27. októbra 2016, 16:35

Je Battlefield 1 najlepšou vojnovou hrou posledného desaťročia s revolučným singleplayerom a zábavným multiplayerom? (Recenzia)

EA a DICE vytvorili unikátnu vojnovú hru, ktorú by ste mali vyskúšať.

Kvalitných vojnových FPS titulov na trhu veľa nie je. Väčšinou ide o RPG alebo menšie projekty od neznámych štúdií. Skutočne málokedy sa podarí veľká vojnová akcia, samotnému Battlefieldu sa to podarilo naposledy pred šiestimi rokmi a ak čítate moje články, dobre viete, na akú hru narážam. Problémov bolo mnoho. Od nedostatočného času na tvorbu, faktu, že vždy šlo o nedorobené produkty plné bugov a otrasnej optimalizácie, cez monotónne kampane až po plnohodnotné tituly bez významnejších upgradov a noviniek v sérii. A to sa bavíme len o Battlefielde, keďže konkurencia má omnoho viac problémov. Je síce pravda, že DICE ani tentoraz nemalo dostatok času a skrz Battlefront či Mirror’s Edge ich najnovšiemu počinu možno nemohli venovať toľko času, koľko by chceli, teraz to však dopadlo omnoho lepšie. Odrazilo sa to na pár bugoch, respektíve drobnostiach, ktoré hru rozhodne nezdobia. Veľakrát sa však pri Battlefield 1 pri negatívach nepozastavíme.

Zdroj: EA/DICE - D. Vetrák

Fanúšikovia žánru a hráči po celom svete už dlhé roky prahli po druhej svetovej vojne. EA a DICE ich však prekvapili s rozhodnutím spracovať prvú svetovú. Tá nie je dostatočne rozobratá v médiách žiadneho typu, či už ide o filmy, súčasné dokumenty či hry. Šlo o skvelý krok, rýchlo si to uvedomili ľuda po celom svete, a tak aj vyzeral hajp behom posledných 5 mesiacov, teda od ohlásenia. DICE sľubovalo netradičný singleplayer, na ktorom si skutočne dali záležať a patrične to je aj vidieť. Rozdelený je na prológ a 5 kapitol. V nich sa vžijeme do piatich rôznych osôb, ktoré sa priamo zúčastnili prvej svetovej vojny a doplatili na to. Že som neprávom označil hru pre jedného hráča ako revolučnú? Tak po poriadku. Nahráva mi už spomínaný koncept antologického príbehu s viac podarenými a sympatickými postavami než naopak.

Počas jej dĺžky (8-9 hodín na najťažšej obtiažnosti) zažijete mnohé skvelé príbehy a atraktívne vojnové momenty a to vo vždy rozdielnom prostredí. Jednak sa mení prostredie a s ním aj celkový vizuál, jednak aj hrateľnosť, takže sa hráč vždy musí prispôsobiť aktuálnemu stavu krajiny vôkol seba. Antologický formát hre svedčal z viacerých perspektív. Nemusíte sa trápiť, ak sa vám nepáči hlavná postava, keďže ju o chvíľu vystrieda ďalšia (našťastie si DICE uvedomilo, ktoré sú tie najlepšie a venovalo im aj najviac priestoru). A čo je hlavné, vďaka pohľadu na prvú svetovú očami piatich rôznych vojakov sme spoznali 5 rôznych bojísk, krajín a dokonca aj to, ako vyzerali boje na odlišných kontinentoch. Na rozdiel od tradičných kampaní sme tak svedkami najväčších bojísk prvej svetovej bez toho, aby to nedávalo zmysel. Stále mám však pocit, že potenciál histórie nebol naplnený. Po úžasnom prológu sa tempo trochu zbrzdí a čo ma mrzí najviac, do špinavých zákopov sa už nevrátime, čo ma vyslovene štvalo, keďže krvavé zákopy plné smrti sú ikonickým znakom tejto vojny. Okrem toho vývojári potešili aj fanúšikov stealthu, na môj vkus však bolo podobných misií až príliš, skutočne príliš veľa.

