19. júla 2017, 12:34

Nadupaná, napínavá a strhujúca vojnová jazda menom Dunkirk vás zarazí do sedačky ako máloktorý iný film (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY CHRISTOPHER NOLAN TOM HARDY

Podarilo sa Christopherovi Nolanovi potvrdiť pozíciu najlepšieho súčasného tvorcu?

Christopher Nolan je najpopulárnejším režisérom súčasnosti.  Pri jeho filmoch sú spokojní diváci rovnako ako kritici a jeho filmografia strieda jeden hit za druhým. Máloktorý filmár má v rámci štúdií toľko tvorivej slobody ako on. Každý jeho projekt je túžobne očakávaný fanúšikmi pohyblivých obrázkov a zatiaľ nesklamal. Jeho posledný počin sprevádzajú nadšené zahraničné reakcie, takže sa poďme pozrieť na to, či sa tomuto talentovanému britovi podarilo opäť potvrdiť svoju reputáciu a natočiť ďalšie nezabudnuteľné dielo.

Milovaný tvorca sa prvýkrát vo svojej kariére vydáva na pole skutočného príbehu. Dunkirk sa odohráva počas 2. svetovej vojny a pojednáva o operácii Dynamo. Išlo o evakuáciu 400 000 vojakov obkľúčených nemeckou armádou v prístavnom mestečku Dunkerque. O tejto akcii sa dozvedáme z troch rôznych uhlov pohľadu. Pláž, more a vzduch. A ako je pre Nolana typické, tak výsledok je vystavaný trochu inak, než očakávate.

Zdroj: Warner Bros.

Dunkirk nie je typickým vojnovým veľkofilmom podľa šablóny. Je skôr štylistickým cvičením v štýle Spielbergovho Duelu, Gravitácie, Letu č.93 alebo 127 hodín. Nedočkáte sa teda zdĺhavého úvodu, kde sa zoznamujeme s postavami a historickými súvislosťami. Okamžite sme hodení do akcie a tá skončí až pár minút pred koncom. Rovnako tak sa nedočkáme ústredného hlavného hrdinu a Nolan pracuje po vzore klasických vojnových eposov s viacerými postavami na rôznych miestach. Inovácia spočíva v tom, že každé prostredie sa odohráva v rozdielnom čase. Udalosti na pláži mapujú týždeň, plavba na mori jeden deň a boj pilotov vo vzduch iba jedinú hodinu.

KVÍZ: Spoznáš film Toma Hardyho podľa jedného obrázka? KVÍZ: Spoznáš film Toma Hardyho podľa jedného obrázka? 10. júna 2023, 10:00

Tieto tri dejové línie sú strihané cez seba a vytvárajú veľmi pôsobivú naratívnu štruktúru, nie nepodobnú druhej polovici Inception. Pokiaľ však vo svete snov bolo relatívne bezpečne, tak tu sa hrá o život. A to je najväčšou prednosťou posledného Nolanovho kúsku. Je skutočne strhujúci a mimoriadne intenzívny. Vlastne si ani nespomínam, kedy som naposledy sedel v kine takto zarazený do sedačky. Možno pri vyššie spomenutom Lete č.93.

Zdroj: Warner Bros.

Chaos, strach a bezmocnosť sa okamžite prenesú na diváka a ten sa stáva aktívnym členom zúfalého boja o záchranu. Absentujúca charakterová drobnokresba nechýba a o postavy sa bojíte, prežívate s nimi ich útrapy aj malé víťazstvá. Už len z toho dôvodu, že sú to jednoducho ľudia ohrozovaní nepredstaviteľným a nemilosrdným zlom. Nemeckých vojakov totiž vo filme vôbec neuvidíme a iba cítime ich prítomnosť v role permanentného ohrozenia.

Najstrašidelnejšie je totiž to, čo nie je vidieť a nacistická armáda tu nefunguje ako armádne zoskupenie, ale ako nejaké neporaziteľné monštrum, pred ktorým nie je úniku. V mnohým prípadoch sa tak tvorcom darí vybudovať až hororové napätie. Najmä nočné potopenie lode alebo skrývanie v holandskom plavidle sú scény presahujúce svoj žáner.  A o majstrovstve celého štábu svedčí aj to, že na rozdiel od podobne koncipovaných pasáží v Gibsonovom (taktiež vynikajúcom) Hacksaw Ridge, v nich neuvidíte ani kvapku krvi. Hrôza je docielená omnoho sofistikovanješími filmárskymi prostriedkami.

