Na šperkoch mi imponuje, že sa k nim väčšinou viaže nejaký osobný príbeh, emócia alebo udalosť, prezrádza slovenská šperkárka Zuzana Spustová, aktuálne nominovaná na Národnú cenu za dizajn.
„Šperky sú omnoho trvácnejšie v porovnaní s módou. Tá je rýchlejšia a k oblečeniu väčšinou ľudia nemajú až taký silný a emočný vzťah ako k šperkom, ktoré si ľudia veľakrát kupujú na celý život. Viažu sa k nim rôzne rodinné a ľúbostné príbehy, udalosti, ale aj tragédie,“ prezrádza Zuzana Spustová.
Slovenská šperkárka žije a navrhuje v Nórsku, vyrába v Taliansku a zákazníkov má prakticky naprieč celým svetom. Aktuálne je nominovaná na Národnú cenu za dizajn 2021. Zaslúžila sa o to svojou úspešnou kolekciou v spolupráci so svetoznámou značkou Arket.
Kolekcia sa po vydaní vypredala takmer okamžite. „Nečakala som taký úspech. A myslím si, že to nečakal ani Arket,“ prezrádza v rozhovore. So Zuzanou sme sa rozprávali aj o tom, ako si od nej topmodelka Hailey Bieber kúpila prstene za 11 000 eur, o rebrandingu jej značky, spoluprácach so svetoznámymi menami či o tom, čo pre pre ňu šperky znamenajú.
- Aká náhoda v Paríži ju donútila stať sa šperkárkou.
- Vďaka čomu ju známa módna značka Arket oslovila na spoluprácu.
- Ako reagovala na to, keď si od nej Hailey Bieber objednala súpravu prsteňov.
- O čom si s Hailey po jej objednávke písali a ako ju to ovplyvnilo.
- Aké najdrahšie šperky predáva privátnym klientom.
- Čo pre ňu šperky znamenajú.
- Prečo po šiestich rokoch rebrandovala svoju značku.
Aktuálne ste so svojou kolekciou šperkov nominovaná na Národnú cenu za dizajn 2021. Ako ste reagovali, keď ste sa to dozvedeli?
Veľmi som sa tešila. Nikdy to síce nebola moja méta, keďže nemám dizajnérsky background, ale je to pre mňa veľké uznanie. Hoci žijem v Nórsku, som hrdá na to, že som Slovenka, a nominácia na Národnú cenu za dizajn ma veľmi milo prekvapila.
Nominovaná ste za kolekciu pre svetoznámu značku Arket, ktorá patrí pod skupinu H&M. Ako došlo k tejto spolupráci?V roku 2017 som uviedla kolekciu šperkov Mon Premier Diamant v spolupráci s luxusnou francúzskou značkou detského oblečenia Bonpoint, ktorá sa predávala vo viacerých štátoch po celom svete.
Ku kolekcii mi v tom čase zablahoželala aj kreatívna riaditeľka fínskej módnej značky Marimekko, ktorá si odo mňa kúpila prstene a povedala mi, že by sme spolu mohli niečo vymyslieť. Zostali sme v kontakte a neskôr sa stala riaditeľkou pre ready-to-wear v Arkete. Bola som ju navštíviť vo Švédsku a tam začalo prvé rokovanie vo veci spolupráce s Arketom.
Arket vraj takýto záujem už dávno nezažil. Vedeli, že mám svoje publikum, a vedela som to aj ja. Ale nevedeli sme, aký je jeho rozsah.
Čiže oslovila ona vás?
Presne tak. Písali sme si cez Instagram o svojich kreatívnych projektoch a potom k tomu nejako prirodzene prišlo.
Kolekcia sa vraj vypredala počas jediného večera. Čakali ste taký úspech?Tie najúspešnejšie kúsky sa predali za jeden večer, ale celá kolekcia až potom v priebehu ďalších dní. A nie, nečakala som taký úspech. A myslím si, že to nečakal ani Arket.
Naznačili vám to?
Áno, to bola v podstate ich spätná väzba. Lebo v globálnom meradle nie som taká známa dizajnérka. Vraj takýto záujem už dávno nezažili. Vedeli, že mám svoje publikum, a vedela som to aj ja. Ale nevedeli sme, aký je jeho rozsah. Moje šperky totiž predsa len nie sú dostupné pre všetkých.
Toto však bola prvá väčšia kolekcia pre masovejšie publikum s prijateľnejšími cenami a ženy, ktorým sa páči moja tvorba, na to zareagovali. Záujem bol taký obrovský, že Arket po vypredaní musel kolekciu naskladniť ešte raz.
Inšpiráciou pri tvorbe kolekcie bol pokrčený papier. Ukrýva to v sebe nejaký hlbší význam?Arket po švédsky znamená papier a symbolika toho názvu je nový začiatok, ktorý v sebe čistý papier ukrýva. Keďže je to pomerne nová značka a nemajú žiadny archív, nemala som sa čoho chytiť, tak som sa odrazila od ich názvu. Aj pre mňa osobne to bol nový začiatok, pretože nikdy predtým som nič podobné nerobila.
Počas kreatívneho procesu som dlho rešeršovala papier, či už cez origami, alebo cez iné druhy paper artu. Išla som rôznymi smermi. Potom som jedného dňa sedela za stolom a niečo som si písala na papier. Nepáčilo sa mi to, tak som ho pokrčila a hodila do koša. V tej chvíli som si uvedomila, aký organický tvar má pokrčený papier na rozdiel od origami, ktoré sú skôr figuratívne. Utekala som do kuchyne, vytiahla alumíniovú fóliu a začala s ňou pracovať. Pochopila som, že som na dobrej ceste.
Bežne robím s 18-karátovým zlatom a diamantmi a som vtedy limitovaná materiálom. Pre Arket som však tvorila z lacnejších materiálov a mohla som sa tak viac kreatívne realizovať.
Zaujalo ma, že šperky z kolekcie sa predávali za veľmi prijateľné ceny. Stále však ide o prepracované dizajnérske a kvalitné produkty. Čo vás donútilo ísť na omnoho nižšie cenovky, než je u vás zvykom?Arket je marketová značka so širokým publikom, a preto pracovali s lacnejšími materiálmi, ako je u mňa zvykom. Aj ceny tak boli, pochopiteľne, nižšie. Ale mňa to, úprimne, lákalo. Bežne robím s 18-karátovým zlatom a diamantmi a som vtedy limitovaná materiálom.
Keď som však robila pre Arket z mosadze, mohla som šperky robiť väčšie a viac sa na tom kreatívne realizovať. Mne preto táto zmena vyhovovala. Bežne to takto robia aj svetoví dizajnéri a je super niekedy si oddýchnuť a vyskúšať niečo nové.
Aký najdrahší šperk ste predali? A z čoho pozostával?
Moje šperky sa cenovo pohybujú od nejakých 350 eur až po najdrahší šperk za 12 000 eur, ktorý máme aktuálne v ponuke. Ale robím aj unikátne šperky na mieru pre privátnych klientov. To sú aj moje najdrahšie zákazky, ale to nijako nekomunikujem ani na sociálnych sieťach, pretože vždy ide o jedinečný šperk s osobitným prístupom priamo pre klienta. A tam sú už ceny vyššie.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Aký bol najdrahší šperk a pre koho.
- Čo „navyše“ ponúka zákazníkom.
- Ako začala spolupracovať so známou ruskou modelkou Nataliou Vodianovou.
- Aké dôvody ju donútili zmeniť meno značky.
- Ako s rodinou oslávili objednávku od Hailey Bieber.
- Čo mimo šperkov má v pláne v budúcnosti.