Nezabudlo sa ani na Shellshock efekt

Zdroj: EA/DICE - D. Vetrák

Zdroj: EA/DICE - D. Vetrák

Základnou otázkou však je: Je kampaň zábavná? Myslím, že nik sa po jej dohratí nebude uberať k negatívnej odpovedi. Pestré prostredia na fronte, vo vzduchu, na púšti či horách nedisponujú len nádherným level dizajnom, ale najmä množstvom sekvencií, ktoré si ako hráč užijete. Na moje prekvapenie som sa najviac zabavil v lietadle. Takmer som uveril tomu, že tak úžasne a úspešne sa mi bude lietať aj v multiplayeri. Och, ako veľmi som sa mýlil. Čo vám však bude mierne znepríjemňovať hranie, je mierne kolísajúca úroveň AI. Aj tento nedotiahnutý prvok však zachraňuje výber obtiažnosti. Na Hard budete zomierať dosť často. V každej kapitole je totiž jeden úsek, ktorý vám slušne podkúri. Celkovo ma náročnosť veľmi milo prekvapila. Väčšinou je to však len o vytvorení si vhodnej stratégie postupu. Nekonečný príval nepriateľov v prípade, že sa nehýbete vpred je však pre mňa veľkým krokom vzad. Vývojári vytvorili singleplayer, ktorému nechýbajú emócie (nebojte, nepoplačete si), sympatickí hrdinovia, veľkolepé momenty (nie sú vyumelkované a ani prehnané, ako napríklad v CoD), nádherné scenérie a úžasná atmosféra. Nezabudlo sa totiž na dobové stroje, chemické zbrane, pancierovanú techniku a na pár príznačných aspektov prvého celosvetového konfliktu novej éry. Kampaň Battlefieldu 1 vás nadchne a mnohí z vás sa k nej pravdepodobne aj vrátia. Síce nenaplnila svoj potenciál a oplýva pár zádrhelmi, vo všeobecnom merítku však ide o veľmi pozitívne prekvapenie a sčasti aj revolučný prístup k hre pre jedného hráča.

Zdroj: EA/DICE - D. Vetrák

Ešte než sa pustíme do hodnotenia multiplayeru, nedá mi nevenovať pár riadkov aj technickému spracovaniu. Neviem, ako sú na tom počítače, no optimalizácia pre PS4 sa podarila na výbornú. Len ťažko porovnávať konzolové verzie s tou počítačovou, kde si hráči môžu užiť plnohodnotných 60FPS pri vysokom rozlíšení, s množstvom lepšie spracovaných detailov, textúr či nasvietenia, ktoré môžu konzoloví hráči tým počítačovým skutočne závidieť. Aj na PS4 či Xbox One je však hra nádherná. Častokrát za to môže úžasný Frostbite engine, párkrát sa však o nádherné momenty postarali sami vývojári. Iba v singleplayeri pripravili množstvo oku lahodiacich scén a obrazov, na ktoré len tak ľahko nezabudnete. Môžeme ísť do hĺbky a zamerať na sa detailné spracovanie textúr, hrán objektov či dohľadnosť, aj tak sa však dopracujeme k tomu, že hre v tomto smere nie je skutočne čo vytknúť. Vo všeobecnosti za to vďačíme už spomínanému Frostbite enginu. Vďaka nemu je Battlefield 1 jedným z najkrajšich multiplatformových titulov s najautentickejšou deštrukciou, akú si môžete na veľkom fóre herného priemyslu predstaviť. Netuším, prečo sa po Bad Company 2 museli s lepšou technológiou vybrať o pár rokov dozadu, pričom bez scriptov by deštrukcia bola naozaj na smiech, na veľkú radosť hráčov sa však vrátili k ničeniu objektov v reálnom čase. Steny, celé domy, ploty, betónové stĺpy, stromy, dokonca i zem, po ktorej sa pohybujú hráči či ťažká technika. Bojisko sa zvyčajne v priebehu pár minút zmení na nepoznanie. V bezpečí nie ste takmer nikde, na druhej strane, môžete si vytvoriť cestu, kadiaľ budete prechádzať.

