Príroda v mnohých prípadoch už dokonalý obal vymyslela, pre ostatné potraviny sú k dispozícii udržateľné a predovšetkým viacnásobne použiteľné obaly.
Ako často siahneš po mikroténovom vrecku? Na Slovensku sa ich ročne rozdajú stovky miliónov, a to úplne zadarmo. Siahneme po nich automaticky pri každom nákupe, dokonca opakovane. Najčastejšie poslúžia na zabalenie ovocia, zeleniny či pečiva, no niekedy v nich skončia aj jogurty.
Stovky ton plastov, ktoré využijeme len na pár minút. Mnohokrát sa však dostanú do prírody a ich rozklad trvá dlhé desaťročia. Ich používanie vo veľkej miere znečisťuje naše rieky a iné vodné plochy. Máme to doslova vo svojich rukách, nenechajme to plávať. Príroda totiž v mnohých prípadoch už dokonalý obal vymyslela, pre ostatné potraviny sú k dispozícii udržateľné a predovšetkým viacnásobne použiteľné obaly.
Európska únia i slovenské ministerstvo životného prostredia plánujú vyhlásiť pre mikroténové vrecká stopku. Plán je jasný: „Cieľom je znížiť jednorazové plasty, ktoré využijeme pár minút a vyhodíme,“ povedal podpredseda Európskeho parlamentu Martin Hojsík.
Nenechajme to plávať
Lidl spustil už na jeseň 2020 projekt Nenechajme to plávať. Jeho cieľom je vzdelávať a motivovať zákazníkov k udržateľnejšiemu nakupovaniu. V prípade, ak mikroténové vrecko naozaj potrebujú, môžu si ho dobrovoľne zakúpiť za jeden cent, ktorý diskont zdvojnásobí a venuje na čistenie slovenskej prírody.
„Každý z nás dokáže prispieť k tomu, aby bola príroda čistejšia a aby taká aj zostala. Denne robíme množstvo rozhodnutí, ktoré si ani neuvedomujeme. Stačí však málo a výsledok bude hmatateľný. Nie vždy je však jednoduché byť zodpovedným človekom, my v Lidli sa v tom našim zákazníkom snažíme pomáhať. Najlepším výsledkom projektu Nenechajme to plávať je pokles spotreby jednorazových mikroténových vrecúšok,“ priblížil obchodný riaditeľ spoločnosti Lidl Slovenská republika Slavomír Špánik.
Slavomír Špánik dodal, že v Lidli nikdy nerozdávali jednorazové igelitky, zálohovanie plastových fliaš a plechoviek testovali dva roky pred spustením systému. „Zároveň sa dlhodobo snažíme odučiť zákazníkov používať jednorazové mikroténové vrecká. Navyše, priebežne upravujeme obaly našich produktov tak, aby boli čo najudržateľnejšie. O zodpovednom používaní plastov teda rozhodne nielen hovoríme.“
K projektu naspieval rovnomennú pieseň známy slovenský raper Kali, ktorá ma doteraz len na Youtube viac ako 2,8 milióna prehratí. Nenechajme to plávať má za sebou aj konkrétne výsledky: zákazníci si vďaka projektu nevzali 11 887 000 vreciek, čo je objem bezmála 26 ton plastov. Ďalších 1 666 ton odpadu vylovili zamestnanci Slovenského vodohospodárskeho podniku a dobrovoľníci zo slovenských riek a vodných nádrží.
Udržateľné prekvapenie
Obchodný reťazec sa rozhodol prekvapiť svojich zákazníkov v jednej zo svojich bratislavských predajní, keď z nej na jeden deň úplne odstránil mikroténové vrecká. Namiesto nich rozdával nakupujúcim zadarmo viacnásobne použiteľné vrecká. Myšlienkou tejto kampane bolo, že najlepší odpad je ten, ktorý nevznikne.
