Brutálne SUV zaujme technikou i svojským dizajnom.
Mníchovská automobilka už koncom minuloročnej jesene naznačila, že pracuje na úplne novom modeli, ktorý sa zaradí do už i tak širokého portfólia. Ako sa pritom už vtedy predpokladalo, od sériového vyhotovenia nemal koncept veľmi ďaleko. Po uplynulých hodinách sa nové SUV pod vskutku netradičným označením XM stáva realitou. Novinka je tak po slávnom superšporte M1 druhým vlastným modelom divízie BMW M, ktorý navyše zastupuje vôbec najvýkonnejší počin v jej histórii.
V zmysle predošlých podkladov je zrejmé, že vo veci je obrovské SUV, ktoré stavia na vyzývavý dizajn. Podľa vzoru nového radu 7 a modernizovaného X7 bude verejnosť dozaista polarizovať predná maska, ktorá dostala masívne podsvietené ľadvinky a rozdelené predné svetlomety – denné svietenie majú na starosti úzke LED pásy v hornej časti, zatiaľ čo hlavné svetlá sú schované v čiernom prvku nižšie. Dizajnový jazyk BMW tak opäť prichádza s novými riešeniami.
XM si z konceptu do sériovej podoby prevzalo výraznú bočnú lištu, ktorá sa tiahne až k zadnému stĺpiku a opticky tak zmenšuje výšku vozidla. To, že vo veci je poriadny kolos, naznačujú nielen samotné rozmery (5 110 × 2 210 × 1 750 mm), ale aj až 23" disky, teda vôbec najväčšie obutie, aké kedy sériové BMW mohlo realizovať. Estetické kreácie pokračujú aj vzadu – úzke koncové svetlá výrazne zasahujú do strán, 4 koncovky výfuku sú nad sebou a majú 6-uholníkový tvar, zatiaľ čo logo sa nenachádza uprostred, ale na oboch stranách horných rohov okna, čo je odkaz na slávne M1.
Nemenej svojským návrhom disponuje aj interiér, respektíve jeho predná časť. Centrom palubovky je zahnutý displej, ktorý združuje digitálne budíky a infotainment iDrive 8. generácie. Palubnou doskou sa XM ponáša na čisto elektrické iX, ibaže v tomto prípade podľa tvarov cítiť, že ide o športový model divízie M. Svedčí o tom nielen vyzývavejšia grafika na displejoch, ale aj masívne športové sedadlá, viac hranaté línie a v neposlednom rade materiály – kokpit je posiaty Alcantarou, hliníkom a karbónovými doplnkami.
Tajomstvom už takmer rok nebolo, že XM príde ako plug-in hybrid, ktorý kombinuje 4,4-litrový osemvalec a elektromotor. Teraz už vieme, že V8 má 360 kW/489 koní a 650 Nm, zatiaľ čo elektromotor integrovaný v 8-stupňovej automatickej prevodovke M Steptronic má ďalších 145 kW/197 koní a 280 Nm. Najvyšší výkon sústavy je dokopy 480 kW/653 koní a 800 Nm. Zaujímavosťou je, že pohonný systém zvláda až 7 200 ot./min.
Akumulátor integrovaný v podlahe má 25,7 kWh, vďaka čomu v XM dokáže absolvovať 82 až 88 kilometrov na čisto elektrický pohon. Palubný systém však podporuje len 7,3 kW AC nabíjanie.
Zaujímavejší je však údaj o tom, že novinka vie akcelerovať z 0 na 100 km/h len za 4,3 sekundy a uháňať rýchlosťou 270 km/h. Tým sa to však nekončí, pretože už teraz BMW informuje o vyhotovení XM Label Red, ktoré sa objaví na trhu budúcu jeseň – jeho systémový výkon je až 550 kW/748 koní, zatiaľ čo krútiaci moment je na úrovni až 1 000 Nm. XM sa tak stáva vôbec najvýkonnejším sériovo vyrábaným modelom divízie BMW M.