Zástupcovia CINEMAXU a distribútorov Continental Film a Itafilm nám vysvetľovali situáciu v kinách a krkolomnú premiéru Spider-Mana.
Po dlhom čase sa kiná na Slovensku konečne otvárajú. Pre väčšinu divákov to v prvom rade znamená možnosť vidieť nového Spider-Mana.
Čo všetko otvorenie kín sprevádza a vplýval dlhodobý lockdown na prevádzkovateľov kín? Na to sme sa pýtali PR manažéra spoločnosti CINEMAX Petra Gašparíka. Ak nás v tvorbe podobných článkov chceš podporiť, staň sa členom klubu Refresher+.
- Ako vnímajú prevádzkovatelia siete kín opatrenia vlády a to, že museli mať zatvorené tak dlho.
- Prečo nie je program kín pripravený hneď od začiatku a prečo nestačí jednoducho stlačiť tlačidlo a pozerať nového Spider-Mana.
Kiná sa konečne otvárajú. Máte s kolegami pocit, že vám štát ukrivdil a držal ich zatvorené príliš dlho?Mrzí nás, že je kultúrny sektor na chvoste záujmu. Aktuálne uvoľnenie opatrení nastalo až po tom, čo časť kultúrnej obce zdvihla hlas, aby upozornila na diskrimináciu, ktorú kultúra v porovnaní s ostatnými oblasťami života zažíva. Obchody, športoviská, služby i kostoly boli otvorené, na kultúru sa zabudlo. Nestalo sa to prvýkrát, o to viac nás to mrzí.
Belgicko a Dánsko na chvíľu kiná zatvorili, ale rozhodne to nebolo na tak dlho ako u nás na Slovensku. Zdôvodnila to vláda dostatočne?Odôvodnenie rozhodne nebolo dostatočné – doteraz netušíme, na základe akých kritérií či dát sú prijímané opatrenia, ktoré sa nás priamo dotýkajú.
Prečo kultúra trpí najviac? Sľúbil štát aspoň to, že vás poriadne odškodní?Naozaj nevieme, prečo je to tak, ale snažíme sa, aby aj vedenie štátu pochopilo, že kultúra je dôležitá vo viacerých smeroch vrátane toho ekonomického. Sieť CINEMAX zamestnáva stovky ľudí, odvádza dane, je súčasťou ekonomiky. Napriek tomu doteraz neboli zohľadnené naše potreby v prípade kompenzácií za zatvorenie v predchádzajúcich vlnách a nebol prijatý odškodňovací zákon.

Museli ste na znovuotvorenie kín tlačiť, respektíve hrozilo, že by boli zatvorené aj naďalej, keby ste k tomu nemali čo povedať?
Pripravovali sme otvorený list práve v čase, keď sa sformovala iniciatíva Otvorme kultúru. Bez jej dvihnutého hlasu by takmer určite ostala situácia nezmenená a kiná spoločne so zvyškom kultúrnych podujatí by zostali zatvorené napriek zlepšujúcej sa pandemickej situácii.
Prečo je oficiálna premiéra Spider-Mana naplánovaná až na 20. január, zatiaľ čo predpremiéry uvidíme už 16. a 17. januára? Prečo nebolo možné stihnúť už tradičné štvrtkové premiéry 13. januára? Nerozoslal ešte distribútor film do kín alebo je za tým niečo iné?
Aby sme neriskovali, že porušíme aktuálnu vyhlášku úradu verejného zdravotníctva, môžeme zmeny vo fungovaní našich kín naplánovať vždy až po jej zverejnení. Vyhláška, ktorá špecifikuje otváranie kín, bola zverejnená v utorok 11. januára podvečer. Dovtedy sme sa nemali o čo oprieť – o znenie vyhlásení ministerstiev sa opierať nemôžeme, lebo si v minulosti s vyhláškami protirečili.
Sprocesovať celé otvorenie kín a investovať spoločne s distribútorom do propagácie premiérového titulu, zároveň rozdistribuovať filmové kópie do všetkých kín a získať kódovacie kľúče pre konkrétne servery, z ktorých budú premietané, to je v takom krátkom čase nemysliteľné. Aj preto prakticky už od začiatku pandémie voláme po včasnej a zrozumiteľnej komunikácii všetkých zmien, ktoré zo strany vedenia štátu nastanú. Zatiaľ ju nedostávame, čo nám mimoriadne komplikuje prácu.
