300-koňové kombi s automatom a pohonom všetkých štyroch kolies? To je skutočne slušné kombo z dielne značky Seat.
Iste nám dáte za pravdu, že značka Seat na prelome 21. storočia trochu bojovala sama so sebou a jej vozidlá sa akoby hľadali. S príchodom novej 3. generácie modelu Leon však Španieli trafili do čierneho a zrazu začali prinavraciať automobilke jej renomé z minulosti. Ostatne, Seat sa začal v rámci VW Group citeľne orientovať na emócie a zároveň vniesol do modelového portfólia značne dynamickejši a športovejší nádych. Dôkazom toho je aj pojem Cupra, ktorý v súčasnosti evokuje niečo skutočne výnimočné, ostatne, Cupra ako taká má azda väčšiu povesť než samotný Seat.
Jeden z nositeľov dodatku “Cup Racer” je práve spomínaný Leon, ktorý navyše nedávno prešiel faceliftom, no a pochopiteľne zmeny zasiahli aj vrcholný variant s ďalším nárastom sily. Zásadnou informáciou je však fakt, že ostrý variant je možné osadiť pohonom všetkých štyroch kolies, a to je veľmi zaujímavý artikel. Čo teda nový Leon ST Cupra 300 4Drive ponúka a prečo naozaj vo svojej podstate nemá konkurenta? Poďme na to!
V prípade koncernových áut sme posledné roky svedkami vskutku konzervatívneho až nudného dizajnu, avšak Seat si začína raziť cestu akýmisi emóciami, ktoré badať už na prvý pohľad. Nie je absolútne žiadnym tajomstvom, že nový Leon je do veľkej miery inak “oplechovaný” Golf, no v porovnaní s ním zaujme dizajnom rozhodne viac. Lepšie povedané, Leon má jednoducho šmrnc! Samozrejme, ako je už v dnešnej dobe zvykom, podstatná je príslušná konfigurácia, no a v prípade testovaného exemplára sme svedkami skutočne podarených detailov - dvojfarebné 19” disky, čierna maska a spätné zrkadlá, špecifický červený metalický lak a samozrejme športovejší optický paket.
Nepochybne, do veľkej miery za atraktívnym zovňajškom o rozmeroch 4548 x 1816 x 1431 milimetrov stoja predovšetkým mimoriadne vydarené predné partie, kde dominujú nielen veľké otvory, ale hlavne agresívne full-LED svetlomety v čiernom podklade, ktoré po nedávnej modernizácii ešte priostrili grafiku. Mimochodom, vedeli ste, že súčasna generácia Leona mala predné plne ledkové svetlá oveľa skôr ako koncernový Golf? Áno, Seat si totiž vývoj tejto technológie zobral pod svoju záštitu a na trh ju uviedol podstatne rýchlejšie ako koncernový súrodenci - čisto LED-kové svetlá mal Leon už v roku 2012 (!), čo bola nepochybne jedna z najväčších predností voči konkurencii.
Emócie pretrvávajú aj pri pohľade z profilu, kde evidujeme výrazné bočné línie. Vďaka ním došlo k citeľne nižšiemu umiestneniu klučiek dverí. Vzadu dominujú úzke a rovnako len nedávno vynovené svetlá s LED-kovou grafikou, difúzor a následne skutočne masívne koncovky výfukov, za aké by sa nemuselo hanbiť ani nejedno RS-kové Audi. Vo výsledku sa tak pozeráte na koncernové auto, ktoré však nebojuje s fádnosťou, a za to rozhodne palec hore!
V interiéri už prítomnosť koncernu Španieli až tak nezamaskovali, i keď palubná doska ako taká je citeľne odlišná. Oceniť musím najmä jej natočenie na vodiča a opäť skutočnosť, že Seat do tej kvalitnej, no na pohľad relatívne fádnej techniky vnáša emotívne prvky a po vzore exteriéru i do vnútrajška dodáva atraktívnosť. Ovládače v stredovom paneli síce zdieľa Leon s väčšinou modelov značky Škoda a Volkswagen, dizajnéri však celok zabalili do pôvabnejšieho kabátu. Na druhú stranu, podotknúť treba, že taký 9,2" dotykový displej zaliaty v skle by ste v Leone hľadali márne, čo značí, že niektoré technologické výdobytky predsa len dostanete len v Golfe. Vystačiť si musíte maximálne s 8" dotykovou obrazovkou s pozmeneným prostredím. Plusom je, že displej je umiestnený vyššie, takže je v perfektnom zornom poli vodiča, na druhú stranu, nakoľko jeho ovládanie prebieha výhradne pomocou dotykov a nie za pomoci združeného ovládača uprostred, zvyknúť si musíte na to, že neraz musíte ruku natiahnuť vyššie a ďalej.
Ani digitálny prístrojový panel by ste doposiaľ v Leone nekúpili, medzičasom sa však veci pohli k lepšiemu a po predstavení ostrej Cupry R si už za moderné budíky môžete priplatiť aj v ostatných verziách. Keďže je vo veci Cupra, interiér je ovešaný množstvom zaujímavých detailov, ktoré dojem z vnútrajška výrazne vylepšujú - 3-ramenný športový volant, aplikácia brúsenej kože a karbónovej štruktúry, leštený klavírny lak v okolí voliča prevodovky či športové sedadlá, ktoré nielenže výborne vyzerajú ale aj veľmi dobre držia telo. Posed za volantom je teda skutočne super, z pohľadu vodiča pritom vyzdvihnete aj fakt, že A-čkové stĺpiky sú naozaj úzkej, takže výhľad z vozidla je perfektný. Pochopiteľne, nakoľko ide o kombi, sedenie vzadu prináša svoje výhody, rovnako tomu je aj v prípade batožinového priestora, ktorý má slušných 587, respektíve 1470 litrov. Prejdime však k pointe...
