Prinášame ti pohľad na natáčanie jedného z najlepších filmov roka. Ako štáb docielil pohyb piesku spôsobený Sandwormami?
Duna je majstrovské dielo kanadského režiséra Denisa Villeneuva, ktorý ju chcel natočiť celý svoj život. Knihu od Franka Herberta prečítal už ako 14-ročný a odvtedy sníval, že ju raz prenesie na strieborné plátno.
Davida Lyncha a jeho celovečernú verziu uznáva, ale on v Dune videl niečo iné, o čom sme sa presvedčili aj my v kinách len pred pár dňami, keď sme na plátno civeli s otvorenými ústami.
Ako sa Villeneuvovi a jeho štábu podarilo tento sci-fi blockbuster natočiť, keď prevažne využíval skutočné natáčacie lokácie a kulisy a vyhýbal sa vizuálnym efektom urobeným počítačmi? Ako natočili pohyb piesku bez digitálnych efektov, koľko kostýmov vytvorili a koľko desiatok hodín strávil Stellan Skarsgård iba prípravou mejkapu záporáka baróna Harkonnena?
Predprodukcia
Denis Villeneuve sa na režírovaní dohodol s produkčnou spoločnosťou Legendary Pictures ešte vo februári 2017. Snímka mala pôvodne vyjsť v kinách v decembri 2020, ale vinou covidu sa neustále presúvala. Denis nepodcenil prípravu. Scenár vytváral v spolupráci s Ericom Rothom (Forrest Gump, Mníchov, A Star is Born) a Jonom Spaihtsom (Doctor Strange, Prometheus).
Osemdesiat percent zo 165-miliónového rozpočtu zaplatili Legendary Pictures a zvyšných dvadsať percent Warner Bros., ktoré malo na starosti distribúciu po celom svete a neskôr mohlo rozhodnúť aj o premiére snímky na streamovacej platforme HBO Max.
K tým 165 miliónom však nezabudni prirátať ďalšie desiatky miliónov na propagáciu (štúdiá nikdy neodhaľujú skutočné náklady a výnosy filmov).
Villeneuve by zmluvu nepodpísal, keby nemohol príbeh rozdeliť do dvoch filmov. To bol plán od začiatku, keďže si uvedomoval, že témy z knihy sa nedajú preniesť do jedného filmu, aj keby mal 3 hodiny. V ideálnom prípade chce natočiť aj tretí diel podľa knihy Dune: Messiah, ktorej dej sa odohráva 12 rokov po Dune.
Vedúci výroby Patrice Vermette spoločne s Villeneuvom hľadal ideálne miesta na natáčanie. Pre Caladan, domovskú planétu rodu Atreides, si vybrali Nórsko. Arrakis zase zosobnili púšte v Abú Zabí, Jordánsku a Liwa Oasis. Vermette si pri výbere presných lokácií pomáhal aplikáciou Google Earth. Samotný Villeneuve si púštne lokácie vyberal sám aj vďaka tomu, že v nich už v minulosti niečo natáčal.
Denis sa už na začiatku rozhodol, že bude verný predlohe, čo najviac to pôjde. Podarilo sa mu zlepšiť baróna Harkonnena a to, ako pôsobí, pridal na intenzite ženských postáv a tém a upravil pár detailov, inak je to však veľmi hodnoverná adaptácia.
„Svojmu tímu som povedal, že tu nie sme na to, aby sme vyjadrili samých seba, ale aby sme skúsili preniesť slová Franka Herberta na plátno. Kniha bola naša biblia. Neustále sme sa k nej vracali.
Na samom začiatku som celé týždne kreslil s umelcami a tvorcami storyboardov, snažiac sa vybaviť si obrázky, ktoré som si predstavoval, keď som Dunu čítal prvýkrát,“ povedal v rozhovore pre Esquire.
„Zakázal som používať akékoľvek referencie z internetu. A potom tu bol ten povestný slon v miestnosti – a tým boli Star Wars, ktoré sa inšpirovali práve Dunou. Snažili sme sa to nadizajnovať inak a byť verní knihe,“ povedal Denis Villeneuve v podcaste od Director’s Guild of America, kde sa rozprával s Christopherom Nolanom.
