29. októbra 2016, 13:19

Povolanie účtovníka dostáva v podaní skvelého Bena Afflecka úplne nový rozmer. V zbraniach a zabíjaní sa totiž vyzná rovnako dobre ako v číslach (Recenzia)

Režisér Warriora si po vlažne prijatom Jane Got a Gun poriadne napravil reputáciu a prostredníctvom snímky The Accountant opäť raz sprostredkoval kvalitný filmový zážitok.

Talentovaný americký režisér Gavin O'Connor síce zaknihoval svoj režijný debut už v roku 1992, rozhodne však nepatrí k tým tvorcom, ktorí by každoročne točili jeden projekt za druhým. Keď už sa ale do nejakej záležitosti pustí, väčšinou z toho vylezie minimálne nadpriemerný, niekedy priam až výnimočný počin. Minimálne za zmienku určite stoja vynikajúce športové drámy ako Miracle či Warrior, ale aj pre mňa osobne skvelé policajné krimi s názvom Pride and Glory. K vymenovaným kúskom na kvalite neuberá dokonca ani neúprosný zub času a minimálne k jednému z nich sa každý z nás určite rád a pravidelne vracia. A hoci si Gavin na začiatku tohto roka trochu pošramotil reputáciu kvôli veľmi vlažne prijatému westernu Jane Got a Gun, tak teraz v sedle opäť sedí poriadne pevne a svojou najnovšou snímkou ubezpečuje všetkých fanúšikov, že nešlo o nič viac, než iba malé kariérne zakopnutie.

Reč je, samozrejme, o akčnom thrilleri s názvom The Accountant, ktorý konečne vstúpil aj do tuzemských kín. A keďže zverejnené trailery pôsobili nesmierne lákavo, očakávania zo strany diváckej obce boli v tomto prípade naozaj na mieste. V hlavnej úlohe sa nám predstavil Ben Affleck ako matematický génius Christian Wolff, na prvý pohľad nenápadný, autizmom trpiaci a zároveň aj nezávislý účtovník, ktorý pod zásterkou neveľkej malomestskej kancelárie pracuje pre niektoré z najnebezpečnejších zločineckých organizácií na svete. Po tom, čo mu na päty začne šliapať Ray King (J. K. Simmons) v čele policajného oddelenia pre boj s organizovaným zločinom ministerstva financií, sa Christian rozhodne prijať legitímneho klienta, a to konkrétne spoločnosť zaoberajúcu sa robotikou. V nej mladá účtovníčka Dana (Anna Kendrick) odhalila finančné nezrovnalosti vo výške miliónov dolárov. Avšak, postupne, ako Wolff odkrýva firemné záznamy a približuje sa k odhaleniu pravdy, začína v jeho okolí stúpať počet mŕtvych.

Zdroj: Warner Bros. Pictures

Na rozdiel od nastoleného, pomerne svižného tempa z ukážok sa začiatok filmu nesie v o čosi opatrnejšom tempe, nie však v rozpačitom. Nakoniec, stopáž Účtovníka činí viac ako 120 minút, takže O'Connor sa s vyrozprávaním udalostí naozaj nemá kam ponáhľať. Príbeh plynie bez akýchkoľvek do očí bijúcich zádrheľov (teda až na scénu s mladou agentkou, ktorej pri pátraní po identite účtovníka viac pomôže samotný scenár a potreba posunutia príbehu než nejaká obyčajná náhoda či šťastie), vyvážene strieda pomalšie pasáže plné zaujímavých dialógov s tými akčnejšími a nápaditejšími, pričom diváka vôbec nenudí, či už sa práve pozerá na jedno alebo druhé. Gavin zvláda remeslo na jednotku, takže je jeho vedenie nielen presné, ale aj dopredu premyslené. Samotný scenár síce neponúkne nič extra výnimočné a doteraz nevidené (The Accountant sa spájaním so slovíčkom klišé asi nevyhne), rozohrá však niekoľko rôznych dejových liniek, ktoré postupom času obohacuje menším množstvom nerušivých flashbakov a vnáša do príbehu stále viac a viac svetla. A práve vďaka týmto krátkym výletom do minulosti jednotlivých postáv sa zdanlivo komplikované či chaotickejšie načrtnuté dianie začne pekne spájať do jednej celistvej skladačky. Bystrejší diváci ale niektoré zvraty zaručenie odhalia už s predstihom. To najväčšie negatívum, ktoré, žiaľ, celkový dojem z projekcie trochu kazí, vidím v nedotiahnutom, resp. neuspokojivom finále. Záver sa až priveľmi spolieha najmä na zvraty a emócie, no v konečnom dôsledku iba akosi vyšumí niekam do stratena.

