Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Nedeľa 25. 10. 2020 meniny má Aurel

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Zaujímavosti
0
František Kulhánek
24. apríl 2019, 21:00
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Je lekárska marihuana účinným liekom proti nespavosti?

Marihuana ako novodobý liek na nespavosť?

František Kulhánek
24. apríl 2019, 21:00
Je lekárska marihuana účinným liekom proti nespavosti?
Zdroj: unsplash.com / Shane Rounce
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
0
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Spánok je neoddeliteľnou súčasťou života. Avšak v dnešnej uponáhľanej dobe je kvalitný spánok stále väčším a väčším problémom. Problémy s nespavosťou trápia každoročne viac ľudí. Tí sa následne ocitajú v ordináciách lekárov, ktorí zväčša tento problém ľahko vyriešia predpísaním niektorého z dostupných liekov.

 

Takéto riešenie je však veľmi krátkodobé a žiadnym spôsobom nerieši samotnú príčinu vzniku nespavosti, ale len jej symptómy, teda nemožnosť zaspať či naopak predčasné budenie. Treba však podotknúť, že problémy so spánkom sa niekedy prejavia u každého z nás. Nedostatok spánku v nás vyvoláva pocity nespokojnosti a podráždenosti, taktiež sa objavujú problémy s pozornosťou a zníženým výkonom v práci či škole.

 

Príčinou býva najčastejšie stres, ktorý môže prameniť z školských či pracovných povinností, no ani vzťahové problémy nás nenechávajú chladnými a vo veľkej miere sa na kvalite nášho spánku prejavia. Tento druh nespavosti je však len krátkodobý a po pár dňoch, či po vyriešení danej situácie, vymizne.

 

Je lekárska marihuana účinným liekom proti nespavosti? Výsledky ťa zrejme prekvapia

 

Akonáhle ale problémy so spánkom pretrvávajú niekoľko týždňov, človek je nútený experimentovať s rôznymi bylinami, doplnkami stravy či napokon so samotnými liekmi na predpis. S pribúdajúcim vekom sa tento problém navyše zhoršuje.

 

Bohužiaľ, ani v dnešnej dobe nie je stále vyvinutý liek na nespavosť, ktorý by nahrádzal prirodzený spánkový cyklus, teda prirodzené striedanie REM a non-REM fázy. Čo je však ešte horšie, opakovaným užívaním súčasných sedatív vzniká tolerancia, ktorá spôsobí, že pacient potrebuje na ten istý efekt stále väčšiu dávku liečiva. Po ich vysadení sa navyše u početnej skupiny objavia nepríjemné abstinenčné príznaky ako nočné mory či práve nespavosť.

 

Medzi najčastejšie predpisované sedatíva v našich končinách patria Sanval, Stilnox či Hypnogen, čo je vlastne stále ten istý liek, keďže všetky obsahujú zolpidémiumtartarát. O problémoch spojených s liekmi na spanie si môžeš prečítať v našom nedávnom článku.

 

Stále viac ľudí sa preto obracia na prírodné produkty, medzi ktoré patrí napríklad aj marihuana. Skutočne však vie byť v boji proti nespavosti táto celosvetovo hojne užívaná zelená rastlina nápomocná?

 

Na túto otázku sa snažili odpovedať vedci už v 70. rokoch, avšak kvôli vtedy oveľa prísnejšej legislatíve nebolo možné vykonávať štúdie na dostatočne vysokej úrovni. Spoločnosť si aj cez to všetko vsugerovala do hlavy, že marihuana má na spánok určite pozitívny prínos. Vyvoláva predsa ospalosť a človek sa po nej cíti maximálne zrelaxovaný.

 

Komplexnú odpoveď na tuto otázku ponúkajú viaceré štúdie, ktoré problematikou v posledných rokoch zaoberali (napríklad výskum 2017, výskum 2016, výskum 2016, výskum 2014).

 

V prvom rade treba povedať, že bezpečnosť lekárskej marihuany je na rovnakej úrovni ako bezpečnosť každého iného lieku na predpis. Bohužiaľ však nepatríme medzi pokrokové krajiny, kde by zákonodarcovia pristúpili k takejto legislatíve. 

 

Na čo teda vedci prišli? Tieto výskumy odhalili, že lekárska marihuana zdieľa mnoho rovnakých či podobných problémov s liekmi na predpis. Testy ukázali, že lekárska forma marihuany nezlepšuje ani kvalitu spánku, ani neznižuje jej závažnosť. Taktiež teda nevytvára prirodzené striedanie spánkových cyklov, čo sa v závislosti od dávky ukazuje na zhoršenej kvalite spánku.

 

Je lekárska marihuana účinným liekom proti nespavosti? Výsledky ťa zrejme prekvapia

 

Príčina zhoršenej kvality spánku súvisí so skutočnosťou, že endogénny kanabinoidný neurotransmiterový systém v našom mozgu nie je priamo zapojený do riadenia alebo udržiavania normálnych spánkových cyklov.

 

V prípade marihuany to znamená, že podporuje tzv. non-REM spánok, čo je fáza spánku, v ktorej sa človeku nesnívajú sny a inak sa nazýva aj ortodoxný spánok. Naopak ale narúša, resp. znižuje čas strávený v REM (rapid eye movement) spánku, v ktorom prirodzene snívame.

 

Práve nedostatok REM spánku má na naše telo mnoho neblahých dôsledkov ako poruchy nálad, podráždenosť či zvýšené riziko obezity. Požitie marihuany pred spaním odhalilo aj častejšie nočné budenie. U pacientov s diagnostikovanou depresiou dokonca marihuana výrazne zhoršila kvalitu spánku.

 

Naopak sa ukázala ako prospešná u ľudí trpiacich chronickými bolesťami, u ktorých významne kvalitu spánku zlepšila. Zlepšenie sa však udialo najmä prostredníctvom schopnosti zmierniť bolesť a nie samotným ovplyvnením spánkových cyklov. Pacientom trpiacim sklerózou multiplex, periférnou neuropatickou bolesťou či nádorovou bolesťou tak skutočne dokázala odhaliť aj svoje pozitívne účinky.  

 

Je lekárska marihuana účinným liekom proti nespavosti? Výsledky ťa zrejme prekvapia

 

Výskum z roku 2016 zistil, že denné užívanie marihuany u adolescentov, ktorí nevykazovali žiadne poruchy so spánkom, viedlo k zhoršeniu celkovej kvality ich spánku. Na štúdii sa podieľalo 98 dobrovoľníkov, ktorých priemerní vek bol 22 rokov. 

 

Taktiež ako u bežných liekov na predpis, aj u marihuany sa po jej vysadení dostavujú mnohé vedľajšie účinky vrátane nespavosti či zhoršenej kvality spánku. Štúdie z posledných rokov teda ukázali, že lekárska marihuana nie je ani náhodou nadradená bežným medikamentom, čo sa týka liečby nespavosti, no výskumníci i tak nepoľavujú a aj naďalej sa v tejto problematike snažia prísť s novými zisteniami.

 

A ak náhodou aj ty patríš do skupiny ľudí, pre ktorých je kvalitný spánok problémom, pred invazívnejšími riešeniami skús najprv tie jednoduchšie. Chod spať a stávaj vždy približne v  rovnakom čase, a to aj počas víkendov, pred spaním sa vyhni ťažkým a mastným jedlám a samozrejme kofeínu.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Ohodnoť článok
8
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.