Na autosalóne v Pekingu sa nám predstavuje ďalší model, ktorý si rozhodne zaslúži väčšiu pozornosť. Volkswagen nám predstavuje koncept, ktorým má konkurovať predajnému hitu, triede CLA od Mercedesu.
Na autosalóne v Pekingu sa nám predstavuje ďalší model, ktorý si rozhodne zaslúži väčšiu pozornosť. Volkswagen nám predstavuje koncept, ktorým má konkurovať predajnému hitu, triede CLA od Mercedesu.
Rok 2014 sa má (s najväčšou pravdepodobnosťou) niesť v znamení predstavenia jednej z najočakávanejších a najvýznamnejších noviniek na európskom trhu. Reč je o úplne novej generácii bestsellera menom Passat. Volkswagen by tak mal nahradiť predošlú generáciu, ktorá v podstate predstavovala len facelift, i keď to tak samotná automobilka nepovažuje. Pravdou však je, že na internete sa objavilo zatiaľ len pár špionážných fotografií, na ktorých sa nachádza zamaskovaný prototyp. Vznikajú tak špekulácie, či automobilka dodrží sľub a významnú novinku tento rok predstaví. Miesto akýchkoľvek informácií, či ochutnávok nového Passatu, však prichádza s niečím iným.
V Pekingu sa nám totižto predstavuje z čista a jasna, úplne nový model, ktorý nesie označenie NMC. Za trojicou písmen sa ukrýva názov New Midsize Coupe, z čoho vyplýva, že Volkswagen chystá štvordverové kupé, ktoré by malo byť akýmsi medzičlánkom medzi nižšou strednou a strednou triedou. Nad Jettu a zároveň pod samotný Passat by sa teda malo vopchať práve NMC-čko, ktoré je zatiaľ v rovine konceptu, preto nesie dodatok Concept. Keď si to však rozmeníme na drobné, Jetta je medzníkom medzi Golfom a Passatom a veľkosťou sú si dané modely dosť podobné, preto keď zoberieme do úvahy ďalší medzičlánok, akým má byť NMC, naskytnú sa otázky, prečo Volkswagen ešte viac zapĺňa, už naozaj minimálnu škáru.
Skutočnosť je však trochu odlišná. Úplne nová generácia Passatu má medzigeneračne viditeľne narásť vo všetkých stranách a má poskytovať porovnateľné rozmery ako je to v prípade Superbu, keďže práve on je skutočným "konkurentom" v danej triede, i keď to tak moc nevyzerá (a nie Octavia, ako si niekto myslí). Tým pádom sa medzera v portfóliu trochu rozšíri a vytvorí sa tak zázemie pre NMC. Čo je však najdôležitejšie, NMC má reprezentovať športovo ladený automobil s konštrukciou štvordverového kupéčka. Pôjde teda o triedu menšie CC-čko. Dámy a páni, a tým pádom sme prišli k pointe, sériová podoba konceptu NMC má byť teda úhlavný nepriateľ predajného hitu súčasnosti, triedy CLA od Mercedesu. Volkswagen je teda opäť viditeľne inšpirovaný nemeckou prémiovou automobilkou a okrem modelu CC (odkukaný od CLS-ka) príde na trh menšie CC-čko ("ľudové" CLA-čko).
Exteriérom zapadá koncept všetkými štyrmi do dizajnového smeru automobilky. Podľa informácií značky je NMC širší než súčasný Passat, no zároveň kratší než Jetta. Vozidlo je postavené na pratforme MQB, teda na podvozku, ktorý využíva viacero modelov v rámci celého koncernu. I keď sa jedná o koncept, vozidlo navonok pôsobí ako sériový exemplár. Nechýba množstvo chrómu, štýlové 20'' disky, atraktívna farba Dragon Red a čierna strecha, čo dokopy vytvára veľmi vydarený look. Predné i zadné partie korešpondujú so súčasnými trendami v porfóliu, nič veľkolepé či netradičné nás neprekvapí. LED svetlomety nájdeme vpredu i vzadu. Aj napriek tomu, že bočná silueta pôsobí dosť športovo a znížené, v zadnom, pomerne krátkom previse, sa nachádza batožinový kufor s veľkosťou až 500 litrov.
Čo sa interiéru týka, pozeráme sa na hotovú vec. Vnútro je totižto plne funkčné, prepracované a opäť tradične "volkswageňácke". Všetko je na svojom správnom mieste, nič nevytŕča a nevyzerá ako z inej planéty. Menej je niekedy viac a v tomto prípade, čo sa prekombinovanosti interiéru týka, to platí do bodky. Výborne. Volkswagen tvrdí, že interiér je veľmi priestranný, komfortný a ponúka špičkovú ergonómiu. Počkajme si však na bližšie informácie, čo sa priestoru nad hlavami zadných pasažierov týka, keďže strecha je pomerne dosť nízka. I vďaka tomu sa automobilka chváli aerodynamikou, kde súčiniteľ odporu vzduchu má hodnotu len 0,299.
To, že koncept NMC vyzerá do veľkej miery ako sériový automobil je jedná vec, druhá vec je to, že pod kapotou sa nachádza aj reálna motorizácia. V tomto prípade, keďže Volkswagen hovorí o športovo založenom vozidle, je vo veci preplňovaný motor 2.0 TSI s výkonom 162 kW, ktorý je sprevodovaný na základe sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky DSG. Akcelerácia z nuly na 100 km/h preto tomuto štýlovému "sedanu" trvá len 6,5 sekundy, pričom sa dokáže rozbehnúť na rýchlosť 244 km/h. Kombinovaná spotreba by sa pritom mala pohybovať na hodnote 6,4 l/100 km. Uvidíme teda časom, do akej miery sa zmení sériová verzia, ktorá je už potvrdená a či rovnako ako to bolo v prípade väčšieho (Passatu) CC, zaznamená úspech. Ja to vidím dosť ružovo.