Tesne pred otvorením brán veľtrhu v Mníchove spoznávame úplne nové EQE, športové EQS a koncepty EQG a EQS SUV.
Poprední predstavitelia značky Mercedes-Benz už dávnejšie vyhlásili, že ak ich prísne normy donútia na vybraných trhoch elektrifikovať celé svoje portfólio, čím sa, samozrejme, myslí Európa, spravia to.
Ide o odpoveď na chystané emisné normy, ktorými Európska únia skôr či neskôr pochová konvenčné spaľovacie agregáty. Zatiaľ síce nepoznáme presný termín, na stole sú však dva scenáre – pesimistickejší hovorí o roku 2030, optimistickejší o roku 2035.
Práve v tomto roku by malo dôjsť k zákazu predaja vozidiel so spaľovacím motorom v členských štátoch EÚ. Koniec konvenčných motorov však môže v našich končinách prísť oveľa skôr, pretože Európska komisia už pilne pracuje na novej emisnej norme Euro 7, ktorá výraznou mierou zviaže ruky automobilkám. Tie už teraz bojujú s veľmi prísnymi podmienkami – od 1. januára 2021 musia výrobcovia dostať priemerné emisie CO2 všetkých svojich nových vozidiel pod 95 g/km.
V opačnom prípade zaplatia mastnú pokutu, a to 95 eur za každý nadlimitný gram CO2 za každé predané auto. Chystaná norma Euro 7 má však limit 95 g CO2/km stlačiť podstatne nižšie, dokonca sa už hovorí o nulových emisiách, ktoré by znamenali legislatívny koniec spaľovacích motorov. Tak, a teraz už vieš, prečo automobilky chrlia jeden elektromobil za druhým a Mercedes-Benz patrí medzi tie najaktívnejšie v tejto oblasti.
Off-roadová legenda v elektrickom vyhotovení
Tesne pred autosalónom v Mníchove sa na svetlo sveta predrala informácia, že na nemeckom veľtrhu sa ukáže predobraz elektrickej triedy G, no a predpoklady sa naplnili. V uplynulých hodinách v rámci elektrickej modelovej ofenzívy trojcípej hviezdy sme okrem úplne nového EQE spoznali aj EQG s dodatkom Concept. Off-roadová legenda v elektrickom vyhotovení síce vychádza z aktuálnej generácie triedy G, automobilka však už pilne pracuje na elektrifikovanom nástupcovi.
Ten má byť pre ňu veľkou výzvou, pretože vieme, že práve vysoká hmotnosť a nie práve aerodynamické tvary sú pre elektromobily najväčšie zlo. Mercedes-Benz sa však chystá s týmito negatívnymi aspektmi popasovať a zároveň zachovať unikátnu podobu tejto legendy i jej terénne schopnosti.
Koncept EQG vsádza na dobre známy exteriérový dizajn súčasného vyhotovenia, okoreňuje ho však zaslepenou maskou v štýle rodiny EQ. Decentne zmenený je aj predný nárazník, dizajn diskov kolies, pribudlo dodatočné osvetlenie a dvojfarebné lakovanie karosérie.
Po stránke techniky nič konkrétne automobilka neprezrádza, sériové vyhotovenie, ktoré príde v roku 2024, však ostane verné rebrinovému rámu a dostane novú zadnú tuhú nápravu.
Elektrické G bude vybavené dvojstupňovou redukčnou prevodovkou či elektronikou, ktorá simuluje uzávierky všetkých troch diferenciálov. Vrcholná verzia dostane hneď 4 elektromotory, pričom v zmysle patentovaných označení EQG 560 a EQG 580 možno očakávať výkon minimálne 520 koní.
Prvý elektromobil divízie Mercedes-AMG
Ďalšou elektrickou novinkou je model EQS 53 4Matic+, ktorý zastupuje vôbec prvý sériový počin od AMG. Ako naznačuje samotný názov, ide o novú motorickú verziu luxusného EQS, ktorá sa spolieha na dvojicu synchrónnych elektromotorov – každý na jednej náprave.
V štandardnom vyhotovení ponúkne výkon 484 kW/658 koní a 950 Nm, v rámci príplatkového balíka AMG Dynamic Plus však poskytne až 560 kW/761 koní a 1 020 Nm! V tomto prípade stačí 2 655 kg elektrickému AMG len 3,4 sekundy na akceleráciu z 0 na 100 km/h.
Maximálna rýchlosť je 250 km/h, v prípade základného vyhotovenia bez príplatkového paketu ide o maximálku 220 km/h a akceleráciu za 3,8 sekundy. Zaujímavosťou však je, že zrýchlenie v danom čase je možné len v momente, ak majú akumulátory aspoň 80 %. Zdrojom energie je akumulátor s kapacitou až 107,8 kWh, maximálny dojazd v zmysle metodiky WLTP je 526 až 580 km. Poznávacím znakom 53 je maska s charakteristickými vertikálnymi lamelami, systém AMG Sound Experience sa má pritom postarať aj o akustický zážitok.
Predobraz prvého elektromobilu divízie Mercedes-Maybach
Poslednou, nemenej významnou novinkou je EQS SUV, ktoré nám nemecký výrobca prezentuje ako koncept prvého elektrického vozidla od Maybachu.
Už v čase predstavenia limuzíny EQS nám kompetentní prezradili, že v pláne je aj jej SUV derivát, no a zatiaľ ako koncept s 24" diskami nám ho trojcípa hviezda servíruje v ultraluxusnej podobe. Presné špecifiká nepoznáme, na trh sa však má tento model dostať už budúci rok, a to s dojazdom vyše 600 kilometrov.
Poznávacím znakom má byť najmä početne zastúpené chrómovanie a výrazná maska s vertikálnymi pásmi. Samozrejmosťou má byť digitálna svetelná technológia, chýbať nemá obrovský MBUX Hyperscreen, no a pointou vyhotovenia Maybach bude najmä mimoriadne pohodlný a luxusný interiér. Výhradne 4-miestna konfigurácia má posádke zaručiť nadštandardný komfort a tie najluxusnejšie prvky výbavy, akými nás Mercedes-Maybach rozmaznáva aj vo svojich aktuálnych modeloch.