Nový Lexus stavil na elektronické prepojenie nielen v prípade prevodovky, ale už aj riadenia.
Automobilka Lexus si dlhé roky budovala imidž okrem iného tým, že ponúkala svoje luxusné modely v hybridnom vyhotovení. Ani to však v kontexte dnešnej doby a jej trendov už nestačí, preto okrem nových plug-inových hybridov spoznávame ďalší, čisto elektrický počin, ktorý ako vôbec prvý model značky vznikal od podlahy výhradne ako elektromobil. Volá sa RZ 450e a prináša hneď viacero unikátnych riešení.
Novinka stojí na novej platforme e-TNGA, ktorá bola vyvinutá výsostne pre potreby čisto elektrických vozidiel. Batérie sú, samozrejme, umiestnené v podlahe a disponujú kapacitou 71,4 kWh. Lexus tvrdí, že tým, že spotreba energie by mala byť v priemere na úrovni len 18 kWh/100 km, deklarovaný dojazd má presiahnuť hranicu 400 kilometrov na jednu batériu.
Systém pritom podporuje 150 kW nabíjanie, ktoré má zaručiť dobitie akumulátora na 80 % za približne 30 minút. Azda ešte zaujímavejšia je správa o tom, že samotná automobilka dáva na akumulátor až 10-ročnú záruku, respektíve milión kilometrov (!), v rámci ktorých nemá kapacita batérie klesnúť pod 90 %. Lexus navyše ani nelimituje zákazníkov v používaní rýchlonabíjačiek.
Bez mechanického prepojenia
Po vizuálnej stránke novinka nadväzuje najmä na nedávno odhalené NX, aj na pomery modelov Lexus však RZ pôsobí ešte členitejším a zároveň futuristickejším dojmom. Vzhľadom na tvar karosérie by sme mohli hovoriť o vozidle typu SUV kupé, čoho dôkazom je najmä ostro rezaná zadná časť. Na oboch koncoch sa nachádzajú pôsobivo tvarované full-LED svetlomety, zatiaľ čo celok stojí na 18” až 20” diskoch.
Tradične svojské tvary nachádzame aj v nevšedne navrhnutom kokpite. Okrem toho, že centrom palubnej dosky je rozmerný, až 14” displej infotainmentu a pred vodičom sa nachádza ďalší displej budíkov, do očí padnú iné nekonvenčné riešenia.
Lexus nielenže stavil na shift-by-wire volič prevodovky, teda elektronické riešenie bez fyzického prepojenia, ale RZ je zároveň aj prvým sériovým autom na svete, ktorého volant nie je mechanicky prepojený s prednými kolesami. Práve riešenie drive-by-wire, ktoré značka označuje ako One Motion Grip, totiž tiež stavilo na výhradne elektronické riešenie, čo so sebou prináša aj netypicky tvarovaný volant.
Elektrický modul na každej náprave
Ten nemá pravidelný tvar venca a zároveň jeho vrchná časť chýba. Ak však toto riešenie porovnávaš s nedávno predstaveným (kontroverzným) volantom Tesly, v tomto prípade Lexus zašiel ďalej. Práve vďaka čisto elektrickému prepojeniu s kolesami je totiž samotný prevod variabilný, pričom od stredovej pozície je možné ho otočiť len o 150 stupňov do oboch strán. Inými slovami, na to, aby si otočil volant z jednej krajnej polohy do druhej, nebude potrebné rúčkovať. Lexus teda sľubuje perfektnú ovládateľnosť.
Svoje špecifiká má aj pohon. Ten zastrešujú elektrické nápravy e-Axle, ktoré ako akýsi kompaktný modul tvorí elektromotor, prevod aj vlastná riadiaca jednotka. Zatiaľ čo predný modul má výkon 150 kW/204 koní, zadný má 80 kW/108 koní.
Celkový výkon celej sústavy je 230 kW/312 koní. Systém vie navyše podľa potrieb distribuovať výkon na dané koleso a zároveň prispôsobovať aj distribúciu krútiaceho momentu medzi jednotlivé nápravy. Hoci je teda RZ 450e poháňané prednými kolesami, v prípade potreby je možné pripojiť aj zadné, respektíve poháňať výhradne tie. Prvé kusy nového RZ 450e sa k nám dostanú ešte tento rok.