Vzniklo neuveriteľné množstvo dizajnov a concept artov pre postavy, budovy, vizuál, kostýmy a všetko ďalšie. Villeneuve a spol. pripravili aj detailné storyboardy, teda náčrty deja na obrázkoch. Všetko bolo tak dokonale premyslené, že keď prišiel Josh Brolin na natáčanie a spýtali sa ho, čo by upravil a zmenil, odpovedal len: „Nah, I’m good“ (všetko bolo proste dokonalé – pozn. red.).
Duna (2021) Od konceptu k obrazovke. #DuneMovie pic.twitter.com/WbfxJFrVpg
— Tajomstvo Duny | Ralí (@SecretsOfDune) 4. októbra 2021
Kulisy a gigantické pľace
Štáb musel myslieť na všetko vrátane dizajnu budov a paláca. Na púštnej planéte Arrakis dosahovala rýchlosť vetra aj 850 km/h. Aj preto budovy vyzerali ako pyramídy, vďaka čomu lepšie odolávali tlaku vzduchu. Herec Steven McKinley Henderson sa pri vstupe na gigantické „sety“ (umelo vytvorené natáčacie lokácie s kulisami a podobne) cítil, akoby vchádzal do pyramídy.
Nebol jediný, kto bol ohromený. Všetci herci hovoria o gigantických setoch a miestnostiach, ktoré štáb skutočne postavil. Urobili tak v Budapešti, kde sa natáčali scény v sídle Atreidesovcov na Arrakise. Všetky miestnosti, v ktorých vidíš postavy, skutočne existovali.
Niektoré mali do výšky aj 9 metrov. Herci spomínajú na to, že sa tak hrá oveľa lepšie. Sú v kontakte s prostredím fyzicky a nemusia si pri pohľade na zelené plátno (vďaka nemu vznikajú v postprodukcii vizuálne efekty) predstavovať maľby, budovy, steny a všetko ostatné.
Vytvoriť takéto obrovské sety je pre súčasné hollywoodske blockbustery nepredstaviteľné a uvedomujú si to aj herci. Štúdiá jednoducho všade postavia zelené plátna a prostredia sa dorábajú v počítačoch.
Štáb však musel vyriešiť viacero problémov. Budovy na Arrakise sú väčšinou bez okien, aby odolali náporu vetra a horúčavám. Na prirodzené svetlo teda museli zabudnúť. Vyriešili to teplými farbami zo svetlometov, ktoré dokonale dotvárali púštnu atmosféru.
Dôraz sa kládol aj na nástenné maľby a umenie na Arrakise. Ako príklad môžeme uviesť obraz Sandworma, púštneho červa, ktorý je vyobrazený ako božstvo, nie ako príšera. Tvorcovia chceli vyslať divákovi jasnú správu o tom, ako odlišne vnímajú prírodu a jej stvorenia domáci obyvatelia planéty.
Pri vzhľade Arrakeenu, hlavného mesta Arrakisu, sa tvorcovia inšpirovali viacerými architektonickými budovami a štýlmi vrátane bunkrov z druhej svetovej vojny, mezopotámskych zikkuratov, egyptských a aztéckych pyramíd či brazílskej architektúry. V rozhovore pre ArchitectureDigest to prezradil vedúci výroby Patrice Vermette.
Pokúšal sa z Duny spraviť niečo, čo tu ešte nebolo. Počas celých 7 mesiacov, ktoré strávil vytváraním konceptov, všetko ukazoval svojmu vtedy 16-ročnému synovi. Opýtal sa ho, či mu to pripomína nejakú hru alebo film. „Stačilo, aby sa zamyslel so slovom ako ‚nuž‘, a okamžite som to začal meniť.“
Duna: Súprava meditačnej miestnosti. #DuneMovie pic.twitter.com/hpLJAuuJuC
— Tajomstvo Duny | Ralí (@SecretsOfDune) 26. októbra 2021
Mejkap
Vedúcim oddelenia vlasov a mejkapu bol Villeneuvov dlhoročný spolupracovník Donald Mowat. A ak si film videl, zrejme uznáš, že spoločne so svojím tímom odviedol špičkovú prácu.
