Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
16. októbra 2018 o 17:30
Čas čítania 0:00
Tomáš Blahuta

Porovnali sme bratislavský a nitriansky bikesharing

ZAUJÍMAVOSTI BICYKLE BRATISLAVA
Uložiť Uložené

Alternatívne spôsoby dopravy u nás ešte nie sú pevne zaužívané, no situácia sa v mestách postupne mení k lepšiemu.

Slovensko pomaly, ale isto, začína objavovať výhody zdieľania bicyklov, tzv. bikesharingu. Svojimi systémami disponujú už prvé mestá, a to Nitra, Trnava a Bratislava. Nakoľko ide v našich končinách stále o novú vec, rozhodli sme sa porovnať bikesharing v Nitre a Bratislave. Čo všetko sme zistili?

Porovnali sme bratislavský a nitriansky bikesharing
Zdroj: Tomáš Blahuta

Náš test lokálneho bikesharingu začal medzi nástupišťami miestnej autobusovej stanice. Každý, kto začne svoju cestu ulicami Nitry práve z AS, ľahko nájde hneď prvé stanovisko dostupných bicyklov pod označením Arriva Bike.

Ide zároveň aj o najdôležitejšiu lokalitu celého systému zdieľania bicyklov, kde jazdy začínajú či končia nielen dochádzajúci za prácou či školou do Nitry, ale aj návštevníci a turisti zo Slovenska a sveta. Prvým, čím si každý musí prejsť, je registrácia. Nemôžeš si totižto len tak bicykel vytiahnuť zo stojana a ísť.

Preplnená stanica

Porovnali sme bratislavský a nitriansky bikesharing
Zdroj: Tomáš Blahuta

Registrácia do systému

Je jednoduchá. K dispozícii je web a, predovšetkým, mobilná aplikácia. Po registrovaní si môžeš vybrať z troch platobných programov. Prvým je jednorazový poplatok za hodinovú jazdu 0,50 €. Ak však plánujetš jazdiť doslova celý deň, určite sa viacej oplatí zaplatiť 3 € a máš bicykle k dispozícii celých 24 hodín od prvého odomknutia. 

Porovnali sme bratislavský a nitriansky bikesharing
Zdroj: arriva aplikácia

Samotným obyvateľom Nitry sa vyplatí najviac celoročné predplatné. Za 25 € môžu využívať služby lokálneho bikesharingu každý deň a častokrát si tak skrátia ich cesty ulicami šiesteho najväčšieho mesta na Slovensku.

Kód sa zadáva v zadnej časti bicykla

Porovnali sme bratislavský a nitriansky bikesharing
Zdroj: Tomáš Blahuta

Stanice a množstvo bicyklov

Nitra má približne 75 000 obyvateľov. Aktuálne majú k dispozícii 7 jednotlivých staníc bicyklov. Niektoré majú viac stojanov, iné menej. Ako sme už v spomínali, najdôležitejšou stanicou je práve tá na autobusovej stanici – bicykle si však dokážete odložiť najmä v strede mesta, či už v samotnom srdci (Svätoplukovo námestie) alebo v susedstve nákupného centra Mlyny a podobne.

Celkovo pri pohľade na mapu môže každý potvrdiť, že centrum Nitry je bikesharingom dobre pokryté. Je len škoda, že sa stanice bicyklov nenachádzajú aj na okrajoch jednotlivých mestských častí ďalej od centra.

Infraštruktúra v meste

Arriva ponúka skvelý bikesharing, no aké podmienky pre jeho používateľov vytvorilo mesto? Nitra síce nepatrí k cyklistickým centrám Slovenska, no cyklotrasy nechýbajú ani tu. Podobne ako v ďalších našich mestách, zelených chodníkov je nedostatok. Niekde sa samozrejme nájdu novovybudované trasy... No dostať sa z jedného konca na druhý po kvalitnej a plynulej trase sa jednoducho nedá.

Až na hrad po cyklochodníku?

Porovnali sme bratislavský a nitriansky bikesharing
Zdroj: Tomáš Blahuta

Využívanie služby v Nitre

Počas našej návštevy sme si všimli jednu veľmi zásadnú vec. A tou je fakt, že počas celého nášho pobytu a vozenia sa po meste sme stretli len jedného jediného používateľa bikesharingu. A to aj v momente, kedy šiel bicykel tátoša odložiť. Stanice boli takmer vždy plné bicyklov.

Na výber ich je dosť

Porovnali sme bratislavský a nitriansky bikesharing
Zdroj: Tomáš Blahuta
+ centrum mesta je dostatočne pokryté stanicami
+ prehľadná a funkčná aplikácia
+ rýchly presun medzi najdôležitejšími časťami mesta
- služba je miestnymi málo využívaná
- chýbajú stanice v odľahlejších častiach mesta
Porovnali sme bratislavský a nitriansky bikesharing
Zdroj: Tomáš Blahuta

Registrácia do systému

Základom je len webstránka slovnaftbajk.sk. Žiadna oficiálne aplikácia k dispozícii nie je, no plánuje sa. Najlepšie je sa teda z domu cez webový prehliadač (PC, notebook...) zaregistrovať, vyplniť svoje údaje a následne si zakúpiť program.

