jackov písací stroj je nemeckej výroby a má názov Adler, čo je po nemecky orol. A ten bol v nacistickej symbolike hojne využívaný. Obrázok orla sa objaví aj na jednom z Jackových tričiek.
4. Hotel je peklo a Jack diabol
V tom, že Overlook predstavuje nejakú formu pekla sa zhoduje viacero teoretikov. Tí, ktorí tvrdia, že Jack Torrance je doslova diablom, svoju teóriu zakladajú najmä na záverečnej fotografii.
Jackove gesto až nápadne pripomína klasické obrázky Baphometa (teda jednu z personifikácií diabla). To však nie je všetko. Podľa kritika Jonathana Romneyho je celý film postavený na klasickom príbehu o Faustovi, teda zapredaním svojej duše peklu.
Jack podľa Romneyho uzatvorí "zmluvu" s Overlookom (peklom). Keď mu Lloyd povie, že za drink nemusí platiť, Jack chce najprv vedieť prečo. Keď barman odpovie, že ho to nemusí zaujímať, Jack odpovie: „Čokoľvek povieš, Lloyd. Čokoľvek povieš.“
Keď je uväznený v sklade a Grady je ochotný ho pustiť len pod podmienkou, že sa so situáciu vysporiada čo "najtvrdšie", teda, že zavraždí svoju ženu a syna, Jack odpovie: „Dávam vám svoje slovo.“
Podľa Romneyho môžeme tieto príklady interpretovať ako ekvivalent podpisu zmluvy s diablom.
3. Jack Torrance sa stal pokusným králikom tajného programu CIA
Jedna z tých divokejších hypotéz tvrdí, že Jack Torrance a jeho rodina sa stali testovacími subjektmi pre tajný program CIA.
Všetky nadprirodzené úkazy sú teda spôsobené nejakými látkami, ktoré do agenti do ich blízkosti vypustili alebo radikálnou izoláciou celej rodiny.
Je pravdou, že CIA v 50. až 70. rokoch skutočne podnikala vysoko kontroverzné experimenty, napríklad s LSD, a to na ľuďoch, ktorí o tom často nemali ani poňatia.
Cieľom bolo nájsť metódu, ako riadiť myslenie človeka, zmanipulovať ho a dostať z neho dôležité informácie (napríklad pri výsluchu).
Kódový názov pre tieto tajné experimenty bol MKUltra, konšpirační teoretici však tvrdia, že boli známe aj pod názvom Monarch. A práve plagát s týmto nápisom si môžeme povšimnúť v jednej scéne The Shining.
2. Film dokazuje, že pristátie na Mesiaci bol podvod
Táto teória je pravdepodobne najpopulárnejšia a dočítate o nej v podstate na každom konšpiračnom webe.
V skratke ide o to, že po tom, čo Kubrick pustil do kín film 2001: Vesmírna odysea, najali si ho tajné služby, aby v štúdiu natočil fingované pristátie na Mesiaci. Američania tým mali dokázať svoju dominanciu pred Sovietskym zväzom v prebiehajúcej studenej vojne.
Konšpirátori poukazujú, že účasť na tomto podvode Kubricka trápila, a tak ukryl odkazy práve do The Shining. Napríklad, izba číslo 237 mala v knižnej predlohe číslo 217.
Kubrick údajne číslo zmenil preto, lebo cesta na Mesiac je zo Zeme dlhá 237 tisíc míľ. Maľby s indiánskymi motívmi na stenách zase podľa konšpirátorov až nápadne pripomínajú raketoplány.
Danny má dokonca v jednej scéne na sebe sveter s raketou a nápisom Apollo 11, čo bolo označenie misie na Mesiac.
V sklade zase môžeme vidieť nápoj s názvom Tang. Práve ten začala NASA v 60. rokoch dávať astronautom počas vesmírnych letov, čím tomuto nápoju výrazne zvýšili predajnosť.
Mnoho teoretikov túto teóriu už dávno vyvrátilo a momentálne patrí skôr k tzv. "urban legends," než k predmetom nejakého seriózneho bádania.
1. The Shining inšpiroval animák Frozen
Článok ukončíme trochu odľahčenejšie. Podľa blogerky Mary Katharine Ham totiž The Shining priamo inšpiroval hyper úspešný animák Frozen. Dokonca poznamenala, že Jack Torrance a Elza majú niekoľko spoločných charakterových rysov.
Tak napríklad predstavujú nebezpečenstvo pre svoju rodinu, ktoré sa zväčšuje kvôli dlhej izolácii v obrovskej budove s studenej a pustej krajine.
Anna a Danny sú zase postavy nevinných detí s nadprirodzenými vlastnosťami a často sa hrajú sami v dlhých chodbách. Obom postavám je tiež ublížené zo strany hlavného záporáka, a to ešte predtým než sa film začne (Jack a jeho zlomenie ruky Dannymu).
Napokon sú zachránení vďaka mužovi, ktorý rozumie ich nadprirodzeným schopnostiam (Dick Halloran a jeho snežná rolba). Dokonca aj niektoré zábery sú údajne až príliš podobné.
Celkovo sa však táto teória musí brať s nadhľadom. Pri pozornom skúmaní by sme totiž podobné postupy a zábery ako v The Shining vypozorovali vo viacerých filmoch.
Okolo The Shining samozrejme koluje ešte viacero ďalších teórií a možností interpretácie. Ktorá z vyššie menovaných vám príde najpravdepodobnejšia? Alebo máte nejakú vlastnú? Podeľte sa s nami v komentároch!