V poradí náš druhý sumár, s ktorým sa vám prihovárame priamo zo Ženevy, odkiaľ vám priblížime najzaujímavejšie vystavované exempláre.
Ako už iste viete, predovšetkým skutoční automobiloví fanúšikovia, autosalón v Ženeve s poradovým číslom 86 je v plnom prúde. Ostatne, posledné týždne sme vás statočne zaplavovali hlavnými novinkami, ktoré sa práve pod svetlami reflektorov v švajčiarskej metropole ukazujú svetu vôbec po prvýkrát. Okrem toho, naposledy sme vás stihli informovať už aj o onom dianí na najväčšom, najzaujímavejšom, najočakávanejšom a najvyhľadávanejšom autosalón na svete. V úvodnom článku ste sa tak mohli, okrem iného, dozvedieť, že na obrovskej ploche necelých 78-tisíc m2 sa tento rok návštevníci tešia z vyše 120 svetových či európskych premiér. Obrovské Palexpo je verejnosti otvorené do 13. marca, a my vám prostredníctvom našého vlastného vstupu prinášame druhe pokračovanie mapujúce tie najväčšie a najzaujímavejšie pecky.
Alfa konečne odhalila už aj bežné, teda nešportové verzie jej nového želiezka v ohni. Stredobodom pozornosti však aj napriek tomu je vrcholná Giulia QV s 510-koňovým a dvakrát preplňovaným šesťvalcom. Naživo si ju od klasických vyhotovení ľahko pomýlite, keďže navzájom sa opticky odlišujú len minimálne, čo je však minimálne pre základné verzie potešujúce. Nad Giuliou sa však naďalej sťahujú mračná, keďže okrem spochybňovania oného času na Nordschleife (7:43), sa objavujú správy zo zákulisia, že za oneskorením predaja stoja aj problémy, ktoré údajne vznikli pri crashtestoch.
Audi R8 V10
V priestoroch štyroch kruhov dominuje nová Q2-ka, nepochybne zaujme aj 605-koňová S8-čka s dodatkom plus, najväčší trhák však zastupuje novučičká R8-čka, ktorá je so skutočne vydarenou konfiguráciou akousi čerešničkou na torte. 10-valcový superšport s výkonom 610 koní sa pýši jedinečným sivým lakom Nardo Gray, čiernymi 21" diskami a karbónovými detailmi.
Briti si pri príležitosti autosalónu pripravili facelift svojej najväčšej limuzíny s názvom Mulsanne. Tá je totiž na scéne už od roku 2009 a i keď doteraz vyzerá skutočne moderne a v neposlednom rade dobre, predsa len je ten najvyšší čas na menšiu modernizáciu. S jej príchodom sme sa okrem množstva chrómu a full-LED techniky dočkali aj úplne novej, ešte dlhšej verzie s predĺženým rázvorom. Podľa očakávaní ponesie dotatok EWB, čiže Extended Wheelbase a zaradí sa k "základnému" vyhotoveniu a športovo ladenej verzii Speed. Vo svojich masívnych útrobách schováva okrem maximálneho luxusu aj tradičný 6,75-litrový osemvalec s dvojicou turbodúchadiel. Naladený je v dvoch verziách - výhradné na zadnú nápravu prostredníctvom 8-stupňovej automatickej prevodovky ZF štandardne posiela 377 kW / 512 koní, respektíve 395 kW / 537 koní.
Zo stánku BMW treba asi najviac vypichnúť najmenší M-kový bavorák, ktorý počíta so známym trojlitrovým šesťvalcovým motorom s preplňovaním, ktorého sila je v tomto prípade vyčíslená na hodnotu 272 kW / 370 koní a 465 N.m. To sú obzvlášť zaujímavé čísla, najmä ak napíšem, že táto malá raketka počíta s kompaktnými rozmermi a hmotnosťou okolo 1500 kilogramov. Okrem toho, k celkovej atraktivite prispieva aj vyšperkovaný exemplár na fotke, ktorého parádny vonkajší dizajn ešte trefne povyšujú súčasti z divízie M Performance.
Brabus 900 Rocket
Tuningový mág neostáva svojej povesti nič dlžný, a okrem zaujímavej prehliadky starších klasík je stánok preplnený pekelne upravenými modelmi. Medzi nimi sa vyníma aj model 900 Rocket, ktorý zastupuje vlajkovú loď v karosérii kupé a silným dvanásťvalcom pod kapotou. Mercedes-AMG S 65 Coupé prešlo totiž početnými úpravami, čím sa výsledná sila zvýšila až naúroveň neuveriteľných 900 koní. Nemalé stádo je pritom zabalené do celočierneho outfitu, ktorý vo svojich útrobách schováva maximálny luxus.
Dodge Challenger R/T
Samozrejme, zabudnúť nemôžeme ani na americkú hrubú silu, ktorú nájdeme obzvlášť v stánku Dodge. Nejde síce o nekompromisný, vyše 700-koňový Hellcat, naložený fialový Challenger po facelifte, ktorý zlepšil hlavne interiér, stojí ale rozhodne za pristavenie.