Jednotlivým postavám, obzvlášť tým z odlišných planét, dokázali vytvoriť jedinečný vzhľad, vďaka ktorému bolo jednoduché identifikovať ich pôvod. Špeciálnu pochvalu si zaslúžia za vzhľad baróna Harkonnena (Stellan Skarsgård).
Ako hovorí sám herec, nemusel až tak veľmi ani hrať. Podstata jeho postavy spočíva v telesnej prítomnosti a dojme, aký budí vzhľad jeho postavy. Herec každý deň strávil v maskérni 7 hodín, počas ktorých mu robili mejkap a navliekali ho do špeciálneho obleku. Jedna tretina celého jeho času v súvislosti s filmom spočívala v tom, že musel nehybne sedieť a sledovať, ako ho menia na baróna.
Dokopy strávil pred zrkadlom 80 hodín. Avšak vybral si to on sám. Režisérovi hneď na začiatku povedal, že ak by jeho postavu chceli urobiť digitálne, rolu by neprijal. Debaty sa viedli aj o tom, či by mal vliezť do nádoby s nechutnou čiernou tekutinou, v ktorej sa vo filme uzdravoval.
Herec neváhal a hneď do nej vliezol. Bol to on, kto hneď na začiatku štábu povedal, že barón by sa mal pohybovať elegantne a aj napriek svojej mohutnosti pôsobiť neuveriteľne svižne a nežne. Mimochodom, vytvorenie dizajnu jeho postavy trvalo 18 týždňov a podobne na tom bola aj ctihodná matka Gaius Helen Mohiam. Ako to okomentoval vedúci mejkapu Donald Mowat? „Jednoduché a prosté je náročné.“
Aby sa takzvaný fat suit ponoril pod hladinu, štáb ho musel zničiť. Prepichovali ho všade, aby sa doň dostala tekutina a aby tak klesol pod hladinu.
Denis Villeneuve and Stellan Skarsgård on the set of the #DuneMovie pic.twitter.com/x8pmAFR7en
— Secrets of Dune | Ralí (@SecretsOfDune) September 29, 2021
Donald Mowat v rozhovore pre Montreal Gazzete povedal, že z vizuálneho hľadiska Denis presne vie, čo chce. A ak sa stane, že nie alebo si nie je istý, dostane z teba všetko, aby si na to prišiel sám. Podľa Mowata je vzácne nájsť filmára, ktorý rešpektuje prácu každého človeka zo štábu tak veľmi ako Villeneuve.
Kostýmy
Jacqueline West a Bob Morgan sa spojili, aby vytvorili 1 000 kostýmov. Enormné množstvo kostýmov potrebovali aj preto, že predstavovali viaceré civilizácie vrátane Arrakisu, Caladanu či Giedi Prime. Pri ich výrobe sa inšpirovali gréckou a rímskou mytológiou. Civilizácie a ich kultúra, ako i podnebie či farby sveta ovplyvnili vzhľad a praktickosť kostýmov.
Najdôležitejším kostýmom bol takzvaný stillsuit. Ten nosia obyvatelia Arrakisu v púšti. Vo filme oblek slúžil aj na to, aby zachytával pot a všetky tekutiny, ktoré telo vylučuje, a filtroval ich do pitnej vody. Kostyméri sa nenechali zahanbiť.
Vzhľadom na to, že herci natáčali aj v 50-stupňových horúčavách (aspoň podľa Timothéeho Chalameta), potrebovali kostýmy, ktoré budú vylučovať ich pot a zároveň poskytnú maximálnu flexibilitu. Výroba jedného takéhoto stillsuitu trvala 2 týždne. Vo filme ich bolo okolo 250 a všetky boli ušité na mieru.
