Zuzana Tkáčová sa stala učiteľkou roka 2018.
Nudné hodiny fyziky, matematiky či informatiky plné teórie, poznámok a monotónneho výkladu učiteľa poznáme z našich školských lavíc asi všetci. Bežná hodina je väčšinou zameraná jednostranne a okrem písomiek či ústneho skúšania nevyžaduje od žiakov veľkú mieru aktívneho zapájania sa.
Nie je sa potom veľmi čomu čudovať, keď žiaci na predmet zanevrú, vybudujú si k nemu nechuť a berú ho ako nutné zlo, ktorému by sa najradšej vyhli. V škole to však nemusí vyzerať iba tatko. Hodiny sa dajú robiť aj kreatívne a aktívne. Dôkazom toho je tohtoročná víťazka titulu Učiteľka roka 2018 Zuzana Tkáčová.
Predstav si, že by predmety na školách nevyučovali iba ľudia s pedagogickým zameraním, ktorý strávili päť rokov štúdia odborného predmetu, len aby sa potom mohli hneď zaradiť do kolobehu vyučovacích hodín a školských prázdnin, ale skutoční odborníci, čo svojím predmetom žijú, študujú do hĺbky a rozvíjajú na medzinárodnej úrovni.
Zuzana začínala ako bežná učiteľka a v rámci európskeho projektu sa dostala k nanotechnológiám.
Ako jediná neameričanka získala učiteľský grant od NASA, ktorá organizuje kurzy v oblasti nanotechnológie na Central Michigan University. Ani takýto kurz však pre Zuzanu nebol dosť a rozhodla sa pokračovať na postgraduálnom štúdiu bionanotechnológie, na univerzite v Kaiserslauterne v Nemecku.
„Absolvovala som to ako jediná neamerická učiteľka, lebo to štandardne dávajú len americkým učiteľom. Povedala som, že u nás to nik nemá a chcem to vyskúšať, a dali mi ho," povedala pre Denník N.
Mohla sa stať vedkyňou, pracovať pre súkromné firmy alebo v sektore IT, no svoje vedomosti chcela posunúť ďalej mladým ľuďom.
„Učiteľská profesia je neskutočne krásna a kreatívna. Tu môžem mladých ľudí motivovať. Nie je to o tom, že ja vytvorím nejaký produkt, ale o tom, že oslovím mladých, a potom aj oni vytvoria svoje produkty."
Okrem toho, že mladým ľuďom odovzdáva všetky poznatky, ktoré počas rokov štúdia získala doma aj v zahraničí, neuznáva tradičné metódy výučby. Jej hodiny sú kreatívne a zapájajú všetkých v triede.
Študenti musia pracovať v tímoch alebo v dvojiciach a vytvárajú vlastné projekty, bádajú, skúmajú a sami pod jej vedením objavujú svet programovania a technológií. Pohľad na danú problematiku si tak môžu vytvoriť všetci a okrem toho, že sa učia nové informácie, trénujú si aj premýšľania v súvislostiach a logické myslenie.
„Napríklad majú programovanie. Študent na začiatku dostane hotový kód programu, kde veľa vecí pozná z predošlých hodín, ale sú tam nové inštrukcie, ktoré zatiaľ nevidel. Musí ich nájsť a spolu so spolužiakom alebo v skupine sa snažia zistiť, skúmať, experimentovať, ako sa zmení správanie toho neznámeho programu," opísala svoje hodiny Zuzana.
Učiteľka roka učí na gymnáziu sv. Edity Steinovej v Košiciach. Hoci pôvodne vyštudovala odbor umelá inteligencia, rozhodla sa nasledovať svoj detský sen a stať sa učiteľkou.