Čas čítania 2:30
Jakub Paulík

RECENZIA: Spiderhead

RECENZIA: Spiderhead
FILMY A SERIÁLY FILMY 2022 NOVÉ FILMY NOVÉ FILMY S DABINGOM SPIDERHEAD

Režisér Joseph Kosinski nám tohto roku priniesol obrovský hit aj nezáživné sci-fi Spiderhead.

Vitajte v špecializovanom ostrovnom väzení Spiderhead, v ktorom si odpykávajú svoj trest rôzni kriminálnici. Majú síce oveľa väčšiu mieru voľnosti pohybu a vymožeností než bežní trestanci, no musia za to platiť vysokú daň. Viac-menej dobrovoľným spôsobom súhlasia s každodenným experimentovaním na vlastnom tele. Aj z iných filmov vieme, že nebezpečné experimenty majú tendenciu vymknúť sa spod kontroly, a Spiderhead nie je žiadnou výnimkou.

Rozbeh novinky od Netflixu je celkom svieži a rýchlo nás vtiahne do hlavného diania. Pozorujeme oku lahodiaci ostrov a netradične luxusné priestory väzenia, ktoré sú mnohonásobne krajšie ako väčšina slovenských internátov. Sledovanie sexuálnych hier medzi spoluväzňami pôsobí zábavne, no neskôr sa ukáže ako samoúčelné. Spoznávame aj základy fungovania jednotlivých drog, veľmi jednoduché až odfláknuté pravidlá vo väzení a všetkých hlavných hrdinov. Výraznejšiu rolu by sme však hľadali len ťažko.

Spiderhead

Už si ani nepamätáme mená postáv

35-ročný Miles Teller sa so svojou postavou Jeffa drží celú stopáž jednej a tej istej pózy, ktorá nás začala postupom času značne iritovať. Jeho minulosť mimo väzenia nie je pritom vôbec zaujímavá, no scenáristi jej napriek tomu z nejakého dôvodu venujú pomerne veľkú časť príbehu.

Chris Hemsworth alias vedec Steve Abnesti síce dával zo seba maximum, ale ani to nestačilo. Jeho póze sa dalo veriť iba sťažka a výlevy hnevu rozzúreného vedátora pôsobili skôr nechcene humorným dojmom. Hemsworth patrí do skupiny drsných hercov, ktorí potrebujú plný scenár humorných hlášok a akčných scén. Nerozumieme teda, z akého dôvodu, okrem zvýšenia atraktivity hereckého obsadenia, dali postavu Steva Abnestiho práve bájnemu Thorovi.

Hunger Games: Balada o hadoch a vtáčatkách (Recenzia) Hunger Games: Balada o hadoch a vtáčatkách (Recenzia) 16. novembra 2023, 15:30

Plusom je však sympatická Jurnee Smollett hrajúca postavu Lizzy. Jej príbehová línia a výkon pôsobia najuveriteľnejším dojmom a je azda jedinou osobou, ktorej sme dokázali úprimne fandiť. Chémia medzi Jurnee Smollett a Milesom Tellerom však nie je príliš funkčná. Na scéne sa ukážu aj ďalší zamestnanci väzenia a trestanci, ktorých mená si už však ani nepamätáme, pretože ich postavy nemajú žiadne motívy ani hĺbku. Prakticky tak slúžia len ako nadbytočné „krovie“ v úzadí.

Spiderhead

Chabý scenár a predvídateľné zvraty

Prekvapuje nás, že Spiderhead natočil Joseph Kosin, režisér úspešného Top Gunu, a scenár k nemu napísali Rhett Reese a Paul Wernick, ktorí stáli napríklad za vynikajúcim Deadpoolom. Film je totiž preplnený množstvom prázdnych dialógov, ktoré iba málokedy prehlbujú vzťahy medzi jednotlivými postavami a odhalia viac z pozadia celého experimentu.

Pravdu za celým projektom nám tvorcovia predostrú v priebehu dvoch zvratov, ktoré sú však pre pozorné oko diváka extrémne predvídateľné a chýba im akákoľvek emócia. Dôležitých postáv je vo filme také malé množstvo, že nie je problém takmer ihneď uhádnuť, kto sa ukáže ako hlavný zloduch a ktorý hrdina bude jeho protivníkom. Samozrejme, na to nadväzuje aj predvídateľný klišé koniec.

Scenáristom by sme preto radi naservírovali filmovú drogu Verbalus, ktorá by v nich prebudila trochu viac života a kreativity. Tá im chýbala aj v záverečnej, veľmi odfláknutej časti, keď sa ukázalo, že bezpečnostné pravidlá vo väzení sú kvalitatívne na úrovni scenára. Ten sa pokúša byť miestami veľmi inteligentný a premyslený, no v skutočnosti má obrovské množstvo dier.

Spiderhead

Ak si film nepozrieš, o nič neprídeš

V niektorých momentoch chce diváka pobaviť, v čom však zväčša absolútne zlyháva, a na druhej strane to hrá na vážnu strunu. Ani v tomto bode však nie je úspešný, pretože nedokáže dostatočne gradovať napätie a od začiatku až po záverečný, príšerne natočený súboj vieme, čo nás čaká.

ZOZNAM: Najlepšie nové seriály a filmy v novembri 2023 (Kino + streaming) ZOZNAM: Najlepšie nové seriály a filmy v novembri 2023 (Kino + streaming) 7. novembra 2023, 12:30

Spiderhead sa aktuálne z pochopiteľných dôvodov nachádza medzi top 10 najsledovanejšími filmami na Netflixe na Slovensku. Známi herci a skúsení filmári sú totiž pre divákov značným lákadlom. Po pozretí filmu sa však, bohužiaľ, musíme pridať ku kritikom, ktorí Spiderhead čitateľom rozhodne neodporúčajú. Filmu tak dávame štyri body z desiatich. Námet mal obrovský potenciál a vo výsledku z neho filmári dokázali vyšťaviť veľmi slabý priemer až podpriemer, ktorý v divákovi nevyvoláva žiadne výraznejšie pocity.

Ak si Spiderhead videl aj ty, nezabudni ho ohodnotiť v našej databáze.
0/10