Ford GT
I keď je v Palexpe statočne zapatrošená, modrý ovál okrem fajnoviek ako Focus RS či Mustang priviezol aj svoju najväčšiu pýchu - znovuzrodené GT-čko, ktoré už svojou 2. novodobou generáciou nadväzuje na ikonické GT40. Jeho zovňajšok sa drží pôvodnej koncepcie, tentokrát sa však už dizajn podstatne viac odklonil od pôvodného modelu. K výslednej aerodynamike pomáha, okrem iného, aj zadný aktívny spojler, vysúvajúci sa v závislosti od rýchlosti. Pred zadnou nápravou v sériovke nájdeme 3,5-litrový šesťvalec EcoBoost s dvojicou turbo-dúchadiel a výkonom okolo 600 koní.
Honda NSX
Nástupca legendy 90-tych rokov, nové NSX sa prvýkrát ukázal minulý rok v Detroite, k videniu je však aj v Palexpe. Novodobá generácia ponúka hybridný pohon s trojicou elektromotorov a 3,5-litrovým šesťvalcom so spoločným výkonom 581 koní. Nová generácia je agresívnejšia, dostala full-LED prednú optiku a rozmernú masku, ktorá svojím zapracovaním zasahuje až k samotným svetlám.
Infinity Q60
Americká odnož automobilky Nissan vystavuje Ženeve hlavne svoj nový crossover QX30, ktorý vychádza z GLA od Mercedesu. Väčšiu pozornosť si však jednoznačne zaslúži dizajnový bonbónik vo forme sériovej podoby športového kupé. To chce konkurovať BMW radu 4 či Lexusu RC, vsádza však na jedinečný šarm, s ktorým pôsobí naozaj atraktívne, čo potvrdzujú najmä predné partie, ktoré netaja veľké ambície.
Azda najväčší vyzývateľ Chironu sa v Palexpe rovnako stará o veľké haló. Produkčná podoba cestnej stíhačky zo Švédska vsádza na 5-litrovú V8-čku twin-turbo, ktorá spolu s trojicou elektromotorov produkuje 1500 koní a 2000 N.m, pričom rýchlosť 400 km/h zdolá len za necelých 20 sekúnd. Hyperšport dokáže jazdiť aj výhradne na elektrický pohon, jeho cena je 1,7 milióna € a vznikne len 80 kusov.
Lamborghini Huracán LP580-2
V prvej časti sme si ukázali doménu stánku Lamborghini, na škodu však nie je ani spomenúť ďalšiu nemenej zaujímavú exkluzivitku. Popri "baby Lambe" bez strechy sa ukázala aj najnovšia verzia 10-valcového modelu, ktorá má síce "len" 580 koní, teda o 30 menej než štandardne, no zato disponuje pohonom výhradne zadných kolies, čo je citeľný rozdiel voči zvyšku portfólia.
Mansory 4XX Siracusa
Mansory na aktuálnu výstavu priniesol množstvo premiér a jednou z ich je aj táto špecialitka. Po vzore úpravy Siracusa pre Ferrari 458 Italia, tu máme Mansory 4XX Siracusa pre novú 488 GTB. Tá okrem extrémneho bodykitu vytlačí z 3,9-litrovej V8-čky až 790 koní (+ 120 k) a to bez vymenenia akejkoľvek časti motora teda s použitím výhradne chiptuningu a nového výfukového systému! Z nuly na sto jej to trvá 2,9 sekundy, čo je oproti už dosť ostrej sériovke zlepšenie o zanedbateľných 0,1 sekundy...
Mansory Wraith & Flying Spur Palm Edition 999
...no a prehliadnuť sa nedá ani bielo-zlatá dvojica ultra-luxusných tátošov. Ako Rolls-Royce Wraith tak i Bentley Flying Spur prešli rukami technikov od Mansory tiež, čoho výsledkom sú pomerne kontroverzné počiny. Ich podstatou je prepracovaný zovňajšok, ktorý okrem nových nárazníkov či nadstavcov vsádza na zlatú farbu, ktorou sa rozhodne nešetrilo.
Ďalšia automobilka, ktorá sa doteraz profilovala ako výrobca rýdzo športových vozidiel vstupuje do ríše SUV-čiek, nakoľko práve v Ženeve si Levante odkrúca svojú svetovú premiéru. Stredne veľké SUV dostalo agresívne exteriérové krivky, tradičnú rozmernú masku, na ktorú sú napojené do strán pretiahnuté úzke svetlomety. Z profilu sa Levante ponáša svojou siluetou na viacero SUV-čiek neprémiových značiek a nie je tomu inak ani vzadu. Zadok je síce opäť vcelku svojský, človek sa však nevyhne pocitu, že ide o mix viacerých vozidiel. Luxus kombinuje s výkonnými agregátmi, ktoré ponúknu výkon v rozmedzí od 340 až po 560 koní.