Kamera a technológie
Legendary Pictures dovolili Denisovi natáčať na čokoľvek, čo si zvolí. Akékoľvek kamery, akýkoľvek formát, ktorý uzná za vhodný. Spoločne s kameramanom Greigom Fraserom experimentoval s natáčaním na film (35 a 65 mm Imax kamery), neskôr však prešli na digitálny Imax, ktorý v ich očiach vyzeral lepšie. Digitálny obraz sa transformoval na 35 mm film a následne sa zase naskenoval do digitálnej podoby, čo vytvorilo skvelý mix medzi analógom a digitálom.
Film bol nadizajnovaný na imaxové natáčanie a premietanie. Točili ho s Arri Alexa LF kamerami a Alexa Mini LF prototypmi, vybavenými veľkoformátovými šošovkami Ultra Vista od Panavisionu.
Väčšina imaxových scén (v dvaapolhodinovom finálnom zostrihu je ich vyše hodiny) je vo formáte 1,90 : 1, zatiaľ čo niekoľko ďalších vo formáte 1,43 : 1. Kín, ktoré taký formát pomocou dual-laser projekčného Imax systému podporujú, je však na svete veľmi málo.
Kameraman Greig Fraser a Denis Villeneuve sa chceli od začiatku zamerať na postavy a snímať hlavne tie, aj keď niekedy v opojení nádhernej prírody a kulís. Mnohokrát mali šancu natáčať nádherné východy a západy slnka na púšti, ale nechceli vizuál romantizovať.
Natáčanie a vizuálne efekty
Režisér sa rozplakal už v prvý deň natáčania s hercami. Začali rovno jednou z najikonickejších scén knihy, keď sa Paul stretne so ctihodnou matkou Mohiam z Bene Gesserit. Len čo sa scéna skončila, Denis Villeneuve si povedal, že ten kasting nepokašľal a že s takýmito hercami sa mu to podarí natočiť.
Dennis opisovanú scénu pri čítaní knihy vnímal ako nočnú moru. Od kameramana Greiga Frasera chcel, aby ju teda natočil a vytvoril v prostredí o čosi tmavšom, nech taký dojem navodí aj u diváka filmu.
Zaujímavo vyriešil aj to, ako na diváka bude pôsobiť, keď na neho Mohiam použije „The Voice“. V Dune od Davida Lyncha sa herec Kyle MacLachlan pohyboval ako zombík, čomu sa chcel Denis vyhnúť. Namiesto toho oddialili kameru a postupne utlmili svetlá, akoby sa Paul ocitol v mikrokóme, akejsi narkolepsii.
Villeneuve plánoval natočiť čo najviac skutočného materiálu. Nechcel používať veľa zeleného plátna. Potvrdzuje to aj jeden zo supervízorov vizuálnych efektov Brian Connor.
„Denis povedal: ‚Musí to byť skutočné. Nechcem vizuálne a digitálne triky len preto, aby tam boli. Chcem, aby digitálne triky rozšírili to, čo som urobil, a aby pomohli diváka presvedčiť, prečo je tá scéna vo filme.‘ Bolo to veľmi uzemnené v realite.“
Timothée Chalamet povedal, že si myslí, že pred zeleným plátnom natáčal za celé mesiace len dvakrát. Samozrejme, v množstve scén sa nachádzajú trikové zábery a vizuálne efekty, akurát sa minimálne používalo zelené plátno. V snímke by malo byť okolo 1 700 scén s vizuálnymi efektmi, čo na takéto filmy nie je vôbec veľa (film Avengers: Endgame mal okolo 2 700 vfx záberov).
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Čo si o filme a jeho vizuálnych trikoch myslí Christopher Nolan.
- Ako chcel supervízor vizuálnych efektov odpáliť bomby na Blízkom východe.
- Ako vytvorili pohyblivý piesok bez vizuálnych efektov urobených na počítači.
- Čo Duna donútila urobiť režiséra Villeneuva vôbec po prvýkrát v jeho kariére?
- Ako negatívne a pozitívne ovplyvnil dokončenie filmu covid.
- Čo všetko bolo skutočné a čo bolo CGI.