Maturantov sme sa pýtali, ako sa im posledný rok študovalo, či sú pripravení na vysoké školy a do zamestnaní a či sa neboja problémov v dospeláckom živote.
Mladí Slováci z maturitných ročníkov sa jednoznačne zhodujú v tom, že kvalita dištančnej výučby závisí od samotných učiteľov, resp. školy. Zároveň záleží aj na samotnom odbore, ktorý si študenti vybrali. Praktické skúsenosti sa nepodarilo nazbierať napríklad ani našej respondentke Diane, ktorá študuje vlasovú kozmetiku.
„V mojom konkrétnom prípade je teda dištančné vzdelávanie katastrofa. Bohužiaľ, moje vedomosti sa počas dištančnej výučby nikam neposunuli,“ povedala Refresheru.
Študentov, pochopiteľne, zrušenie maturitných skúšok potešilo. Zhodujú sa, že priemer zo známok z celého štúdia je v konečnom dôsledku objektívnejší ako jedna ústna odpoveď. Zároveň si myslia, že nebudú mať problém uplatniť sa v živote, aj keď nevylučujú, že niektorým jednotlivcom môžu byť na smiech.
1. Ako vyzeral posledný rok tvojho štúdia, ako hodnotíš dištančné vzdelávanie a svoje aktuálne vedomosti vzhľadom na obsah učiva?
2. Čo si myslíš o rozhodnutí, že písomné a ústne maturitné skúšky budú zrušené?
3. Myslíš si, že budeš mať v budúcnosti kvôli úradnej maturite problém na vysokej škole alebo v zamestnaní?
Juraj O. (SOŠ elektrotechnická, Banská Bystrica):
Učitelia si neplnili povinnosti, niektorí zamestnávatelia možno v budúcnosti nebudú rešpektovať, že nemám klasickú maturitu.
1. Posledný rok štúdia bol veľmi zaujímavý, v marci minulého roka ma veľmi potešilo, ale zároveň aj zneistilo, keď vtedajší predseda vlády Peter Pellegrini zatvoril školy. Prvé týždne sme mali v podstate voľno, ale postupne sme začali prechádzať na dištančnú výučbu. Zo začiatku som dostal len pár úloh, žiadne online hodiny, nič. Postupom času sme prešli na online hodiny, ale nie všetci učitelia si plnili svoje pracovné povinnosti tak, ako mali, čiže to dištančné vyučovanie nebolo ono.
Až takmer po roku dištančnej výučby sa stalo, že som mal v jeden deň všetky hodiny podľa rozvrhu. Niektorí učitelia posielali len materiály, niektorí iba úlohy a o niektorých som poriadne ani nepočul, až počas maturitného ročníka začali byť učitelia aktívnejší, ale stále to nebolo ono. Veľmi veľa hodín, najmä hodín z maturitných predmetov sme nemali formou videohovorov, ale len prostredníctvom úloh a písomiek z odoslaných materiálov.
Keby som to mal teda zhodnotiť na jednoduchej stupnici od 1 po 10, hodnotil by som to číslom 5.
2. Rozhodnutie o zrušení maturít ma potešilo, ale, pravdupovediac, počítal som s tým takmer už od minulých maturít. Nemal by som problém zmaturovať, keby sme poriadne chodili do školy, no bez kontaktu s učiteľom je to veľmi ťažké. Myslím si, že rozhodnutie zrušiť maturity bolo správne vzhľadom na pandemickú situáciu aj vzhľadom na to, koľko vedomostí som nazbieral počas dištančného vyučovania.
3. Nemyslím si, že v budúcnosti budem mať problém preto, že som zmaturoval týmto spôsobom, ale viem si predstaviť niektorých zamestnávateľov, že neprijmú do práce ľudí, ktorí dostali maturity z priemeru. Maturita síce bude platná, ale či daný človek bude spĺňať požiadavky zamestnávateľa, je otázne, keďže mnohým žiakom bude chýbať potrebné vzdelanie.
Zuzana F. (Bilingválne gymnázium Juraja Tranovského, Liptovský Mikuláš):
Naša maturita odzrkadľuje našu prácu za celé roky štúdia, preto si myslím, že je dokonca objektívnejšia, možno sa nám budú smiať.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ako vnímajú študenti maturitných ročníkov online vyučovanie a prečo táto forma takmer nikomu nevyhovuje
- Ako vyzeralo dištančné vyučovanie v praxi
- Čo spôsobovalo študentom najväčší stres
- Či si myslia, že budú aj bez maturity dostatočne kvalitne pripravení do života
- Ako reagovali študenti, keď sa dozvedeli o zrušení maturity