Finálna verzia slovenského športového automobilu Brutal sa blíži.
Azda pre väčšinu z vás nebude novinkou informácia, že na Slovensku vzniká úplne nový športiak pod názvom Brutal, ostatne, ide už o náš v poradí tretí článok o tomto ambicióznom projekte. Jeho hlavou je Marian Lušpai, pod ktorého taktovkou v spolupráci s jeho tímom vzniká športovo založené vozidlo špecifických vlastností a predností. Dvojmiestne vozidlo počítajúce s motorom umiestneným v strede a pohonom zadnej nápravy je vďaka danej koncepcii už dopredu odpísané na úspech po stránke jazdných vlastností.
Pripomeniem, že hneď od začiatku sa o Brutale hovorí ako o športiaku s pravým pôžitkom z jazdy bez kompromisov, teda ako o vozidle pre skúsených jazdcov. Nebude vybavený všakovakými pomocnými systémami, inými slovami, nebude disponovať modernou elektronikou (ABS, ASR, posilňovač riadenia atď) a tým pádom nebude vodič ničím klamaný a všetko bude len v jeho rukách. Pod exteriér sa podpísal český dizajnér Jakub Štarman, ktorý tento automobil obdaril dynamickými líniami, krátkymi prevismi a istými poznávajúcimi znakmi - vytiahnuté blatníky v každom rohu vozidla, dvere, ktoré sa vyklápajú smerom dohora či prísne zrezané zadné partie. Odstupom času vývoj vozidla výrazne napredoval, až došlo k prvej skúšobnej jazde na domácom Slovakia Ringu. Táto informácia nám pochopiteľne nemohla ujsť, a keďže sme s výrobným tímom Brutalu v kontakte, pripravili sme si pre vás rozhovor s Marianom Lušpaiom, ktorý nám povedal viac nielen o uplynulej udalosti.
Na začiatok by bolo vhodné nás oboznámiť so súčasným stavom. V akom štádiu je teda Brutal?
Auto je momentálne v rozpracovanom štádiu, je bez povrchovej úpravy rámu a dokonca, ako ste si mohli všimnúť na okruhu, aj bez farby na karosérii. V súčasnosti je v podstate celé biele, v tzv. gelcoate. Vo finále bude vďaka aplikácií rôznych farebných kombinácií vyvolávať úplne iný, oveľa atraktívnejší dojem. Brutal je osadený motorom zo Subaru - 2-litrový turbomotor s výkonom 240 koní, ktorý v zásade vieme bez najmenších problémov upraviť na hodnotu 300 koní. Použitá je upravená 5-stupňová manuálna prevodovka, rovnako od Subaru.
Aký čas prešiel medzi tým, ako ste začali vozidlo vyvíjať a tým, keď ste ho teraz otestovali?
Od momentu, kedy sme začali konštruovať Brutal ubehlo už 8 rokov.
Aké sú vaše pocity z prvej jazdy, naplnila vaše očakávania?
Pocit z prvej jazdy bol veľmi dobrý, treba však poznamenať, že prvá jazda bola uskutočnená už na jar v roku 2008. Stalo sa tak konkrétne na maďarskom okruhu Euroring, vtedy to však bolo ešte bez karosérie. Ak sa bavíme o minulo-týždňovej jazde na domácom Slovakia Ringu, samotné pocity boli veľmi povzbudivé. Z môjho pohľadu by som to hodnotil na 95 bodov zo 100. Medzi prvým prevezením a druhým je samozrejme diametrálny rozdiel, ktorý nespočíva len v dodaní aerodynamickej karosérie, ale aj v pridaní predného stabilizátora a zmene motorizácie. Pri prvej jazde v Maďarsku sme totiž používali agregát od Volkswagenu - 1,8-litrový turbomotor s výkonom 150 koní.
Vyskytli sa pri jazde nejaké problémy, respektíve, vyšlo na povrch niečo, čo treba zlepšiť?
Pri testovacej jazde sme zistili, že aj keď Brutal jazdí veľmi slušne, treba nájsť vhodnú konfiguráciu geometrie náprav. A samozrejme, rovnako aj ideálne nastavenie bŕzd a tlmičov si vyžiada ešte nejaký čas. Je to presne ako s malým dieťaťom, treba ho naučiť chodiť. Všetko je však na dobrej ceste.
Z vašich slov vyplýva, že ste s testovacou jazdou nadmieru spokojný, a že Brutal zjavne predčil vaše očakávania. Čo vás najviac prekvapilo?
Na Slovakia Ringu nás milo prekvapili jazdné vlastnosti pri prejazde zákrutami v technických pasážach. Vďaka šírke vozidla, ktorá je skoro dva metre, sa chová Brutal úžasne stabilne.
Viete nám priblížiť nejaké (namerané) rýchlostné parametre - zrýchlenie, maximálka?