Zdroj: Warner Bros. Pictures

Čo sa vyššie zmienených postáv a ich predstaviteľov týka, nie je im veľmi čo vytknúť. Jasne medzi nimi dominuje úžasný Ben Affleck, ktorému bola táto rola očividne ušitá presne na mieru. Všetci si veľmi dobre uvedomujeme, že nový predstaviteľ filmového Batmana k hereckej elite nepatrí, no na strane druhej, úlohy, ktoré nevyžadujú obrovský herecký rozsah a veľa výrazových prvkov v oblasti tváre, mu jednoducho sadnú. No aj napriek Benovmu prevažne kamennému výrazu si jeho postavu Wolffa takmer okamžite obľúbite a budete mu fandiť v každej situácii. Ťažšie totiž dokáže nadviazať kontakt s ľuďmi a bežná komunikácia s nimi mu robí problémy, čo neraz vyústi v skutočne humornú vložku. Ústredný hrdina však zaujme aj svojou temnejšou stránkou. Divák sa tak pomaličky dozvedá o jeho minulosti spojenej s tvrdou výchovou, bojom s obsedantno-kompulzívnymi poruchami a zisťuje, prečo obyčajnému účtovníkovi nerobí problém zložiť akékoľvek množstvo nepriateľov s absolútne chirurgickou presnosťou. A to pokojne na tisíc a jeden spôsobov.

Vo vedľajších úlohách potom sekunduje napríklad J.K. Simmons so svojím ďalším skvelým výkonom, pôvabná Anna Kendrick, ktorá si dala aspoň na malú chvíľku oddych od tuctových romantických komédií či každým rokom obľúbenejší a obsadzovanejší Jon Bernthal. A aj keď sa na členov tejto trojice pozerá viac ako dobre, ani jeden z nich nedostane toľko priestoru, koľko by si možno zaslúžil. Tvoria teda iba funkciu podporného charakteru, podobne ako hudobná zložka. Doprovod v podaní skladateľa Marka Ishama sa tentokrát síce nevyznačuje nijakou výraznou či inak zapamätateľnou melódiou, dokáže však príjemne podfarbiť vizuálnu stránku a dopomôcť tak k navodeniu želanej atmosféry. Priaznivci filmovej hudby ale v pohodlí domova dozaista siahnu po niečom, čo výborne funguje aj mimo strieborné plátno.

Zdroj: Warner Bros. Pictures

Zhrnuté a podčiarknuté, režisér Gavin O'Connor dokázal prostredníctvom Účtovníka znovu nadviazať na kvalitu svojich kúskov z predchádzajúcich ročníkov, vďaka čomu jednoznačne umlčal všetkých svojich pochybovačov. Benovi Affleckovi pripravil presne na mieru taký typ postavy, aký mu dokonale sedí, obklopil ho herecky zdatnými osobnosťami vo vedľajších úlohách a naservíroval tak remeselne veľmi dobre natočenú a nesmierne pútavú záležitosť, ktorá sa dostane divákom pod kožu naozaj ľahko. Snímka sa o zlaté sošky s veľkou pravdepodobnosťou nepobije, disponuje však mnohými pozitívami, takže pozornosť si rozhodne zaslúži. Ak teda máte radi O'Connorovu tvorbu, alebo sa iba túžite nechať unášať príbehom zaujímavej, akčnej jednohubky, pričom ste zároveň ochotní oželieť nejaké tie scenáristické nedostatky, tak novinkou The Accountant určite nič nepokazíte. 8/10

0/10