Zakladateľ Tomáš Rohal sa rozhodol pracovať s konope a jeho značka je už teraz vo svete etickej módy pojmom.
Štýlové a relatívne lacné oblečenie či topánky potešia skoro každého. Horšie je to už s prípadnými výčitkami svedomia. Masová výroba vecí prevažne v ázijských krajinách má totiž negatívny dopad nielen na samotných pracovníkov vo fabrikách, ale aj na životné prostredie.
Vážnejšie sa možno zamyslíš nad tým až potom, čo vzhliadneš niektorý z tematických dokumentov či článkov, no sú ľudia, ktorí na to myslia neustále. Už dávno sa preto rozhodli nakupovať a vyrábať o nič menej štýlové, ale za to ekologickejšie aj kvalitnejšie veci. Medzi ne možno zaradiť aj výrobky českej lokálnej značky Bohempia. Tá pracuje so zabudnutým materiálom - konopnou látkou.
Asi niet človeka, ktorému by kúpa niečoho nového neurobila radosť. No už menej z nás sa zamyslí aj nad tým, ako dlho mu napríklad nové topánky vydržia. Nie je potom ničím zvláštnym, keď sa topánky už po mesiaci začnú rozpadávať. Niečomu takému sa snažia predísť poctiví výrobcovia oblečenia i obuvi, ktorí fungujú aj v našich končinách. Spája ich to, že pracujú s eco-friendly materiálmi a dávajú si záležať na tom, ako a kým sú produkty vyrobené.
To, čo bolo kedysi bežné, nahradili umelé materiály. Tie zväčša nie sú až také kvalitné a ani celkom vhodné pre pokožku. V Bohempii sa však snažia vrátiť na výslnie tkaniny z technického konope. Konopný materiál opisujú ako najsilnejšie prírodné vlákno. Vyžaduje si o 50 percent menej vody a o 95 percent menej agrochemikálií ako bavlna. Pestovanie konope navyše spôsobuje menšie poškodenie pôdy. Samotný materiál z neho má antimikrobiálne a antiseptické účinky.
Na to, že konopný materiál môže mať slušný potenciál, prišiel už o čosi dávnejšie Tomáš Rohal, zakladateľ značky Bohempia. Tá svoje šťastie skúšala na lokálnom crowdfundingovom webe hithit.com a teraz sa snaží presadiť na medzinárodnej platforme Kickstarter.
Kampaň na webe Hithit sa podarilo dokončiť so 118-percentým úspechom. Zakladatelia značky sa snažili získať peniaze na výrobu konopných látok a ďalších materiálov. Ako odmenu ponúkali konopné ponožky, uterák či šiltovku. Teraz majú pred sebou väčší cieľ - vyzbierať peniaze na Kickstarteri. Z vytúžených 15-tisíc dolárov sa im už podarilo vyzbierať viac ako 13-tisíc. Zdá sa preto, že slovné spojenie vegánske tenisky na ľudí naozaj funguje. Znamená to, že takáto obuv neobsahuje kožu ani žiadne zvieracie suroviny, a preto sa jej nemusia báť ani striktní vegáni. Vyrobená je totiž zo spomínaného konope a prírodného kaučuku.
Obuv sa okrem toho charakterizuje aj ako udržateľná a určená pre tých, ktorí chcú minimalizovať dopad svojej záľuby pre módu na životné prostredie. Tieto tenisky si pre etický prístup ich výrobcov obľúbili aj Američania, hlavne osobnosti a odborníci zo sveta etickej módy, a Bohempia je i držiteľom certifikátu PETA.