Využije CINEMAX možnosť mať sálu naplnenú až do 50 percent kapacity alebo ponúkne aj sály so Spider-Manom, kde sa budú diváci môcť občerstviť? Čo má pre vás väčší ekonomický význam?V našich sálach bude – v súlade s vyhláškou – možné konzumovať občerstvenie počas premietania ktoréhokoľvek filmu, nielen najnovšieho Spider-Mana. Čaká nás viacero očakávaných titulov, napadá mi Matrix Resurrections, Moonfall, Morbius, neskôr slovenské komédie V lete ti poviem, ako sa mám a Šťastný nový rok 2. Teda poriadne nabité týždne.
Hrozí podľa vás v najbližších mesiacoch zatváranie kín?Myslím, že nikto nedokáže predpovedať presný vývoj pandémie na taký dlhý čas dopredu, do hry vstupuje príliš veľa premenných. My však pre túto chvíľu veríme, že sa naplnia slová štátu o tom, že vakcína je sloboda a že sa opatrenia, ktoré sú pre nás aj v týchto chvíľach drastické, nebudú musieť ešte sprísňovať. A že onedlho budeme môcť premietať znova pre všetkých.
Prečo sú kiná prvé, ktoré sa zatvárajú, a posledné, ktoré sa otvárajú? Funguje predsa šachovnicové sedenie, respirátory a fyzický kontakt je oproti iným prevádzkam ešte ako-tak obmedzený.Ako som naznačil vyššie, nebolo nám odôvodnené, prečo sa nachádzame v takej nevďačnej pozícii, v akej sa nachádzame. Chceme však veriť, že po nedávnom stretnutí zástupcov vlády so zástupcami kultúrnej obce sa prístup zmení, viacero vecí tomu nasvedčuje.
Správa o zatvorení kín vám musela spraviť škrt cez rozpočet. Chystali ste sa na uvedenie najúspešnejšieho filmu roka Spider-Man: No Way Home a zrazu bolo Slovensko azda jedinou krajinou v Európe, kde si človek Spider-Mana pozrieť nemohol. Aké boli vaše pocity, pokiaľ ide o premiéru Spider-Mana?Ja osobne som trpezlivý a na nového Spider-Mana si zájdem po jeho uvedení v našich kinách. Myslím, že nie je žiadne umenie vyhnúť sa spojlerom, stačí tráviť menej času na sociálnych sieťach, o čo sa už istý čas intenzívne snažím. Verím, že podobne k filmom pristupuje značná časť filmových fanúšikov. Prirodzene, mrzelo nás, že sme nemohli uviesť Spider-Mana v čase, keď vo svete valcoval rekordy, ale myslím, že na atraktivite nemal ako stratiť.
Film ste pritom mali „na skladoch“. Pozerali ste ho vy ako zamestnanci kín, išli ste do zahraničia alebo stále čakáte na slovenskú premiéru?Nie je celkom pravdou, že sme ho mali na skladoch a mohli si ho pustiť kedykoľvek. Na spustenie filmu je často potrebné tzv. KDM, teda Key Delivery Message. Je to digitálny kľúč, ktorý odomkne film na jeho prehratie v konkrétnom čase na konkrétnom prístroji. A tieto kódy získavame v prípade zahraničných filmov od štúdií, ktoré ich produkujú.
Ak by sme si chceli pozrieť Spider-Mana takto pracovne, museli by sme mať projekciu schválenú štúdiom Sony Pictures cez slovenského kinodistribútora, v tomto prípade spoločnosť Itafilm.
Zmenila sa nejako stratégia komunikácie smerom k divákom v dôsledku covidu a odlevu divákov smerom k streamovacím službám?Nepovedal by som, že registrujeme odlev divákov smerom k streamingu. Pochopiteľne, v časoch, keď sú kiná zatvorené, je pozeranie filmov online jedným z mála legálnych riešení, ako sa k svojmu obľúbenému typu obsahu dostať. Doterajšie skúsenosti však ukazujú, že len čo sa kiná otvárajú, publikum si do nich znova začína hľadať cestu.