Pravdepodobne najkrajší vystavovaný koncept v Ženeve naznačuje podobu budúcej generácie preslávenej RX-7-čky. Exteriér totiž môžeme kľudne označiť za umelecké dielo, keďže jednotlivými detailmi a doslova čistým dizajnom útočí na zmysly. Pod dlhočiznou kapotou sa nachádza Wankelov motor, ktorý by sa mal preniesť aj do série s výkonom približne 300 koní. Jeho bližšie špecifikácie zatiaľ nie sú známe, jasné je jen to, že ide o novou generáciu rotačného agregátu.
McLaren 570GT
McLaren promuje svoj tretí model Sport Series s názvom 570GT, ktorý naznačuje luxusné zameranie tejto verzie. Dizajnom sa prakticky zhoduje s 570S-kom, zmenená bola hlavne zadná časť, ktorou sa tiahne elegantná línia typická pre vozidlá typu grand tourer. Tam sa pod rozmerným, do boku otvárajúcim sklom však nechváli výkonnou V8-čkou, nad ňou sa totiž nachádza 220-litrový batožinový priestor a pre komfort cestujúcich bolo prispôsobené aj odpruženie kolies. Podľa slov McLarenu, ide o najpohodlnejší model značky orientovaný na každodenné použitie. Pod kapotou nájdeme starú známu 3,8-litrovú twin-turbo V8-čku s výkonom 570 koní s maximálnym krútiacim momentom 600 N.m. Stovku zvládne toto GT-čko za 3,4 s a na dvestovke je za 9,8 sekundy, ďalej nechýba ani údaj na štvrť míle, ktorú pokorí za 11,1 s a zastaví sa až na maximálke 328 km/h. Výkon prenáša na zadnú nápravu 7-stupňová prevodovka SSG a cenovka auta štartuje na čiastke približne 200-tisíc €.
Mercedes-AMG C 63 S Coupé Edition 1
Nové želiezko v ohni z Affalterbachu v mimoriadne vydarenom balení doslova kradne pohľady okoloidúcich, čomu sa za prítomnosti úvodného pakete Edition 1 nedá čudovať. AMG-čkové kupé počíta s karbón-keramickými brzdami, tradičným balíčkom AMG Aerodynamics, ktorý obohatil exteriér o predný splitter, početné nadstavce, výraznejšie prahy a zadnú odtrhovú hranu. Okrem luxusného a zároveň veľmi športového interiéru by bol hriech nespomenúť samotný pohon, o ktorý sa stará 4-litrová V8-čka s výkonom až 375 kW / 510 k & 700 N.m no a samozrejme chýbať nebude ani charakteristický, toľko milovaný zvukový prejav.
Mercedes-AMG S 63 Cabriolet Edition 130
Presne pred 130 rokmi priniesol Mercedes-Benz na svet úplne prvý automobil poháňaný spaľovacím motorom a preto je jasné, že po Detroite ani v Ženeve nechýba 130-kusová limitka, ktorou značka s hviezdou v znaku toto výročie patrične oslavuje. Neskutočne nádhernú vlajkovú loď bez strechy a s 585-koňovou V8-čkou za vyše 226-tisíc € zdobí špeciálny lak Alubeam Silver s vysokým leskom, kontrastná červená strecha v odtieni Bordeaux, čalúnenenie v červeno-čiernej kombinácii Bengal Red/Black a 10-lúčové 20" AMG disky v matnej čiernej farbe. Rozhodne jedno z najpompéznejších vozidiel výstaviska!
Majstrovské dielo! Najnovšia Huayra je jedno z najfascinujúcejších vozidiel planéty. Pod skutočne jedinečným zovňajškom sa ukrýva svojský interiér, no a samozrejme i veľkolepý, 6-litrový dvanásťvalec twin-turbo z dieľne Mercedes-AMG, ktorý nielenže ponúka po novom až 800 koní, i naďalej sa ale drží filozofie "jeden človek, jeden motor", keďže je ručne skladaný! Len 1218-kilogramové Pagani dá stovku za menej než 3 sekundy, zatiaľ čo jeho maximálka sa blíži k magickej hranici 400 km/h.
Volkswagen Golf GTI Clubsport
Tohtoročnú Ženevu zakončujem oslavnou verziou k 40. výročiu GTI, ktorá je zároveň tým najvýkonnejším sériovým GTI-čkovým Golfom všetkých čias - agregát 2.0 TSI disponuje výkonom 265 koní, pričom krátkodobo, vďaka funkcii overboost ponúkne až 290 koní. Z 0-100 km/h vystrelí len za 5,9 sekundy, maximálka 250 km/h a skutočne perfektný bodykit ako čerešnička na torte.
To najhlavnejšie z tohtoročnej automobilovej udalosti roka je za nami. Nepochybne, na ploche necelých 78-tisíc štvorcových metrov je zaujímavostí oveľa viac, preto ak môžete, určite do veľkolepého Palexpa nahliadnite osobne. Rozhodne sa to aj tento rok oplatí a určite si každý nájde to svoje.