Štvrtá generácia jedného z najúspešnejších modelov značky Škoda značne dospela.
Po viacerých upútavkách sme sa dočkali. Jedna z najočakávanejších automobilových noviniek roka je realitou – Škoda predstavila 4. generáciu modelu Fabia. Mimoriadne obľúbený model prichádza v značne dospelejšej podobe, pričom vôbec po prvýkrát stojí na modulárnej platforme MQB A0. Predošlá zastaraná architektúra je teda minulosťou a do boja proti konkurencii vstupuje nová generácia so značným nárastom rozmerov.
Fabia s poradovým číslom 4 totiž na dĺžku presiahla magickú hranicu 4 metre. S dĺžkou až 4 108 milimetrov tak došlo k medzigeneračnému zväčšeniu až o 11 centimetrov! Môže za to najmä dlhší rázvor náprav, ktorý je po novom na úrovni 2 564 milimetrov (+ 94). Na šírku je nová Fabia širšia o 48 milimetrov, zatiaľ čo na výšku je novinka nižšia o 7 milimetrov. S veľkostným nárastom prichádza, pochopiteľne, nielen citeľne viac miesta v interiéri, ale aj až o 50 litrov väčší kufor – 380 litrov. Na priblíženie, identickú hodnotu má o triedu väčší VW Golf.
Škoda Fabia teda pôsobí dospelejším a dynamickejším dojmom. Jej poznávacím znakom sú ešte hranatejšie tvary a prísnejší pohľad. Predné, štandardne dodávané LED svetlomety (za príplatok s full-LED technológiou) sú užšie a priamo napojené na širšiu masku, zatiaľ čo členitý nárazník (s aktívnymi klapkami) dodáva sebavedomejší podtón. Veľkou zmenou prešli aj koncové svetlá, ktoré po novom dostávajú horizontálne orientovanú podobu, čo vo výsledku zaručuje rozšírenie nakladacieho otvoru.
Na výber sú 15 až 18" disky kolies a 10 odtieňov karosérie, zákazník má pritom možnosť voľby dvojfarebného lakovania: áčkový stĺpik a strecha môžu byť v kontrastnej sivej alebo čiernej farbe.
Azda najzásadnejšou optickou zmenou prešiel interiér, ktorý dostal veľmi modernú, až štýlovú palubnú dosku. Tá si napokon vskutku prekvapivo ponecháva fyzický panel klimatizácie, ktorá môže byť vôbec po prvýkrát dvojzónová. Premiéru pri modeli Fabia si odkrúcajú aj vyše 10" digitálne budíky, ktoré sú za príplatok.
Centrom palubnej dosky je napokon voľne stojaci displej, ktorý Škoda ponúkne v troch konfiguráciách. Základom je 6,5" systém Swing s postrannými fyzickými ovládačmi. Príplatková verzia Bolero disponuje už 8" riešením, zatiaľ čo vrcholom ponuky je multimediálny systém Amundsen s plne dotykovou 9,2" obrazovkou a integrovanou navigáciou.
Na výber je 2- alebo 3-ramenný volant. Volič automatickej prevodovky je síce nový, ostáva však verný fyzickému riešeniu (nejde o shift-by-wire vyhotovenie). Do oka padnú efektné kruhové výduchy ventilácie po stranách, špecifické rukoväte dverí či textilná povrchová úprava strednej časti palubnej dosky. Tú je možné osadiť aj náladovým osvetlením, no a okrem Simply Clever riešení v ponuke nechýba ani rozmerná panoramatická strecha.
Jedným z najväčších prekvapení novej generácie je skutočnosť, že do ponuky sa opäť začlení štvorvalcový agregát. Ten sa totiž z portfólia motorizácií vytratil po modernizácii, na naftový motor však tak či tak zabudni. Pod kapotou 4. generácie sú výhradne benzínové EVO agregáty:
- 1.0 MPI – 48 kW/65 k & 93 Nm, 5-st. manuál, z 0 na 100 km/h za 15,5 s
- 1.0 MPI – 59 kW/80 k & 93 Nm, 5-st. manuál, z 0 na 100 km/h za 15,1 s
- 1.0 TSI – 70 kW/95 k & 175 Nm, 5-st. manuál, z 0 na 100 km/h za 10,6 s
- 1.0 TSI – 81 kW/110 k & 200 Nm, 6-st. manuál/7-st. DSG, z 0 na 100 km/h za 9,7/9,5 s
- 1.5 TSI – 110 kW/150 k & 250 Nm, 7-st. DSG, z 0 na 100 km/h za 7,9 s
Vrcholom ponuky bude teda 1,5-litrový štvorvalec, ktorý v rámci funkcie ACT dokáže pri nízkej záťaži vypínať dva valce. Samozrejme, poháňané sú výhradne predné kolesá. S verziou CNG sa nepočíta, pritom súrodenecké Polo takýto variant ponúka. Zaujímavosťou je, že štvorková Fabia už má len 40-litrovú palivovú nádrž, čo je o 5 litrov menej než doteraz, vecou voliteľnej výbavy však je možnosť zvoliť až 50-litrové riešenie.
Ako už iste vieš, plánovaná je napokon aj verzia Combi, tá však príde na trh až v roku 2023. Dovtedy bude bok po boku novej generácie kombík aktuálneho vyhotovenia s dodatkom Tour. Cenové relácie novinky zatiaľ nepoznáme, na trhu sa však ukáže už počas leta.