Zdroj: EA/DICE - D. Vetrák

Vizuálna stránka je bezkonkurenčne podmanivá, no a ako to už pri DICE býva zvykom, kvalita zvuku, zvukových efektov a ich implementovanie do hrateľnostných prvkov je zase raz na najvyššej úrovni. Výbuchy otriasajú mestom, ale aj postavou a okolitým prostredím. Ak by ste boli slepí, ručím vám, že by ste presne vedeli, čo sa okolo vás deje. Dokonale počujete kroky nepriateľov, prebíjanie zásobníka, guľku, ktorá trafila pancier a odrazila sa, črepiny granátu či lámanie stromu. O strelách z tanku, nadmerných explóziách, zvukoch vozidiel či samotnej paľbe teda skutočne nemusím písať. Podmanivá audiovizuálna stránka pomáha budovať špinavú atmosféru plnú strachu a všadeprítomnej smrti a má veľký podiel na tom, ako veľmi si singleplayer aj multiplayer užijete. Samostatnou kapitolou je fyzika. Párkrát vám na perách vyčarí úsmev, ide však skôr o multiplayer, keďže bugov a glitchov sa v singleplayeri nedočkáte. V hre pre viacerých hráčov je to už iná pesnička. Po oživení niekedy neviete používať zbraň, taktiež narazíte na mnoho glitchov, ktoré bude treba opraviť. Dobrou správou je, že hitbox funguje prakticky bez problémov.

Na začiatok nám multiplayer ponúka 9 skvele navrhnutých máp s množstvom pozícií pre pechotu, ťažkú techniku či sniperov, krásnych scenérií smrteľného chaosu, ktorý vládne všade naokolo a to všetko v 5 hlavných módoch. Klasicky ide o conquest, rush a team deatmatch a ich variácie. Dopĺňajú ich potom Operations, kedy obsadzujete kritické body na mape a posúvate sa ďalej, až kým za sebou nenecháte nepredstaviteľnú spúšť, len aby ste sa dostali na ďalšiu časť kontinentu a nepriateľa zatlačili až k stene. Na záver tu máme úplnú novinku - War Pigeons. Oba tímy majú za úlohu prevziať si na mape holuba a doručiť s ním správu na HQ. Prvý tím s tromi odoslanými holubmi pošle na súpera ničivý útok zo vzduchu a vyhráva. Všetky módy sú zabavné, ponúkajú aspoň minimálny počet inovácií a čo hodnotím veľmi kladne, trvá hodnú chvíľu, kým kolo ukončíte. All out war so všetkým, čo k tomu patrí takmer bez prestávky. To všetko na gigantických mapách, ktoré si rýchlo obľúbite a taktiež sa v nich okamžite začnete orientovať. Nepamätám si, kedy naposledy som sa na multiplayerových mapách cítil a orientoval tak prirodzene.

Zdroj: EA/DICE - D. Vetrák

Gameplay je veľmi zábavný, obzvlášť v mestách a užších priestoroch navyše veľmi intenzívny. Hned v prvej hre som bol unesený množstvom hráčov na mape a dopadom ich akcie. Všade naokolo počujete výbuchy, rúcajúce sa budovy, náboje sniperov svištiace okolo vašej hlavy a výkriky vojakov. Vždy a všade sa niečo deje a nikdy nemáte pocit, že nemáte po kom strieľať. Sám som bol prekvapený, koľko taktizovania hra vyžaduje, teda, ak chcete mať vysoké skóre a pozitívne K/D Ratio. Najmä pri Rush či Operations sa absencia taktického správania rovná neúspechu. Záleží však na tom, do akého tímu sa dostanete a akému budete čeliť. Ako pri väčšine multiplayerov, aj tu preto odporúčame nájsť si partiu na hranie. Či už kvôli zábave, komunikácii alebo taktickému squad systému útoku/bránenia. Môžete hrať aj sám, niekedy sa dostanete ku skutočne vyspelým hráčom ochotným oživovať, kryť vás a uvažovať pred tým, než nabehnú do miestnosti plnej nepriateľov. Spawn systém by si zaslužil viac pozornosti, keďže niekedy skočíte do hry, lebo aby vás do sekundy niekto prevŕtal guľometom. Je to však chyba nás hráčov, ktorí skáčeme do vojnovej vravy, čo o bude vždy riskantné.

