Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
24. marca 2018, 16:00
Čas čítania 0:00
Martin Mičuda

Motory W12 a V10 v Audi končia. Superšport R8 odíde dokonca bez nástupcu

TECH AUDI
Uložiť Uložené

Audi so športovými verziami nekončí, len ich nasmeruje elektrickou cestou.

Posledné roky sme v Európe svedkami viacerých kontroverzných regulácií, ktoré majú za následok rozsiahle zmeny v portfóliách automobiliek. Nepochybne narážame hlavne na emisné normy s neraz nečakanými následkami. Problematika efektívnosti a ekologickosti konvenčných motorov zašla až do takej roviny, že benzínové jednotky dostávajú DPF filtre, naftovým automobilom sa začína udeľovať zákaz vstupu do miest, zatiaľ čo zákazníkom sa doslova umelo a neraz nezmyselne podhadzujú všakovaké hybridné či elektrické alternatívy poukazujúce na lepšie zajtrajšky. 

Žiaľ, neraz si laická verejnosť neuvedomuje, že automobilky majú prakticky zviazané ruky, a teda to, s čím prichádzajú najnovšie na trh, je do nemalej miery odpoveďou na stále prísnejšie nariadenia. V uplynulých dňoch sa tak dostáva na povrch informácia o tom, že značka Audi zo svojho portfólia vypustí dvanásťvalcový agregát, inými slovami, nedávno odhalená A8-čka je posledným Audi s W12-kou pod kapotou.

Motory W12 a V10 v Audi končia. Superšport R8 odíde dokonca bez nástupcu
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Údajne za všetkým stojí najmä nový merací cyklus WLTP, v rámci ktorého už údajom o spotrebe a hodnotách CO2 musí disponovať každá verzia, nielen samotný model. Laicky povedané, znamená to, že vrcholné verzie so silnými a “málo ekologickými” motormi sa jednoducho v portfóliu už medzi tými slabými - úspornými nestratia a za ich prítomnosť bude automobilka pykať. Možno sa pýtate, ako je možné, že také Bentley či dokonca Rolls-Royce obdobne veľké motory nevylúči. Zdá sa však, že v budúcnosti bude platiť pravidlo, kedy veľkoobjemovými motormi budú disponovať len značky, ktoré si to môžu dovoliť.


Taká A8-čka s W12-kou je totiž z hľadiska trhového podielu v rámci ponúkaných motorov len smietkou, medzi ultra-luxusnými automobilkami však zákazníci prítomnosť takýchto motorov s prehľadom zaplatia, a teda značke pokryjú straty, ktoré vyplynú z postihov za predaj “neekologickch”, lepšie povedané málo ekologických agregátov. To, či W12-ka v A8-čke skončí pred faceliftom alebo až po ňom, nie je úplne jasné, pravdou ale je, že nová vlajková loď, ktorá bola predstavená minulý rok v lete, presnejšie na "internom" autosalóne v Barcelone, je tou vôbec poslednou generáciou tejto limuzíny s dvanásťvalcom. Keďže ide pritom o jediný model s W12-kou, po jeho vyradení sa s motorom lúči nielen A8-čka, ale Audi ako také.

Motory W12 a V10 v Audi končia. Superšport R8 odíde dokonca bez nástupcu
Zdroj: www.audi-mediacenter.com

Bohužiaľ, zďaleka nejde o poslednú smutnú správu. Spolu s kráľovským dvanásťvalcom sa do dôchodku poberie aj druhý najväčší motor v súčasnej ponuke Audi - špičkový 5,2-litrový desaťvalec. Z prostredia vývoja totiž prenikla správa, že nemecká automobilka už nepočíta s 3. generáciou R8-čky, čiže po chystanom facelifte skončí superšport bez nástupcu. V tomto momente asi každému napadne koncernová hierarchia, nakoľko “prekapotovaný” Huracán sa z portfólia vytratiť nechystá, práve naopak, Taliani otvorene hovoria o veľkej budúcnosti vrátane desaťvalca. Zaujímavosťou pritom je, že R8-čka sa na starom kontinente predáva oveľa lepšie ako jej taliansky súrodenec, pravdepodobne však aj tu bude platiť vyššie naznačený scenár - Lamborghini si za rovnakú techniku vie vypýtať viac, čiže jeho zákazníci si prítomnosť V10-ky zaplatia a koncernové kradnutie zákazníkov sa vráti do prospešnejšej situácie.

Odporúčané
Audi vylepšuje elektrickú sústavu modelu Q4 e-tron. Výsledkom je vyšší výkon, rýchlejšie nabíjanie aj väčší dojazd Audi vylepšuje elektrickú sústavu modelu Q4 e-tron. Výsledkom je vyšší výkon, rýchlejšie nabíjanie aj väčší dojazd 27. septembra 2023, 10:00

Pokuty za nadmerné emisie tak automobilky nútia škrtať a v rámci koncernu to platí predovšetkým pre tie najnižšie značky, kde “straty” najmenej cítiť - Volkswageny sa musia uskromniť nanajvýš so štvorvalcami (okrem Touarega), zatiaľ čo v Audi pomaly, ale isto odzvonilo agregátom V10 a W12. Explicitné slová je však nutné upriamovať skôr smerom na Brusel, kde to momentálne vsádzajú na elektromobily. Práve s nimi chce Audi preraziť, keďže ako uvádzajú kompetentní, s koncom R8-čky nemá ani zďaleka prísť koniec športových modelov, len ich uvidíme v inej podobe.

Dodať treba, že obdobne v Európe končí i konkurenčné BMW M760Li - otázne je, či už nastálo a definitívne, no Mníchovčania skrz emisné regulácie v sklonku niekoľkých mesiacov stiahnu z európskeho trhu tento dvanásťvalcový variant. Mimo Európy sa predávať ďalej bude, preto sa v kuloároch šepká, že je otázkou času, kedy sa verzia vráti aj k nám, avšak s patričnými úpravami. Vyzerá to teda tak, že najviac sa darí vzdorovať automobilke Mercedes-Benz. Je síce pravda, že nové G-čko už viac než pravdepodobne vo verzii G 65 nepríde, no v iných modelových radoch nájdeme V12-ky aj v nasledujúcich rokoch. Nuž, nechajme sa teda prekvapiť, čoho svedkami budeme o pár rokov.

Domov
Zdieľať
Diskusia