Za prísnou maskou tróni 2-litrový preplňovaný benzínový štvorvalec 2.0 TSI, teda šesťnásťventilový agregát kombinujúci priame a nepriame vstrekovanie, ktorý v tomto prípade disponuje výkonom až 221 kW / 300 koní. Krútiaci moment 380 N.m je prítomný už od 1800 až po 5500 otáčok za minútu. Spomenúť treba, že značne prepracovaný motor vyžaduje vysokooktánový benzín, teda aspoň 98-čku. Úplnou novinkou je pohon všetkých štyroch kolies, teda 4Drive, ktorý je možné skombinovať len so 6-stupňovou automatickou prevodovkou DSG a verziou ST. Ako teda iste tušíte, príslušné údaje dávajú jasne najavo, že toto bude pekná raketa.
V prvom rade treba jednoznačne pochváliť podvozok - Cupra disponuje štandardne adaptívnym podvozkom, ktorý za bežnej jazdy v bežnom režime robí auto až neuveriteľne komfortné a pohodlné, najmä ak sa bavíme o vozidle s 19" kolesami. Popravde, práve komfort jazdy je jednou z najväčších predností Cupry, nakoľko medzi ostrými hot-hatchmi či kombíkmi by ste podvozkovo pohodlnejšiu alternatívu hľadali veľmi ťažko. Ak ale pristúpite na režim Sport, nebodaj Cupra, podvozok značne stuhne, rovnako sa citeľne zmení odozva na plyn a zo vskutku nenápadného rodinného vozu v žiarivej farbe sa stane neskutočná strela. 300-koňový motor totiž začne s kombíkom s váhou len približne 1500 kilogramov robiť vážne veci a vy v sklonku sekundy začnete absolvovať také tempá, aké by ste ani nečakali.
Cupra nie je tak technicky a vodičský orientované auto ako povedzme Mégane RS, Civic Type R či i30 N, no rýchlosti a pružné zrýchlenia aké zažijete sú skutočne famózne. Pochopiteľne, do veľkej miery za to môže najmä spojenie 300 koní, automatu a pohonu všetkých štyroch kolies, čo so sebou prináša v danom segmente naozaj nevídané tempá - napríklad taká akcelerácia na stovku len za 4,9 sekundy! Pri predbiehaní doslova vystrelíte z miesta aj v momente, keď už aktuálne idete i 90 km/h, pričom motor má tendenciu stále ťahať, bez ohľadu na otáčky či zaradený stupeň.
Istou nevýhodou je, že vám chýba siedmy, teda diaľničný stupeň, no osobne vám bude vadiť viac to, že nádrž má len 50 litrov, čo je na 300-koňové benzínové auto málo. Pri bežnej jazde viete jazdiť za 7-8 litrov, čo je parádny údaj, no keď začnete využívať potenciál auta naplno, nádrž vyprázdnite skôr ako by ste čakali. Samozrejme, v prípade verzie s 4Drivom nedostanete diferenciál VAQ, avšak prítomný systém XDS, ktorý brzdí vnútorné koleso v prípade potreby, si svoju prácu robí slušne. Do zákrut a zároveň aj z nich vychádzate podstatne rýchlejšie, za čo do veľkej miery môže i systém 4Drive. Riadenie je vskutku presné, pochvalu si zároveň zaslúžia aj brzdy.
Cupre chýba agresívnejší zvuk. Respektíve, v porovnaní s konkurenciou by ste vzhľadom k jej schopnostiam čakali väčšie divadlo, ktoré by jasne dalo najavo, kto je pánom na ceste a že zrovna nesedíte v bežnom Leone. Keď sa však trochu zamyslíte, zistíte, že Leon ST Cupra je predsa len postavením trochu iný typ vozidla. V praktickom balení pojme plnohodnotne 5-člennú rodinu, ktorú veľmi pohodlne odvezie na dovolenku do Chorvátska, a to bez toho, aby posádka trpela. Z Cupry teda Seat nepostavil a ani nechcel postaviť vyslovene ultimátny hot-hatch/kombi. Povedať ale treba, že Seat prišiel na trh s perfektným receptom, ktorý za čiastku 35-tisíc € (ST, DSG a 4Drive) namiešal doslova bezkonkurenčnú zmes praktickosti, dennodennej použiteľnosti a špičkových jazdných vlastností. Testovaný exemplár stál približne 40-tisíc €, čo pochopiteľne nie je najmenej, no verte tomu, že v danej cene nekúpite auto, ktoré vo všeobecnosti poskytne všetko to, čo práve Leon ST Cupra 4Drive. A ostatne, pokiaľ nesiahnete po DSG-čku, systéme 4Drive, ušetríte a zároveň sa možno s predným pohonom ešte viac zabavíte. Je to o preferenciách.