Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Článok vznikol v spolupraci s Footshop
1. marca 2018, 18:17
Čas čítania 0:00
Vladimír Baško

Čistenie topánok bolo v minulosti remeslom, ktoré fungovalo v určitých kruhoch. Starajú sa mladí ľudia o svoju obuv? (Rozhovor)

MÓDA NAJZAUJÍMAVEJŠIE PÁRY TENISIEK
Uložiť Uložené

Medzi spokojných zákazníkov služby Šťastné boty, ktorá sa venuje renovácii topánok, patrí napríklad raper Separ alebo Sajfa.

Staráš sa o svoju obuv a pravidelne svoje topánky čistíš? S najväčšou pravdepodobnosťou sa niekdajšia samozrejmosť akosi vytratila, "prinajlepšom" si vystačíme iba s práčkou. Kvôli tejto problematike sme si zavolali na rozhovor Borisa Belluša, hlavu projektu Šťastné boty, s ktorým začal spolupracovať Footshop v rámci svojej najnovšej služby renovácie tenisiek a topánok.

Ahoj, mohol by si nám na začiatok v krátkosti predstaviť projekt Šťastné boty?

Ahoj, jasné. Projekt Šťastné boty je služba, ktorá ponúka čistenie a renováciu tenisiek a módnej obuvi. Čistenie je naplno rozbehnuté a renovácia zatiaľ iba čiastočne spustená, pričom stále pribúdajú nové/doplnkové služby. Cieľom je dotiahnuť to až na úroveň kompletnej obnovy tenisiek od rozlepenej podrážky, chýbajúcej farby až po zlomené päty a vytrhané švy.
 
Akým spôsobom prebieha zákazka vo Footshope, ako dlho zvyčajne trvá a v čom vlastne spočíva?

Proces preberania zákazky a samotného vyčistenia je nasledovný. Zákazník prinesie svoju zašpinenú obuv do predajne Footshopu v Bratislave alebo v Prahe, kde ju preberie zaškolený personál, ktorý mu poradí s voľbou programu. Vypíše sa preberací protokol a prebehne platba. Footshop odovzdáva informáciu s fotodokumentáciou ohľadom znečistenej obuvi a tá putuje priamo do čistiarne a do rúk čističov zo samotných Šťastných bot. V spolupráci s Footshopom má zákazník na výber zo štyroch rôznych programov, ktoré si môže prezrieť na tomto linku.

 
Po očistení požadovaným programom prebehne nafotenie výsledkov, ktoré sa aj s našimi doplnkovými odporúčaniami preposielajú zákazníkovi. Ten si následne vyberie z týchto možností, alebo je s výsledkom spokojný a neželá si žiadny dodatočný upgrade. V opačnom prípade sa proces nafotenia a komunikácie opakuje. 
 
Po finálnom potvrdení zo strany zákazníka sa obuv vracia do Footshopu, ktorý po ich obdržaní kontaktuje zákazníka. V prípade upgradeov sa rozdiel hradí pri vyzdvihnutí. Vybavenie takejto zákazky trvá 7 pracovných dní pre slovenský trh a 10 dní pre český trh. Výnimkou dodacej lehoty sú už spomínané vylepšenia.

Aký je rozdiel medzi domácou údržbou a prácou profesionála? Starajú sa podľa teba vôbec ľudia o svoju obuv?

Je to individuálne podľa toho, kto chytí kefku na čistenie a ako ju použije. Momentálne je už naozaj veľké množstvo preparátov na zakúpenie, avšak tých pár procesov od použitia vhodnej tvrdosti kefky podľa materiálu až po sušenie ich skôr odrádza. Aby som to zjednodušil, prirovnám to k procesu umývania auta. Každý, kto má rád svoje auto, nazýva jeho čistenie svojim hobby a vie sa oň šetrne postarať, umyť ho, navoskovať atď... Naša služba funguje ako keby na princípoch autoumyvárne, pretože nie každý je ochotný venovať svoj čas na údržbu, alebo si nie je istý svojimi schopnosťami.

 
A ku druhej otázke. Je hneď niekoľko skupín ľudí a našich zákazníkov. Zberatelia tenisiek, alebo sneakerheads, ktorí na svoje tenisky nedajú dopustiť, ľudia, ktorí jednoducho idú s dobou a s trendami - tí sa o svoju obuv síce starajú, ale iba okrajovo, a treťou skupinou sú bežní ľudia, ktorí sa obúvajú iba z nutnosti. Tí väčšinou očakávajú zázraky, pričom im na preberacom protokole svieti najlacnejší zakúpený program CLASSIC.
 