Vadí mi aj spoting nepriateľov. Akonáhle niekoho označíte, trvá len sekundu-dve, než zmizne z mapy. Pri počte 32 nepriateľov je to skutočne veľmi krátky čas na to, aby ho vaši spoluhráči zaregistrovali, ak im nesvieti priamo pred očami. Nedoriešené sú v tomto prípade aj odmeňovacie body. Takmer vždy sa mi stalo, že spoluhráči zabili nepriateľa pár sekúnd po tom, ako zmizol z mapy po mojom označení. Nedostal som za to však žiadne body, hoci ho objavili len vďaka mne. To bol príklad za všetky ostatné. Podobných chybičiek je Battlefield 1 plný. Ak niekto nie je zvyknutý, že dopĺňanie granátov či dynamitov trvá hodnú chvíľu, radšej sa bude opakovane zabíjať. Vadila mi aj absencia možnosti výberu mapy či možnosť vrátiť sa do menu po skončení kola. Rozhranie je síce graficky navrhnuté pekne, zo začiatku je bohužiaľ aj mierne chaotické. Po chvíli si však zvyknete.

Zdroj: EA/DICE - D. Vetrák

Zdroj: EA/DICE - D. Vetrák

Síce mám v multťáku len niečo cez 10 hodín, už teraz však môžem kritizovať systém odomykania zbraní. Okrem toho, že postup bude na dlhé desiatky hodín, hra vás k tomu ani nijako nemotivuje. Podľa porovnania zbraní v hernom menu sú totiž svojimi atribútmi približne alebo rovno na vlas rovnaké. Navyše ich ani nie je veľa. V každom classe sú asi po tri a zvyšok sú len variácie na ne. DICE tak urobilo presný opak toho, čo po nich ľudia chceli. Urobiť singleplayer realistický a multiplayer zábavný. Prototypy zbraní toho obdobia sme si mohli vyskúšať v singleplayeri, zatiaľ čo v multiplayeri sa opakuje pár zbraní stále dookola. A to veľmi zamrzí. Motiváciu však môžete nájsť inde, a to pri plnení výziev. Sú rôznorodé a plynú priamo z gameplayu, takže sa nemusíte báť, že by ste zanedbávali plnenie prioritných úloh, no ani tento formát nie je dokonalý. Plniť jednotlivé úlohy totiž môžete po jednej, nie naraz. Ak teda pri požiadavke 5 headshotov zároveň zabijete počas jedného života 5 nepriateľov, hra vám nezaráta, že ste splnili aj druhú časť výzvy. Negatívami však bohužiaľ nekončíme. DICE síce sľúbilo, že s tým niečo urobí, no keď sa pri pripojení do hry ocitáte v squad menu a polovica skupín je uzamknutá, veľmi vás to nepoteší. Našťastie, väčšinou ide pri negatívnych aspektoch hry o maličkosti, z ktorých hneď niektoré upravia nasledujúce patche. Aspoň dúfame.

Seriózne? 9 squadov a z toho 8 locknutých? Prepol som sa teda do druhého tímu... tam boli locknuté všetky

Zdroj: EA/DICE - D. Vetrák

Tých negatív nie je až tak veľa a rozhodne nejde o nič, čo by výrazne kazilo samotné hranie. Sú však prítomné a ja ich nemôžem ignorovať. Či už ide o subjektívne hodnotené aspekty, ktoré mi nesadli, alebo chyby, ktoré nikto nevyvráti, ako napríklad bugy či nedotiahnuté levelovanie a počet zbraní. Battlefield 1 nie je zďaleka dokonalou hrou, je však výnimočnou vojnovou FPS s neuveriteľným množstvom inováií a riskantných krokov, pričom DICE a EA vyšli asi všetky. Od skvelého antologického singleplayeru s úžasnými misiami, cez obdivuhodný audiovizuálny formát a materiál až po zábavný multiplayer, ktorý vás mnohokrát vytočí, vždy sa však k nemu vrátite. Potešili nové módy a kreatívne spracované mapy, bude to však chcieť pár patchov a taktiež balíky zbraní (snáď pôjde o bezplatné DLC). V prípade, že v EA plánujú pokračovanie, pevne verím, že využijú potenciál prvej svetovej ešte viac. 9/10

PS: Ak ste sa tešili na trofeje, budete sklamaní, nie je ich veľa a neposkytujú takmer žiadnu výzvu

Battlefield 1 si môžete na všetkých platformách zaobstarať v obchode Čierny drak.

Zdroj: ciernydrak.sk