Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Čítaš poslednú stranu článku:
Únik z mesta na dosah. Na štýlových elektrobicykloch sme sa vybrali na potulky do rakúsko-slovenského pohraničia

Marchegg

Po asi siedmich kilometroch vchádzame do obce Marchegg, kde nás víta socha jej zakladateľa Přemysla Otakara II. Miestna gastroscéna už menej. Možnosti pohostenia sú tu značne obmedzené a po niekoľkominútových potulkách ulicami nachádzame jedinú kaviareň a ospalú pizzeriu.

Mierne vyčerpaní s od vetra popraskanými perami sa valíme do kaviarne, aby sme dobili energiu kávou. Tam nás však víta demoralizujúci nápis „Geöffnet ab 15:00“ (otvorené od 15.00 h). Sklamane odchádzame a ľutujeme, že sme sa neulakomili na občerstvenie z Billy či Penny Marketu zo začiatku obce.

Marchegg je skutočne pôvabná obec. Zdroj: Refresher/Eduard Starkbauer

V Marcheggu sa nás opäť dotýka história, už nie tá prehistorická, ale stredoveká. Rukolapným dôkazom sú obranné múry z 13. storočia. Povinne tlačiac bicykle, prechádzame sa parkom renovovaného kaštieľa, ktorý je hlavným lákadlom obce. Zrazu zbadáme veľký pútač lákajúci na bociany.

Odporúčané
Kam na predĺžený víkend počas Veľkej noci? Týchto 5 rozprávkových ubytovaní si zamiluješ Kam na predĺžený víkend počas Veľkej noci? Týchto 5 rozprávkových ubytovaní si zamiluješ 2. marca 2024, 9:00

Nevieme, čo by sme s takým bocianom robili ani ako ho dostať na bicykel, preto nás poteší, že sme pozývaní „iba“ na ich pozorovanie v ich prirodzenom prostredí. Namierime si to do WWF certifikovanej pozorovateľne so sympatickým posedom. Zamávame si navzájom s bocianmi a na bobry, ktorých výsledky práce nám doslova ležia pred očami, nečakáme. Neokúpeme sa ani v miestnom jazere, kde sa už na prvých rekreantov sezóny teší pláž so slnečníkmi.

Nevadí, napriek malej rozlohe obce odchádzame s hlavou plnou zážitkov. Zostáva nám len dúfať, že boom cykloturizmu na mapu pridá viac zaujímavých gastrozastávok.

Pozri si galériu fotiek z výletu na elektrobicykloch

V Šrot Parku nájdeš okrem iného aj rozprávkové postavy. Záplavy za cyklomostom VysoMarch síce nerobia problém bežným cyklistom, no elektrické bicykle by hlbšiu vodu zrejme znášali horšie. Novopostavený cyklomost VysoMarch.Socha zakladateľa Marcheggu Přemysla Otakara II.
Zobraziť galériu
(9)

Novučičký cyklomost VysoMarch a cesta domov

Po ďalšej úvahe nepokračujeme obľúbenou cyklocestou do malebnej záhoráckej obce Vysoká pri Morave. Po moste ozdobenom v bocianích farbách sa priamo z Marcheggu vydávame späť k sútoku Moravy s Dunajom.

Predstavitelia pohraničných obcí most VysoMarch inaugurovali len v roku 2022. Po jeho prejdení sa razom ocitáme na asfaltke obklopení lúkami a stromami. Kde-tu na nej stojí voda, ktorá sa vyliala z rieky Moravy v dôsledku daždivého počasia a súvisiacich meteorologických procesov.

Záplavy sú na tomto úseku podľa Matúša časté. Kým voda dosahuje hĺbku zopár centimetrov, okrem mierneho diskomfortu mláky pre neelektrifikovaných cyklistov nepredstavujú zásadný problém. Elektrické bicykle sú však citlivejšie a utopiť motor, ktorý síce znesie aj prudký dážď, sme sa neodvážili. Po asi dvoch kilometroch sa radšej otáčame a vraciame po rovnakej trase.

Odporúčané
FOTO: Po vysokej škole potreboval vypnúť. V karanténe si navrhol Treedom, postavil ho svojpomocne a ušetril tak peniaze FOTO: Po vysokej škole potreboval vypnúť. V karanténe si navrhol Treedom, postavil ho svojpomocne a ušetril tak peniaze 23. februára 2024, 12:30

Ak by nám počasie prialo viac, pokračovali by sme ďalej a objavili, že zvyšná slovenská časť okruhu je mimoriadne atraktívna a charakterom kontrastuje s tou rakúskou. Meandrujúca cyklocesta tu vedie úchvatne rozľahlou prírodou, ktorej divokú atmosféru zriedkavo narúšajú výstrely poľovníkov. Tento úsek nestráca na šarme, ani keď sa neskôr prilepí späť k rieke. Výhodou je aj ponuka niekoľkých možností občerstvenia.

Celá cyklotúra nám aj s detailným a inšpiratívnym výkladom sprievodcu Matúša trvala asi štyri hodiny. Pred jej koncom sme si ešte v Devínskej v krátkosti pozreli Šrot Park, v ktorom po (ne)zaplatení dobrovoľného vstupného nájdeš množstvo impozantných sôch postáv, zvierat a iných atrakcií vyrobených výhradne z kovošrotu. To muselo dať práce...

Šrot Park
Prírodná Galéria Šrot Park stojí rozhodne za vašu návštevu. Zdroj: Refresher/Eduard Starkbauer

Na parkovisko pod Devínom prichádzame s tromi paličkami baterky z piatich. Po celý čas túry sme bicykle nešetrili a pri prepínaní na TURBO mód sme sa naučili neľútostnosti. Úspešne nám pomáhal v kopcoch v protivetre, no pomáhali sme si aj na rovinkách, kde sa elektrická asistencia vypína pri 25 km/h. Namiesto máp od potu na tričku sme sa vrátili iba so zmapovaným terénom okolia v hlave a množstvom zážitkov.

Imidž nie je (vždy) všetko

Elektrobicykle, ktoré sme si zapožičali, boli mimoriadne štýlové. Hrubé kolesá zabezpečili výbornú stabilitu a nebáli by sme sa na nich zavítať ani do náročnejšieho nespevneného terénu.

Odporúčané
Martin navrhol dizajnovú chatu v Tatrách. Na pomery Slovákov je trochu drahšia, bál som sa, čo na to ľudia povedia Martin navrhol dizajnovú chatu v Tatrách. Na pomery Slovákov je trochu drahšia, bál som sa, čo na to ľudia povedia 11. februára 2024, 9:30

Napriek podmanivému dizajnu sme však pri dlhšom pedálovaní pociťovali deficit komfortu. Po hodinách bicyklovania nás mierne pobolieval chrbát, no najmä kolená, keďže sme pre obmedzenú výškovú nastaviteľnosť sedadla šliapali so skrčenými nohami.

Pohodlné sedadlo vyzeralo tak, že by znieslo aj dvoch dospelých cestujúcich, hoci to Matúš neodporúča (bicykel však znesie jedného dospelého spolu s dieťaťom, pozn. red.). Jeho dizajn inšpirovaný motorkami však nie je optimálne uspôsobený na cyklotúry, skôr na „cruising“ mestom. Elektrobicykle vo vkusných farbách sú rozhodne imidžovými vychytávkami, ktoré pritiahnu pozornosť všetkých navôkol, a v okolí Devína ich máš rozhodne kde vyvetrať.