V dnešnom diele sa pozrieme bližšie na tohtoročný komiksový megahit, ktorý sa dokázal presadiť aj napriek svojmu R-kovému ratingu.
V poslednej časti nášho seriálu Spoza kamier sme sa venovali revolučnému filmu z dielne Jamesa Camerona prekypujúcemu ohromujúcim vizuálom a nápaditým scénárom. Hovoríme o Avatarovi, snímke, ktorá sa hrubým písmom zapísala do histórie kinematografie a svojou nadčasovosťou nadstavila latku o čosi vyššie. Cameronov projekt sa stále drží na priečke najziskovejšieho filmu, a to so svojimi 2,78 miliardami, čo je nepredstaviteľná hodnota. Zaujímavosťou je, že len 24 filmov dokázalo prekonať miliardovú hranicu. Nemusíme hovoriť, že aj rozpočet siahal do astronomických výšok, čo sa odzrkadlilo na efektoch a celkovom vizuáli. O tom ste sa ale viac dozvedeli v článku.
Dnes sa pozrieme na snímku z nedávnej doby, konkrétne z tohtoročného februára. Napriek svojmu R-kovému ratingu dokázala spôsobiť poriadny ošiaľ tým, že si zarobila najviac zo všetkých X-Men projektov, a to 760 miliónov. Ale aby sme nehovorili len o peniazoch, film si slávu zabezpečil hlavne svojou obrovskou mediálnou kampaňou. Tej sa však budeme venovať nižšie. A ak si myslíte, že komiksovka obsahovala málo dychberúcich efektov, kde sa rúca celé mesto alebo podobne, vedzte, že o väčšine ani neviete a za ich tvorbou stálo veľké množstvo ľudí. Pozrime sa teda spolu na nášho obľúbeného Deadpoola alebo tak trochu revolučného počinu, ktorý za málo peňazí priniesol veľa muziky.
D E A D P O O L
Začneme už samotnými úvodnými titulkami, ktoré figurovali v našom výbere tých najoriginálnejších v priemysle ako bonus. Už od momentu, kedy sa objaví prvé meno na obrazovke nám je jasné, že tvorcovia sa mali chuť trošku odviazať a tým aj prekvapiť divákov. Celý záber s Cadillacom je zmrznutý v čase, objekty lietajú každý iným smerom a kamera sa pohybuje v centre chaosu. Vidíme časopis People z roku 2010 s titulkom „Najsexi muž planéty“ a tvárou Ryana Reynoldsa, kartičku s podobizňou Green Lanterna, ktorého si zahral v roku 2011, krém Hello Kitty a podobne. Všetko je to zabalené v obale pesničky Angel Of The Morning od Juice Newton. Napriek tomu, že celá scéna je jednou obrovskou 3D konštrukciou, všetko vyzerá reálne a dobre sa na to pozerá. Originálne, vtipné, odľahčujúce.
Nápad na statickú titulkovú scénu tu bol už od samotného začiatku. Pracoval na nej aj Franck Balson zo štúdia Blur, ktorý najskôr vytvoril animovanú verziu. V tom čase ešte nebolo jasné, ako to bude s rozpočtom a čo si budú môcť tvorcovia dovoliť. Už viete, že scéna je totožná s tou v akčnej sekvencii o pár minúť ďalej. Pri dizajnovaní tejto pasáže sa začínalo práve momentom, ktorý vidíte v titulkoch, aby sa postavy nachádzali v správnych pozíciách. Neskôr sa domyslelo, ako sa k tomu konkrétnemu bodu dostať. Zaujímavý postup. Ak máte chuť pozrieť si prvé dve titulkové sekvencie, nájdete ich tu.
Postava Deadpoola je taktiež známa aj tým, že ako jediná priamo prehovára k divákovi, čo tiež vidíme počas celého filmu. V prvých pár minútach sa nám naskytne poriadna akčná scéna na diaľnici, do ktorej vkročí Deadpool skokom z mosta a namieri si to rovno cez strešné okno prechádzajúceho auta. Znova podotkneme, že ide o 3D sekvenciu, avšak vytvorenú štúdiom Atomic Fiction. Práca zahŕňala tvorbu modelov ľudí (digitálneho Deadpoola), vozidiel a celého mestského prostredia do najmenších detailov.
Ak už VFX tím mal postavu, teda Deadpoola, použil zelené plátno, kam sa neskôr dorobilo pozadie. Niektoré zábery sa vôbec nenakrúcali a priamo generovali v počítači, ako viaceré diaľničné scény na videu nižšie. Začalo sa akousi kostrou - šedými 3D modelmi objektov vpredu a následne sa doformovalo pozadie, teda výškové budovy, cesty a obloha. Postupne sa po vrstvách dodávali farby, svetlá, dym, oheň a iné detaily na sprostredkovanie reálneho vzhľadu.
Obrý kovový Colossus bol rovnako celý CGI a na jeho oživenie bolo potrebných päť hercov. Prvý herec, vysoký Andrei Tricoteux, na pľaci pobehoval oblečený v sivom obleku, čo ľuďom v post-produkcii umožnilo lepšie pracovať s novou postavou. Tiež je lepšie, keď ste hercom a máte pred sebou objekt, na ktorý máte reagovať, a nie si ho len predstavovať.
