2. marca 2017, 20:47

Logan sa stáva najlepším komiksovým filmom posledných rokov. Vďačí za to skvelému a emotívnemu koncu milovanej postavy zaliatej krvou svojich nepriateľov (Recenzia)

Zaslúžené vykúpenie Hugha Jackmana, Patricka Stewarta a hlavne milovaného Wolverina.

Nadišiel čas rozlúčky s Hughom Jackmanom. Vo svete X-Men skončil, no po dlhšom a logickejšom uvažovaní to vlastne ani nie je na škodu. Jackman sa ešte pred premiérou spackaného Apocalypse hneď niekoľkokrát vyjadril v zmysle, že dostávať sa do formy pre túto rolu je vždy peklo. Nakoniec, ani on nemladne a všetci sme vedeli, že to raz musí prísť. Sám prehlásil, že mu je jasné, že za svoju kariéru vďačí najmä tejto postave. Nie je to však len dlh, ktorý u nej mal, Hugh Wolverina miluje a vo filme to je aj cítiť. Aj vďaka úspechu Deadpoola teda Fox odkleplo jemu a režisérovi Mangoldovi R-kovú rozlúčku v mexickom prostredí, voľne inšpirovanú najmä komiksom Old Man Logan. Hneď na začiatku nás spoločne s režisérom uistili, že scenár bude špičkový, inak to Hugh jednoducho nenatočí. V tomto prípade vám už teraz môžem povedať, že svoje slovo dodržal a Logan je nielen scenáristickou perlou, zároveň na míle preskakuje hranice komiksového subžánru.

Dej si opíšeme len v krátkosti, keďže už všetci viete, o čom vlastne bude. Píše sa rok 2029, Charles Xavier dožíva svoj smolný život, kedy sa mu všetko, za čo kedy (a v koľkých časových rovinách) bojoval, už dávno zrúcalo pred očami. Logan sa živí ako vodič limuzíny v Novom Mexiku, vykašľal sa na svet, ktorý sa vykašľal na neho, no a mutanti už väčšinou vymreli alebo sa skrývaju. Do pokojného dožívania životov dvoch celoživotných priateľov vtrhne mladé dievča menom Laura. Na Logana sa podobá viac než by si kto prial. A tu sa začínajú problémy... V prvom rade by sa asi patrilo zmieniť, že slová tvorcov a štylizácia trailerov jemne klamali. Najvýraznejším westernovým prvkom tu bola mexická púšť a jedna scénka v hoteli. Týmto zároveň načrtnem jeden z problémov, ktorý som pociťoval najmä v prvej polovici snímky, aj keď sa to možno zdalo iba mne. Konkrétne ma rušil prvok striedania žánrovej štylizácie. Snímka si ich počas celej svojej stopáže vystriedala hneď niekoľko. Prostredie však náramne napomáha príbehu a je ďalším z nositeľov samotného deja. A ten je doslova skvelý.

Zdroj: Fox

Recenzia sa mi ale píše ťažko, keďže by som skutočne potreboval druhú projekciu na to, aby som sa rozhodol, či z toho scenára a potenciálu látky Mangold mohol vyťažiť viac. Môj prvotný dojem mi však hovorí, že áno. Drvivá väčšina filmu je úžasná aj napriek tomu, že máme čo dočinenia s pomalým tempom. Logan je však skvelo natočeným filmom a silnou drámou, ktorá bude rezonovať najmä v očiach ľudí spojených s predošlými dielmi ságy. Aj tak mám však pocit, že zo mňa emotívne scény nedostali toľko sĺz, koľko by si Jackmanova rozlúčka a látka ako taká zaslúžila. Sčasti za to môže výstavba niektorých scén a samotné dialógy, všetko mi to ale vynahradila záverečná scéna. Tá zrhnula celých tých nádherných 17 rokov najlepším možným spôsobom, pri ktorom sa rozplačú aj veľkí chlapci. Objektívne stojí Logan pevne na zemi a triumfuje v každej rovine, či už sa bavíme o funkčnosti a uveriteľnosti deja a postáv alebo technického spracovania. Možno by však neublížila kratšia stopáž a určite aj lepší záporák. Boyd Holbrook odviedol kvalitnú prácu, je však vodcom bezmenných a bezcharakterných "bounty hunterov". Mohli by ste ho vymeniť za superinteligentnú sliepku a na kvalite snímky by sa to nijako neprejavilo. Starý Wolverine vo svojej labutej piesni bojuje hlavne so sebou, či už z fyzického alebo psychického hľadiska. To sme ale nakoniec všetci očakávali a aj chceli. Lietajúce štadióny nás predsa len už tak veľmi neťahajú.