Medzi spokojných zákazníkov patrí aj raper Separ
 

Myslíš že to bolo v minulosti samozrejmosťou, ktorá sa akosi vytratila? Naši dedkovia mali napríklad v zásobe krém a kefu na topánky, avšak dnešní mladí ľudia starostlivosť o svoju obuv neberú ako niečo samozrejmé.

Áno, myslím si, že to bolo v minulosti remeslo, ktoré fungovalo v určitých dobách a kruhoch. Naši dedkovia a možno aj pradedkovia mali túto výbavu ako povinnú a nebolo im to jedno. Bolo to o výchove a zásadách. V minulosti sa ľudia so špinavými topánkami automaticky radili do nižšej vrstvy a neboli v spoločnosti akceptovaní.

Odporúčané
Vyber si nové tenisky na jar. Toto sú TOP siluety s cenou do 100 eur s logom Asics, Puma, Adidas či New Balance    Vyber si nové tenisky na jar. Toto sú TOP siluety s cenou do 100 eur s logom Asics, Puma, Adidas či New Balance 10. apríla 2024, 14:30

Pravdou je, že sa vymenili klasické lakovky za tenisky, ktoré kedysi neboli na dennom poriadku, ale to je údel doby a to čo prináša. Tak, ako sa postupne vrátilo remeslo holiča (barbera), pevne veríme v to, že si aj táto služba postupne nájde svoje neodmysliteľné miesto. Ako sa vraví, čo je dobré, to sa vráti.

Aké nástroje a prípravky odporúčaš pre starostlivosť o obuv pri domácich podmienkach? Vystačí si majiteľ tenisky s obyčajnou zubnou kefkou? S akými najčastejšími chybami sa môžeme stretnúť?

Na svete je veľa receptov na škvrny a znečistenia ešte z čias našich starých mám. Ocot, sóda bikarbóna atď… Pre jednoduchú očistu povrchového znečistenia ale odporúčame zakúpiť sadu CREP Protect. Ak majiteľ vie čo a ako robí, pokojne si so zubnou kefkou poradí. Ak nevie, radšej nech sa o nič nepokúša, pretože tieto pokusy nemusia byť pre topánku prospešné.

 
Najväčšou a stále sa opakujúcou chybou domácej renovácie je, wait for it, čistenie obuvi v práčke. I keď niektoré typy obuvi je možné čistiť pomocou pracieho programu, vo väčšine prípadov ide o jej poškodenie. Mimo zničenia materiálov alebo vzájomného prefarbenia rôznych vrstiev obuvi sa pri neprofesionálnom zaobchádzaní môže uvoľniť na povrch aj lep z medzipodráźky.
 

Na záver by sme sa ťa chceli už iba spýtať, s akým najextrémnejším prípadom premeny si sa vo svojej práci stretol? Alebo to boli vari tvoje vlastné topánky?

Z hľadiska obtiažnosti sme sa stretli hneď s dvoma obzvlášť extrémnymi prípadmi. Prvým boli červené Timberlandy, ktoré boli výrazne obliate alkoholom. Obtiažne to bolo z hľadiska materiálu topánok a taktiež kvôli tomu, že alkohol bol na topánke niekoľko týždňov, čo mu vytvorilo skvelé podmienky na usadenie sa. Každopádne, vhodne zvolená kefka a preparáty nás priviedli ku krásnemu výsledku. 

 
 
Druhým extrémom boli luxusné tenisky od Louis Vuitton, ktoré na sebe mali jemné vrypy a odreniny po celej ploche a aby toho nebolo málo, obsahovali na ľavej teniske veľkú škvrnu. Ak si k tomu prirátame mastnú cenovku už nedostupného modelu, tak nám vznikol v tíme celkom slušný tlak. Precíznou prácou sme to však zvládli a zákazník bol nadmieru spokojný.

Ďakujeme ti za rozhovor a prajeme príjemný zvyšok dňa.

Za tím Šťastné boty vám ďakujem aj ja. Taktiež prajem pekný deň a všetko dobré. A pamätajte: DIRTY SHOES = NO RESPECT!
Domov
Zdieľať
Diskusia