Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Štvrtok 17. 10. 2019 meniny má Hedviga

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Článok sa zobrazuje len ako náhľad, dostupný len cez odkaz.
Zaujímavosti - Ľudia
10
Matúš Majer
10. marec 2017, 16:41

Meme: Bizarný výkrik ľudstva, ktorý valcuje internet. Ako to vôbec začalo a čo znamenajú tie najznámejšie?

Od histórie až po fialové holuby a padajúce hviezdy.

Matúš Majer
10. marec 2017, 16:41
Meme: Bizarný výkrik ľudstva, ktorý valcuje internet. Ako to vôbec začalo a čo znamenajú tie najznámejšie?
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
10
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Ak si sa na nejakej sociálnej sieti ešte nestretol s nejakým meme, akoby si v dobe internetu nikdy nežil. Ak nemáš poňatia, o čom je reč, meme je objekt používaný na úderné vyrozprávanie nejakého príbehu s vtipnou zápletkou. Môže to byť obrázok, ale aj citát či fyzický objekt. Takmer každé meme vzniká jednoduchým a v podstate celkom hlúpym spôsobom - niekto na takýto objekt narazí a pasuje mu na nejakú udalosť, dotvorí k nej text a internetovými kanálmi sa nové meme vyrúti do sveta. Ak uspeje, s podobnou tematikou sa vytvoria ďalšie. Meme je symbol, sociálna idea, ktorá reprezentuje nejakú udalosť či osobu a najčastejšie si z nej robí srandu.

 

DiCaprio toasting, Philosoraptor a Hodor - jedny z najznámejších memes.

Meme: Bizarný výkrik ľudstva, ktorý valcuje internet. Ako to vôbec začalo a čo znamenajú tie najznámejšie?

 

Meme však neznamená len srandovné obrázky na nete, ako si mnoho ľudí myslí. Ako prvý s týmto výrazom prišiel Richard Dawkins v roku 1976 - v jeho knihe The Selfish Gene ho odvodil z gréckeho "mimena", teda imitácia, napodobenina. Popísal ho ako objekt kultúrnej propagácie, ako symbol myšlienky, ktorá sa pomocou meme dokáže extrémne rýchlo šíriť. De facto sú podľa jeho definície memes aj vtipy o Chuckovi Norrisovi. Tento "otec meme" však prišiel aj s viacerými podmienkami, ktoré sa musia udiať, aby niečo bolo považované za meme. Z nich je najdôležitejšia potreba variácie, a teda mať vždy iný príbeh k tomu istému meme. Ak uvidíš to isté meme už piatykrát, stále môže byť veľmi vtipné, ak je textom či zasadením rozličné od tých predchádzajúcich. Samozrejme, Dawkins v tej dobe riešil skôr zaujímavé verejné vtipy, než dnešné obrázky na internete.

 

Doba však pokročila a množstvo komunikácie sa presunulo na internet. Ľudia si síce mohli posielať veci cez e-mail, no nič nepomohlo memes tak, ako sú sociálne siete a fóra. Prvým obrovským meme na internete boli Rage comics, komixy so zábavnou pointou poskladané z predpripravených postavičiek a výrazov tváre. Nie je jasné, kto prvé postavičky vytvoril, no je pravdepodobné, že si mnoho ľudí dotváralo vlastné, až ich bol dostatočný počet. Rage comics vleteli na internet v roku 2007 a na stránkach ako 9GAG, 4chan či Reddit spôsobili výrazné zemetrasenie.

 

Meme: Bizarný výkrik ľudstva, ktorý valcuje internet. Ako to vôbec začalo a čo znamenajú tie najznámejšie?

 

Dnes tu však máme o niečo sofistikovanejšie memes, preto ti ani toto pravdepodobne nepríde veľmi vtipné. Vtedy to však bola revolúcia. Všetky memes sa dnes šíria silnými internetovými kanálmi - cez sociálne siete. Mnoho facebookových stránok je založených na podstate zdieľať memes. Svoje si však odčinia aj miesta ako Reddit či Twitch a nemalý podiel majú aj streameri a Youtuberi. Rage comics však inšpirovalo mnohých ľudí tým, ako sa dá totálna kravina rozšíriť všade a používať aj na reklamu. Neskutočným spôsobom to trafila spoločnosť Metro Trains z austrálskeho Melbourne s ich Dumb Ways to Die. Vtipné video z roku 2012 zobrazujúce tri najbežnejšie smrti súvisiace s vlakovou dopravou a doprevádzané sedemnástkou ďalších hlúpych spôsobov úmrtia perfektne evokujú tuposť, ktorú niektorí jedinci v spojení s vlakmi prejavovali. Vznikla hra, vznikla druhá hra a Dumb Ways to Die aj s kampaňou obletela svet a známa je doteraz.

 

 

Ďalším fenoménom, ktorý vydržal až do dnes, sú obrázkové makrá, teda obrázok s textom navrchu a dole, teda to, čo vidíš na internete najčastejšie. No aké meme sa používajú dnes? Niektoré tu sú s nami už pár rokov a vyzerá to tak, že nás opustiť neplánujú. Aký je ich význam?