Napriek tomu, že Tricoteux bol vysoký okolo 205 centimetrov, niekedy musel nosiť špeciálne topánky, aby ho urobili ešte o čosi vyšším. Ďalší herci boli použití na niektoré akčné scény, mimiku tváre a VFX štáb sa musel poriadne pohrať s odleskami na Colossusovom tele. Taktiež mali popri sebe pár špecialistov na kovy.
Deadpoola čakala na strieborné plátna dlhá cesta. Prvá verzia scénára sa objavila na internete už pred šiestimi rokmi a štúdio sa už vtedy rozhodlo Reynoldsa a tím finančne podporiť, aby sa vytvoril akýsi test footage. Ten sa, samozrejme, nakrútil, a to v roku 2012. Hodnú chvíľu sa s projektom nič nedialo a jednoducho sa len zasunul do poličky. Následne sa v roku 2014 leaknuté video objavilo na internete, čo spôsobilo poriadny rozruch, a tak dal Fox hlavne kvôli fanúšikom a nesmierne pozitívnej odozve projektu zelenú. Ryan Reynolds v rozhovore s Jimmym Fallonom povedal, že leaknutie mohol spôsobiť on, režisér, alebo dvaja ďalší ľudia. O sebe však oznámil, že si je na 70% istý, že to nebol on.
Režisér Tim Miller určite nečakal, že si film počas otváracieho víkendu zarobí neskutočných 135 miliónov dolárov. Už pri 50 miliónoch by mal pocit, že odviedol skvelú prácu a ľuďom sa jeho počin páčil. Môže za to vďačiť aj mediálnej kampani, akejsi tajnej zbrani lákajúcej do kina veľkú masu ľudí. Či už to bolo podporovanie liečby rakoviny, príspevky na sociálnych sieťach, plagáty, videá a kadečo iné. Možno si ešte pamätáte na zaľúbené plagáty vo forme billboardov lákajúce na príjemný romantický film.
Tim nebol nikdy režisérom komédií, vlastne okrem krátkometrážnych filmov nič nenakrútil, čo mu tentokrát dalo celkom zabrať. Ďaleko pred premiérou vo februári mali tvorcovia testovacie premietania, kde sledovali, na čom sa ľudia zasmejú. Toto využívali hlavne pri úvodných titulkoch, ktoré majú efekt aj na prvých pár minút filmu. Ak sú zaujímavé, ľudia hneď chcú vidieť viac, ale ak vás schladia, podobný prístup máte aj k začiatku filmu.
Možno si po tom všetkom kladiete otázku: Prečo toľko CGI? Bolo naozaj potrebné vytvoriť digitálneho Deadpoola či celé prostredie diaľnice s mestom v pozadí? Akčná scéna zo začiatku určite patrí k tým pamätným a pri vyslovení mena superhrdinu vám aspoň časť z nej prebleskne hlavou. Bolo náročné nájsť cestu, ktorá by sedela a bolo by na nej možné nakrútiť akčné sekvencie s tak ťažkou choreografiou. Riešením boli interiéry áut a zelené pozadie. Okolo vozidiel sa pridali aj LED panely na osvetľovanie. Mimochodom, mesto je mixom Detroitu, Vancouveru a Chicaga. Na jeho vzhľade pracoval rovnaký tím, ako pri filme The Walk s Josephom Gordonom-Levittom.
Okrem Deadpoolovej zelenej rukavice, ktorú nosil počas scén, kde mu chýbala ruka, bola zaujímavá aj scéna v horiacom skladisku, kde sa náš komický hrdina stretol s Francisom aka Ajaxom. Stalo sa to hneď po Wadeovej transmutácii, čiže telo už mal doničené na nepoznanie. Taktiež išlo o perfektnú prácu grafikov, ale vráťme sa k horiacej budove. Časť ohňa sa na pľaci objavila už pri nakrúcaní, ale väčšina bola dorobená neskôr. VFX tím si však chcel dať veľký pozor na to, aby oheň nevyzeral plocho, ale reálne, pričom využili odkryté steny, stĺpy a rôzne dvere. Nešlo len o to, aby sa do snímky pridali ďalšie a ďalšie vrstvy ohňa, ale aby miesto skutočne vyzeralo, že horí a objekty zasadené v priestore sa v ňom doslova rozpadávali.
Na záver ešte pár zaujímavostí a fotiek spojených s filmom. Všetci sme nedočkaví na pokračovanie, kde by sa mal podľa informácii objaviť aj Cable.
- Deadpool je jediná postava z Marvelu, ktorá vie, že sa nachádza v komiksoch.
- Natáčanie trvalo celkovo 48 dní a Ryan Reynolds si po ňom odniesol oblek domov. V interview sa o tom rozhovoril viac.
- Vo februári 2016, kedy mala snímka premiéru, sa oslavovalo aj 25. výročie od momentu, kedy sa Deadpool objavil prvýkrát, a to v 98. čísle komiksu New Mutants.
- Kvôli brutalite, nahote a vulgarizmom bol film zakázaný v Číne. Zvyčajne sa štúdiá dohodnú a pošlú zostrihanú verziu, avšak v tomto prípade by museli ustrihnúť toľko, že by film už nedával zmysel.
- Pre Reynoldsa je to posledná komiksová postava, ktorú stvárni.