Zdroj: Warner Bros.

Čím sa dostávame k remeselnej stránke. A tá je podľa očakávaní úchvatná. V celom filme sa veľmi málo rozpráva a dej je posúvaný najmä audiovizuálnymi prostriedkami. Slová nie sú potrebné, dôležitý je strach v očiach typovo výborne obsadených hercov a konkrétne činy jednotlivých postáv. Samozrejme nejde o žiadny nemý film, no ak už padne nejaká rozvitejšia veta, má väčšinou informatívny charakter, pre lepšiu orientáciu v príbehu a málokedy čisto emotívny. Vizuálnej stránke je ostatne máločo vytknúť.

Kaskadér Martin: Robert Pattinson s nami chodieval na drink, nikto sa nesprával ako primadona (Rozhovor) Kaskadér Martin: Robert Pattinson s nami chodieval na drink, nikto sa nesprával ako primadona (Rozhovor) 24. mája 2020, 10:22

Výprava, kostýmy či triková stránka znesú tie najprísnejšie kritériá. Kameraman Interstellaru Hoyte Van Hoytema zabezpečil vizuálne podmanivé obrázky, no najväčšiu chválu z "remeselníkov" si zaslúžia strihač a ľudia stojaci za zvukovou zložku diela. Najskôr k prvému. Udržať neustále tempo aj pri prekvapivo striedmej 107 minútovej stopáži, nie je jednoduché, tu sa to však podarilo fantasticky. Navyše hrátky s plynutím času sú pôsobivé a dokonale prehľadné. Hovoríme tu o majstrovskom diele hodnom najvyššej pocty v podobe Oscara.

Zdroj: Warner Bros.

Ešte ďalej však ide zvuková stránka. Podobne ako pri Temnom rytierovi alebo Inception sa takmer úplne vymazáva rozdiel medzi hudbou a ruchmi. Hans Zimmer, podobne ako mnohokrát v poslednej dobe, nedodal žiadne zapamätateľné motívy a pracuje iba s atmosférou a zaujímavým sound designom. A odviedol opäť výnimočne skvelú prácu. Celý čas tlačí film vpred a keď to už vyzerá, že napätie na plátne je neznesiteľné, tak ešte pritvrdí. Určite ste z týchto odstavcov pochopili, že Dunkirk je potrebné vidieť na čo najväčšom plátne s najlepším možným zvukom. Ešteže aspoň v Bratislave máme IMAX. Počkať si na domáce nosiče bude v tomto prípade veľká chyba.

V tejto vojnovej vrave sa trochu strácajú herci. Nikto nevyniká a všetci sú iba figúrkami na šachovnici posúvajúcimi sa k vytúženej záchrane. Hviezdy typu Toma Hardyho, Kennetha Branagha, Cilliana Murphyho, Marka Rylanca alebo speváka Harryho Stylesa nevyčnievajú a dokonale zapadajú do davu a vytvárajú dojem kolektívneho hrdinu. Keď však dostanú šancu na nejakú výraznejšiu hereckú akciu, všetci potvrdzujú svoj vysoký kredit. Navštíviť však kino jedine kvôli svojim obľúbencom by bolo chybou.

Zdroj: Warner Bros.

Dunkirk je vynikajúcim zážitkovým filmom spoliehajúcim viac na emočný dopad, než na obsah. Hneď od začiatku chytí pod krkom a pustí vás až počas záverečných titulkov. Ak niekomu úplne nesadne, mohlo by to byť jedine absenciou výraznejších postáv a tradičnejšieho príbehového vedenia. To však nič nemení na tom, že tu máme čo dočinenia s ďalšou filmovou udalosťou a veľmi pravdepodobne aj budúcou klasikou. V súčte ide o ďalšie majstrovské dielo Christophera Nolana, aj keď tentoraz viac priamočiare, než je u neho zvykom. Nie je to však na škodu, pretože takto intenzívnych titulov je veľmi málo a buďme vďační za každý z nich. Najmä ak sú takto mimoriadne vydarené a pôsobivé. 10/10

0/10