 

 

Kappa

Twitch je sociálna sieť ako žiadna iná. Keď ju navštíviš, jednoducho nemáš pocit, že to tam niekto berie vážne. Či už streameri, chat pri prenosoch alebo ani tí, čo za sieť zodpovedajú. S emotikonom, ktorý nesie názov Kappa, si sa však už určite stretol a ak náhodou nie, znamená iróniu, sarkazmus, troll. Kappa je čiernobiela vyrezaná tvár z fotky Josha DeSeno, ktorý naprogramoval predchodcu Twitch chatu. Denne sa použije viac než miliónkrát a má už aj päť oficiálnych variácii.

 

Meme: Bizarný výkrik ľudstva, ktorý valcuje internet. Ako to vôbec začalo a čo znamenajú tie najznámejšie?

 

Harambe

Harambe, najznámejšie meme roku 2016 (podľa mnohých magazínov), je opica, ktorú zastrelil jeden z pracovníkov ZOO v Cincinnati. Do ohrady tejto gorily totiž spadlo malé dieťa a aj keď sa ho, ako sa zdalo, Harambe len pokúsil zdivhnúť, ZOO nechcela riskovať a Harambeho zastrelila. Kontroverzný krok rozvíril vlny internetu a ľudí predovšetkým pobúril. Harambe sa začal instantne ironicky spájať s konšpiračnými teóriami a na pornostránkach vznikla aj veta "Dic*s out for Harambe," akýsi pseudoprejav úcty, ktorý sa hneď rozšíril po všetkých sociálnych sieťach. Twitter zoologickej záhrady bol denne pod takým nátlakom posmeškov, až ho majitelia nakoniec zrušili. RIP Harambe. Ten, ktorý zomrel pre meme.

 

Meme: Bizarný výkrik ľudstva, ktorý valcuje internet. Ako to vôbec začalo a čo znamenajú tie najznámejšie?

 

To Be Continued...

Poznáš ten pocit, keď pozeráš v telke fakt napínavý film a oni tam vrazia reklamu v tom najvyhrotenejšom momente? Nuž, presne o tom je To Be Continued... meme. Krátke videá, ktoré si robia srandu z takýchto momentov, začali najprv na sociálnej sieti Vine, kam mohli byť uploadované len maximálne šesť sekúnd dlhé klipy. Prvých pár sekund z tejto kompilácie celú podstatu dokonale vystihuje.

 

 

Trash Dove

Ako by sme sa mohli baviť o memes, ak by sme nespomenuli novodobú rakovinu, mor Facebooku, fialového holuba. Možno môžeš namietnuť, že čo je na tomto meme, veď to len ľudia spamujú do komentárov. No a? Aspoň časť ľudí sa na tom baví a obrázky existujú tiež. Fialový holub má veľmi jednoduchú pointu. Tie animácie sú jednoducho vtipné. Tak to ľudia nahádzali do komentárov, lebo internet. Inak je set týchto nálepiek myslený naozaj seriózne, len ľudia z toho spravili to, čo je z Trash Dove dnes. (celý článok)

 

Meme: Bizarný výkrik ľudstva, ktorý valcuje internet. Ako to vôbec začalo a čo znamenajú tie najznámejšie?

 

Roll Safe

Obrázky černocha ťukajúceho si na čelo evokujúc domýšľavý výraz už z Facebooku pomaly odchádzajú. Raper na obrázku sa volá Kayode Ewumi a touto fotkou paroduje premúdrelú postavu zo seriálu Hood Documentary, ktorú z duše nenávidí. Internet mu to však vrátil a do role vševedka postavil jeho, a to spolu s chytrými nápismi typu "Nemôžeš byť podvedený, ak si nikdy nemal vzťah." Mimochodom, toto je prvé Roll Safe meme na internete:

 

Meme: Bizarný výkrik ľudstva, ktorý valcuje internet. Ako to vôbec začalo a čo znamenajú tie najznámejšie?

 

Shooting Stars

Jedno z najnovších memes je opäť vo forme videa. A čo je zvláštne, nikoho neuráža ani neštve. Videl si niekedy padať hviezdy? Práve tie totiž hrajú rolu v Shooting Stars. Prvou časťou je vždy bežný klip, potom sa však stane udalosť, kde sa ústredná postava dostane do pozície "už ho nikdy nikto nevidel" a zo situácie vo videu sa dostane do vesmíru, medzi nekonečno hviezd. Všetko sa to stane počas dropu pohodovej pesničky z roku 2009 a práve aj to dodáva celému meme pozitívny feel. Aktuálne asi najnovšie populárne meme na slovenskom internete.

 

 

Je zvláštne a zároveň nejakým spôsobom aj úžasné, že niečo ako meme existuje. Keď sa nad tým zamyslíš, ide o totálnu kravinu, sprostosť, zbytočnosť a vrcholnú hlúposť, ktorá nejakým zázrakom dokáže spojiť celý internet, inak miesto plné nenávisti a urážok. Memes často nemajú pointu. Nemusia dávať zmysel, no ich jediným poslaním je rozosmiať ľudí a to sa im v posledných rokoch darí viac než dosť.

Ohodnoť článok
164
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov tento mesiac. Prihlás sa pre neobmedzený prístup. Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov za mesiac. PRIHLÁSIŤ / REGISTROVAŤ PRIHLÁSIŤ
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.