Zdroj: Fox

Žánrové zameranie vo forme depresívnej drámy dalo scenáru možnosť vyniknúť hlavne čo sa postáv a ich chovania v nami neznámom svete týka. Logan je utrápený starý mutant. Od života toho veľa nečaká a do práce sa ráno núti vstávať hlavne kvôli Charlesovi. Logan je pre fanúšikov série, ktorí s týmito postavami vyrastali a milujú ich, veľmi depresívnym príbehom. V zásade ide o celkom neprebádanú oblasť charakterov obľúbených postáv. Sčasti za to vďačíme scenáru, ktorý nebol obmedzený hranicami časových kontinuít. V nich sa už nikto nevyzná a poznačilo to aj Logana, o čom sa presvedčíte sami. Rozhodne však ide o najlepší X-Men film (aj keď na mňa kvôli naťahovaniu sa s minulosťou pôsobil mierne vytrhnutý z komplexnejšieho kontextu sveta, ktorý sa za tých pár rokov zmenil až príliš), porovnávania s Nolanovým Dark Knight by som však bral s veľkou rezervou.

Aj vďaka odstráneným bariéram R-kového spracovania je akcia živelnejšia, zúrivejšia a okulahodiaca. Po rokoch sme konečne dostali Wolverina celého od krvi. Už dávno sa zmieril s tým, že zabíja ľudí a rozhodne sa tomu v krajnom prípade nevyhýba. A v tomto prípade je tých krajných prípadov až-až. Akcia je prehľadná, brutálna a hlavne dômyselná. Je pravdou, že sa Wolverine utrhol z reťaze, neznamená to však, že zabudol zabíjať a už vôbec nezabudol, ako sa to robí efektne. Všetky tie lietajúce ruky a hlavy pritom vôbec nepôsobia samoúčelne, práve naopak. Wolverine si len razí cestu k ochrane toho, čo mu je najbližšie a nerozmýšľa, ako ho v tej chvíli vidí svet. Veľa sa toho očakávalo aj od malej Laury aka X-23. Vzhľadom na svoju výšku a postavu je obdivuhodné, že je všetka tá paseka, akú za sebou počas celej snímky necháva uveriteľná. Scény, kedy s Loganom vytasia drápy a idú po krvi sú na nezaplatenie a rozhodne splnia všetky vaše očakávania. Sledovať týchto dvoch by sa dalo donekonečna, bohužiaľ, nič ďalšie už nepríde. Celkom možno však uvidíme malú Dafne Keen v jej vlastnom filme. Pozerá sa na ňu rozhodne lepšie ako na Jennifer Lawrence.

Zdroj: Fox

S posledným filmom Hugha Jackmana v role Wolverina mám svoje problémy (ako napríklad fakt, že ma až na jednu výnimku neprekvapil, keďže v traileroch toho evidentne ukázal veľa), objektívne však musím uznať, že dostál svojím vysokým očakávaniam. Tvorcovia konečne vykúpili Loganovu dušu, ktorá tak môže konečne odpočívať, keďže v živote nikdy necítila pokoj a skutočné šťastie. Bravúrne zahrané, srdcom napísané aj natočené, toto Jackmanovo a Mangaldovo dielo sa zapíše nielen do komiksovej histórie. Krvavá akcia vo vysnívanej podobe, depresívny tón filmu ladený do rodinnej drámy vo fungujúcom prostredí a hlavne dospelom deji. Aj to robí z Logana dlhoočakávaný počin z milovaného univerza mutantov, aký už nikto pravdepodobne neprekoná a zároveň ide o nádhernú rozlúčku s jednou z najikonickejších komiksových postáv. Zbohom Wolverine, budeš chýbať. 9,5/10

0/10