V prípade súčasného, teda 240-koňového vyhotovenia, zvládne Brutal akceleráciu z 0-100 km/h za 4,5 sekundy. Maximálna rýchlosť pri tomto motore a prevodovke je 250 km/h, pričom naším cieľom ani nie je ju prekonať.
Aké boli ohlasy verejnosti, keď ste sa na Slovakia Ringu objavili s vaším športiakom?
Ak to môžem posúdiť za seba, tak ohlasy boli na okruhu v globále pozitívne. Je fakt, že Brutal nie je opozeraný a že dizajn Jakuba Štarmana zaujal, aj keď ako som spomínal, exteriér ešte nie je hotový.
Akými vozidlami ste sa pri vývoji inšpirovali a aké súčasné vozidlá považujete za ako-takú konkurenciu?
Brutal má byť novodobým Ferrari F40, čiže automobilom zo starej školy - vysoko-pevnostný trubkový rám a kompozitná karoséria, pričom ako už neraz odznelo aj vo vašich predošlých článkoch, keďže Brutal nebude vybavený pomocnými systémami, vodič bude vžitý s vozidlom a doslova ho bude cítiť. Náš športiak je v podstate špecifická kategória. V kategórii malosériových vozidiel s podobnými parametrami sa nenachádza prakticky nič obdobné. Najreálnejšiu, aj keď nie úplne porovnateľnú konkurenciu predstavuje napríklad Lotus Elise, ktorého však Brutal tromfne výkonom, ale aj nižšou cenou. V porovnaní s cestnými „motokárami“ ako je Ariel Atom, KTM X-Bow či tradičným Caterhamom, je jeho výhodou najmä pevná strecha a pocit sucha a ak človek stretne zver aj výrazne väčšie bezpečie - neporovnateľne vyššia bezpečnosť pri strete s divou zverou.
V čom budú práce okolo Brutalu teraz pokračovať, respektíve, aké sú vaše plány do budúcna?
Do budúca plánujeme Brutal rozobrať do poslednej skrutky a následne nastriekať a poskladať už definitívne aj s novými brzdami. Samozrejme, ďalší krok je postaviť auto na značky.
Viem, že je ešte asi priskoro sa na to pýtať, ale plánujete neskôr produkovať aj nejaké vylepšené, povedzme výkonnejšie alebo otvorené (cabrio) verzie?
Úplne iný model zatiaľ v pláne nie je, rovnako tak neplánujeme otvorenú verziu, najmä kvôli následnému zbytočnému nárastu váhy. Brutal však berieme ako platformu so širším spektrom nastavení v závislosti od požiadaviek zákazníka, navyše je možné ho osadiť aj motorom V8. Každý jeden exemplár budeme teda schopný naladiť prakticky úplne inak, čím sa jednotlivé exempláre môže líšiť, a tak ich vo výsledku budeme môcť brať ako iné verzie. Vždy sa však bude jednať o auto, ktoré neklame modernou elektronikou.
Ako vidíte vášho potenciálneho zákazníka, teda pre koho je Brutal stvorený?
Sú to ľudia, ktorí majú radi adrenalín a už dospeli do toho bodu, že si uvedomujú, že dve stopy sú podstatne bezpečnejšie ako jedna. Brutal je pre ľudí, ktorí majú radi pocit, že auto zrýchľuje ako guľa a pre ľudí, ktorí majú radi veci, ktoré nemá každý. Navyše, kedže sa jedná o zákazkovú výrobu a každý kus je jedinečný, jeho hodnota bude časom len narastať.
S akou produkciou počítate?
Plánuje sa malosériová výroba. Jej objem bude závisieť podľa objednávok, no nepresiahne 12 kusov ročne.
Na záver niečo k samotnému predaju. Kedy bude a na koľko si Brutal budete ceniť?
Chceli by sme dosiahnuť cenovú hladinu približne 60-tisíc € s DPH, samozrejme je to ovplyvnené konfiguráciou. V rámci nadstavbovej výbavy môže pribudnúť zadné krídlo či difúzor, okrem toho, zákazník bude môcť siahnuť aj po karbónovej karosérii. Finálna verzia bude už tento rok. Pri príležitosti tohto rozhovoru pre Refresher prvýkrát oznamujeme zahájenie pred-objednávok - už teraz ich prijímame na [email protected].
Pokiaľ ťa Brutal zaujal, určite si pozri jeho oficiálnu fejsbukovú stránku či web, kde nájdeš tie najaktuálnejšie informácie. Ak by ťa pripravovaný športový automobil možno až tak neoslovil, nezabúdaj, že ide o projekt, za ktorým stoja šikovní a cieľavedomí ľudia z tvojej rodnej krajiny, preto ho určite podpor odhliadnuc od sympatií.