„Po mikroténových vrecúškach by mali siahnuť až po vedomom zvážení všetkých alternatív. Pokiaľ je to možné, najlepšou alternatívou je žiaden obal. Ak to bez obalu nejde, siahnime po opakovane použiteľnom vrecúšku. Aj zdanlivo jednorazové mikroténové vrecúško môže byť užitočným pomocníkom v domácnosti ešte niekoľkokrát. Opakovane použiteľné vrecúško musíte používať zvyčajne niekoľko desiatok ráz, aby splatilo svoj dlh voči prírode. Preto ho majme poruke pri každom nákupe,“ povedala predsedníčka platformy cirkulárnej ekonomiky Circular Slovakia Denisa Rášová.
V podobnom duchu sa vyjadrila aj riaditeľka Centra environmentálnej a etickej výchovy Živica Ivana Poláčková. „Vítame iniciatívu znižovania množstva odpadu z obalov, najmä ak ide o také jednoduché a praktické riešenie, akou je náhrada jednorazových mikroténových vrecúšok trvácnymi látkovými vrecúškami či sieťkami. Už len naučiť a inšpirovať ľudí, aby ich počas nákupov mali vždy so sebou a používali ich.“
Upratovanie naprieč celým Slovenskom
Od marca 2024 získa projekt Nenechajme to plávať nového partnera Občianske združenie Upracme Slovensko, ktoré už spoločne s Lidlom organizuje upratovania naprieč celým Slovenskom v rámci projektu diskontu Upracme si Slovensko. Ten je financovaný z prostriedkov, ktoré venujú zákazníci Lidla prostredníctvom zálohovacích automatov na vratné obaly tejto iniciatíve.
Z týchto finančných prostriedkov za roky 2022 a 2023 zorganizovalo viac ako 45-tisíc dobrovoľníkov upratovania v slovenskej prírode. Vďaka nim sa vyzbieralo viac ako 615 ton odpadu. Nadchádzajúcu spoluprácu víta aj predstaviteľka OZ Upracme Slovensko Veronika Repiská.
„Rozšírenie našej spolupráce s Lidlom o projekt Nenechajme to plávať berieme ako vizitku úspechu aktuálnej iniciatívy Upracme si Slovensko. Okrem klasických „pozemských“ upratovaní sa budeme zameriavať aj na upratovania v okolí vodných tokov a môžeme tak pomôcť k čistote riek, jazier a nádrží. Voda je základ života, spája nás všetkých, preto poďme spolu udržiavať čistotu tam, kde ju najviac treba,“ priblížila.
Lidl ako súčasť skupiny Schwarz predstavil svoju stratégiu obmedzovania plastov na jar 2018. Ide o komplexný program, ktorý zohľadňuje päť vzájomne súvisiacich prístupov k plastom: obmedzenie, dizajn, recyklácia, likvidácia, výskum a vývoj. Cieľom je znížiť používanie plastov a podpora princípov cirkulárnej ekonomiky.
V rámci stratégie Reset plastic si Lidl stanovil ambiciózne ciele. Dosiahnuť chce:
- o 30 % menej plastov do roku 2025 a o 35 % menej do roku 2027 v porovnaní s rokom 2017,
- 100 % obalov produktov vlastných značiek bude do roku 2025 maximálne recyklovateľných,
- 25 % priemerný podiel plastového recyklátu v obaloch vlastných značiek do roku 2025,
- menej plastov – uzavretý kolobeh.
Pôvodný cieľ zníženia spotreby plastov o 20 % do roku 2025 spoločnosti skupiny Schwarz už vo všetkých krajinách naplnili. Preto si určili ešte ambicióznejší cieľ, a to do roku 2025 znížiť spotrebu plastov v obaloch produktov vlastných značiek o 30 percent a do roku 2027 dokonca o 35 % v porovnaní s rokom 2017.
Všetko podstatné o CSR aktivitách Lidla aj o jeho nadáciách si prečítaš na tomto webe, ako aj na oficiálnych profiloch diskontu na sociálnych sieťach. Zapojiť sa do projektov môžeš v ktorejkoľvek zo 164 predajní Lidla na Slovensku.