Hollywoodske štúdiá navyše majú dáta, vďaka ktorým vyhodnotili, že nasadzovanie filmových noviniek naraz do kín a na stream pre nich nemá význam a ustupujú od takého modelu. Potvrdzujú tým, že kino má v distribučnom reťazci zmysel a že zážitku z neho sa domáce sledovanie nevyrovná, ich kvality sú odlišné.

Myslíte si, že sa kiná, ich program, komunikácia či niečo iné musí po covide a náraste sily týchto služieb zmeniť?Pandémia do istej miery zmenila všetky oblasti života, nemôžeme teda čakať, že
kinopriemysel zostane bez zásahu. Všetko však zatiaľ nasvedčuje tomu, že tie zmeny budú menej výrazné, ako sa mohlo zdať pred rokom a pol. Pri niektorých snímkach sa môže skrátiť čas uvedenia v kinách.
Pri previazaných fiktívnych svetoch bude možno častejšie dochádzať k prepájaniu filmového so seriálovým. A niektoré typy filmov sa možno budú v mainstreamovej kinodistribúcii objavovať menej často. Mám však pocit, že na dôkladnejšiu analýzu musíme nechať svetu možnosť prejsť pandémiu a znova sa zhlboka nadýchnuť v tom pomyselnom novom normále.
Vrátiť sa na úroveň celosvetových tržieb z roku 2019 je zrejme nemožné. Myslíte si, že na Slovensku sa dokážeme vrátiť k štatistikám a návštevnosti spred pandémie?Ako hovorím, netrúfam si analyzovať celosvetový vývoj. Ak by som však mal staviť, určite by som stavil na to, že je návrat na úroveň spomínaných tržieb otázkou najbližších rokov. A na Slovensku, s aktuálne veľmi veľkým záujmom o domácu kinematografiu, som si tým absolútne istý.
Existuje nejaký relevantný údaj o programe kín na január? Alebo to bude ešte niekoľko dní chaos a dátumy premiér sa v priebehu mesiaca budú neustále meniť?V súčasnosti prebiehajú intenzívne rokovania medzi kinami a distribútormi o tom, ktoré jesenné tituly sa do programov vrátia a ktoré premiérové ich doplnia. Vstupuje do toho mnoho faktorov – od zmlúv so zahraničnými štúdiami cez zmluvy domácich producentov s televíziami až po kapacitné možnosti kín a ich programovacích slotov.
Rád to označujem ako alchýmiu, lebo to, čo v týchto dňoch robia moji kolegovia, ju naozaj pripomína. V každom prípade sa na najbližšie týždne a mesiace rysuje silný a pestrý program plný maximálnych filmových zážitkov.
Pokiaľ ide o film Spider-Man, oslovili sme aj jeho distribútora, spoločnosť Itafilm. Na otázky odpovedal marketingový manažér Juraj Brocko.
Prečo Spider-Man neprišiel na Slovensko skôr?
To, že hráme už tento víkend, je extrémne krátky čas na spustenie prevádzky kín, o kampani na film ani nehovoriac. V sobotu a nedeľu máme predpremiéry, aby sme slovenským divákom čo najskôr priniesli Spider-Mana po mesačnom omeškaní po svetovej premiére. 20 januára je oficiálna premiéra filmu, najskôr, ako to bolo možné.
Máte nejaké údaje o tom, o aké tržby ste prišli a či Slováci chodili do zahraničných kín?
To, o aké tržby sme prišli v dôsledku lockdownu, budeme vedieť vyhodnotiť až po niekoľkých týždňoch od uvedenia, keď to porovnáme so susednými krajinami a percentuálne porovnáme s referenčnými filmami. Podľa svetových vedeckých výskumov patria kiná medzi najmenej rizikové a u nás sa otvárali ako posledné.
Spider-Man je dôkazom toho, že tento lockdown bol nedomyslený, lebo diváci, ktorí chceli vidieť Spider-Mana, si ho slobodne išli pozrieť do Česka, Poľska a Maďarska, odkiaľ nám naši kino a distribuční kolegovia hlásili obrovský nárast slovenských divákov. Čiže peniaze, ktoré mohli skončiť v našom daňovom systéme, skončili v zahraničí a ľudí od šírenia ochorenia nijako neuchránili.
Chápem zmarené investície, keď ide o záchranu ľudských životov, ale zamedzovať pri otvorených hraniciach podnikateľom v ich činnosti odviedlo akurát našich zákazníkov do zahraničia a pred šírením nákazy to nijako nepomohlo.