Suma, ktorú potrebujete zaplatiť, aby ste mohli jazdiť, ja skutočne symbolická, 1 €. Po zaplatení vám prostredníctvom SMS príde kód, ktorý budete následne využívať. Stačí podísť k bicyklu, naťukať ho do zariadenia a môžete jazdiť.

Bikesharingu v Bratislave sme už venovali viacero článkov. Testovali sme ho v prvý deň spustenia a zástupcovia Slovnaft BAjku nám v rozhovore odpovedali na otázky.

Stretli sme sa však s nasledovným problémom. Niektoré bicykle uzamknuté v dokovacej stanici nešli odblokovať. Aj po viacerých pokusoch sa nám zámok neodomkol. Po nás to nešlo ani ďalším ľuďom a zostalo tak niekoľko nepoužiteľných bicyklov. V meste, kde sa ráta každý jeden, je to škoda.

Kód sa vyťukáva v prednej časti bicykla

Porovnali sme bratislavský a nitriansky bikesharing
Zdroj: Tomáš Blahuta

Stanice a množstvo bicyklov

A práve kvantita je pri bratislavskom bikesharingu dôležitým pojmom. V Bratislave sa denne nachádzajú státisíce ľudí. Mesto živo pulzuje, a preto je možnosť požičať si bicykel veľmi vítaná. Ľudia žlté bicykle využívajú vo veľkom.

Stanice sú rozmiestnené veľmi dobre. Nájdeš ich na každom dôležitom bode nielen v centre, ale aj vo vzdialenejších častiach Bratislavy. Bicyklom sa tak môžeš dostať od juhu Petržalky až do Podunajských Biskupíc. Najväčším problémom je fakt, že nájsť si svoj bicykel dá zabrať. Veľa staníc je prázdnych a ak nejaký bicykel pribudne, o pár minút je preč.

No nájsť niečo je naozaj ťažké

Porovnali sme bratislavský a nitriansky bikesharing
Zdroj: Tomáš Blahuta

Infraštruktúra v meste

Ani mesto Bratislava sa nezvládlo pripraviť na iniciatívu Slovnaftu z pohľadu cyklistickej infraštruktúry. Častokrát sa tvrdí, že jazdiť po Bratislave na bicykli je dosť nebezpečné. Cyklotrasy a cyklokoridory chýbajú. Naším najväčším nepriateľom boli paradoxne ignorantskí chodci, pre ktorých zelené čiary akoby nič neznamenali.

Porovnali sme bratislavský a nitriansky bikesharing
Zdroj: Tomáš Blahuta

Využívanie služby v Bratislave

Bratislavský bikesharing je počas aktuálnych dní mimoriadne obľúbený. Svoje kontá si vytvorilo veľké množstvo ľudí a hlavné mesto to jednoducho nezvláda. Nájsť počas čulých hodín bežného pracovného dňa stanicu v centre mesta aspoň s troma bicyklami je takmer nemožné.

Slovnaft BAjk sme testovali v pondelok poobede. Chceli sme ísť z Mlynskej doliny autobusom na Lafranconi, odtiaľ po nábreží bicyklom do centra. Bohužiaľ, ani jeden bicykel sme nenašli nielen na Botanickej, ale ani pred FTVŠ, ani pri PKO a ani pri Riverparku.

Celé nábrežie medzi mostom Lafranconi a Mostom SNP bolo bez bicykla. Počas cesty pešo sme však žltých cyklistov stretli rovno troch. Uspeli sme až pod Mostom SNP, kde boli dva kusy. Jeden sme teda zobrali, druhý nešlo odomknúť.

Sedadlo si môžeš nastaviť podľa vlastných potrieb

Porovnali sme bratislavský a nitriansky bikesharing
Zdroj: Tomáš Blahuta
+ veľké množstvo staníc po celom meste
+ krajšie a nastaviteľnejšie bicykle ako v Nitre
- málo dostupných bicyklov (plánuje sa však rozšírenie kapacít)
- občasne problém odomknúť bicykel

Nitra:
+ prehľadná aplikácia
+ centrum mesta na bicykli ako na dlani
Bratislava:
+ dizajnovo krajšie bicykle s nastaviteľným sedadlom a košíkom
+ stanice po celom meste

Nedá sa povedať, že by bol nitriansky bikesharing oveľa lepší ako bratislavský či naopak. Hlavné mesto trpí najmä kvôli nedostatku voľných bicyklov na množstvu dokov, v Nitre zasa bikesharing nikto nevyužíva.

Domov
Zdieľať
Diskusia