Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
26. apríla 2022, 11:30
Čas čítania 2:00
Martin Mičuda

RZ 450e je unikát. Volant nie je mechanicky spojený s kolesami a na batériu dáva Lexus záruku milión kilometrov

RZ 450e je unikát. Volant nie je mechanicky spojený s kolesami a na batériu dáva Lexus záruku milión kilometrov
Zdroj: Lexus
TECH AUTOMOBILOVÉ NOVINKY ELEKTROMOBILY LEXUS
Uložiť Uložené

Nový Lexus stavil na elektronické prepojenie nielen v prípade prevodovky, ale už aj riadenia.

Automobilka Lexus si dlhé roky budovala imidž okrem iného tým, že ponúkala svoje luxusné modely v hybridnom vyhotovení. Ani to však v kontexte dnešnej doby a jej trendov už nestačí, preto okrem nových plug-inových hybridov spoznávame ďalší, čisto elektrický počin, ktorý ako vôbec prvý model značky vznikal od podlahy výhradne ako elektromobil. Volá sa RZ 450e a prináša hneď viacero unikátnych riešení. 

 
Novinka stojí na novej platforme e-TNGA, ktorá bola vyvinutá výsostne pre potreby čisto elektrických vozidiel. Batérie sú, samozrejme, umiestnené v podlahe a disponujú kapacitou 71,4 kWh. Lexus tvrdí, že tým, že spotreba energie by mala byť v priemere na úrovni len 18 kWh/100 km, deklarovaný dojazd má presiahnuť hranicu 400 kilometrov na jednu batériu.

Odporúčané
Vynovené i30 N si nás získalo ešte viac ako doteraz, jeho nová automatická prevodovka prináša hneď 5 benefitov Vynovené i30 N si nás získalo ešte viac ako doteraz, jeho nová automatická prevodovka prináša hneď 5 benefitov 19. apríla 2022, 12:30

Systém pritom podporuje 150 kW nabíjanie, ktoré má zaručiť dobitie akumulátora na 80 % za približne 30 minút. Azda ešte zaujímavejšia je správa o tom, že samotná automobilka dáva na akumulátor až 10-ročnú záruku, respektíve milión kilometrov (!), v rámci ktorých nemá kapacita batérie klesnúť pod 90 %. Lexus navyše ani nelimituje zákazníkov v používaní rýchlonabíjačiek.

Lexus, RZ 450e,
Zdroj: Lexus

Bez mechanického prepojenia 

Po vizuálnej stránke novinka nadväzuje najmä na nedávno odhalené NX, aj na pomery modelov Lexus však RZ pôsobí ešte členitejším a zároveň futuristickejším dojmom. Vzhľadom na tvar karosérie by sme mohli hovoriť o vozidle typu SUV kupé, čoho dôkazom je najmä ostro rezaná zadná časť. Na oboch koncoch sa nachádzajú pôsobivo tvarované full-LED svetlomety, zatiaľ čo celok stojí na 18” až 20” diskoch. 

Odporúčané
Vyskúšali sme Audi e-tron GT. Elektrická prvá liga, ktorá rúca predsudky o e-mobiloch, je krok pred konkurenciou Vyskúšali sme Audi e-tron GT. Elektrická prvá liga, ktorá rúca predsudky o e-mobiloch, je krok pred konkurenciou 2. septembra 2021, 9:30

Tradične svojské tvary nachádzame aj v nevšedne navrhnutom kokpite. Okrem toho, že centrom palubnej dosky je rozmerný, až 14” displej infotainmentu a pred vodičom sa nachádza ďalší displej budíkov, do očí padnú iné nekonvenčné riešenia.

Lexus nielenže stavil na shift-by-wire volič prevodovky, teda elektronické riešenie bez fyzického prepojenia, ale RZ je zároveň aj prvým sériovým autom na svete, ktorého volant nie je mechanicky prepojený s prednými kolesami. Práve riešenie drive-by-wire, ktoré značka označuje ako One Motion Grip, totiž tiež stavilo na výhradne elektronické riešenie, čo so sebou prináša aj netypicky tvarovaný volant.

Lexus, RZ 450e,
Zdroj: Lexus

Elektrický modul na každej náprave

Ten nemá pravidelný tvar venca a zároveň jeho vrchná časť chýba. Ak však toto riešenie porovnávaš s nedávno predstaveným (kontroverzným) volantom Tesly, v tomto prípade Lexus zašiel ďalej. Práve vďaka čisto elektrickému prepojeniu s kolesami je totiž samotný prevod variabilný, pričom od stredovej pozície je možné ho otočiť len o 150 stupňov do oboch strán. Inými slovami, na to, aby si otočil volant z jednej krajnej polohy do druhej, nebude potrebné rúčkovať. Lexus teda sľubuje perfektnú ovládateľnosť. 

Odporúčané
Najvýkonnejší štvorvalec na svete nám vyrazil dych. Mercedes-AMG CLA 45 S je doslova kompaktný superšport Najvýkonnejší štvorvalec na svete nám vyrazil dych. Mercedes-AMG CLA 45 S je doslova kompaktný superšport 1. novembra 2020, 16:40

Svoje špecifiká má aj pohon. Ten zastrešujú elektrické nápravy e-Axle, ktoré ako akýsi kompaktný modul tvorí elektromotor, prevod aj vlastná riadiaca jednotka. Zatiaľ čo predný modul má výkon 150 kW/204 koní, zadný má 80 kW/108 koní.

Celkový výkon celej sústavy je 230 kW/312 koní. Systém vie navyše podľa potrieb distribuovať výkon na dané koleso a zároveň prispôsobovať aj distribúciu krútiaceho momentu medzi jednotlivé nápravy. Hoci je teda RZ 450e poháňané prednými kolesami, v prípade potreby je možné pripojiť aj zadné, respektíve poháňať výhradne tie. Prvé kusy nového RZ 450e sa k nám dostanú ešte tento rok.

Lexus, RZ 450e,Lexus, RZ 450e,Lexus, RZ 450e,Lexus, RZ 450e,
Zobraziť galériu
(22)
Domov
Zdieľať
Diskusia