Pozreli sme sa na zúbky špičkovým modelom od Audi.
Iste ste zachytili, že domáce zastúpenie automobilky Audi v máji organizovalo vskutku zaujímavý roadtrip naprieč Slovenskom. Reč je o evente Audi Sport Experience Slovakia 2016, ktorého podstatou bola dobrodružná cesta z nášho hlavného mesta do Vysokých Tatier. Na presun, pochopiteľne, poslúžili ingolstadtské automobily, neboli to však len tak hocijaké vozidlá, ale skutočné exkluzívne kúsky s povestnými štítkami S a RS. Je teda jasné, že tou najdôležitejšou časťou tohto výletu bola samotná jazda, kde zúčastnení mohli poriadne prevetrať športové tátoše. To, že šlo najmä pre fanúšikov štyroch kolies o mimoriadne zaujímavú udalosť, potvrdzujú aj prítomné exempláre, ktoré prišli priamo z Nemecka. Menovite je reč o modeloch ako napríklad TT S Roadster, RS3 Sportback, RS6 Avant performance, RS7 Sportback, S8, RS Q3, SQ5 či R8 V10.
Žiaľ, tohto podujatia sme sa osobne nezúčastnili, avšak skutočnosť, že pri tejto príležitosti sa na Slovensku objavili vyššie vymenované kúsky z Nemecka, vrátane viacerých horúcich noviniek, Audi Slovensko pre hŕstku šťastlivcov po skončení samotného tripu pripravilo špeciálny deň, v rámci ktorého si mohli prítomní tieto športové modely vyskúšať na vlastnej koži. Deň s Audi S/RS modelmi sme mohli exkluzívne absolvovať aj my, a tak po úvodnom občerstvení a rozprave sme si mohli naplánovať jazdy s prítomnými exkluzivitkami. Na výber sme mali konkrétne z pätice vozidiel - TTS Roadster, RS Q3, SQ5 plus, S8 a R8 V10 plus. Samozrejme, v priebehu dňa sme si postupne vyskúšali všetky z nich, pre účely tohto článku som však vybral tri modely, ktoré ma jednak najviac zaujali a zároveň ich považujem aj za jedny z najzaujímavejších športových vozidiel značky Audi za posledné modelové obdobie, preto im venujem osobitné časti s prvými dojmami.
RS Q3
Áno, najšportovejšia Q3-ka možno za prítomnosti modelov ako RS6 či RS7 ostane vždy v úzadí, je však niekoľko faktorov, ktoré robia i tento model (pre určitú skupinu ľudí) vskutku zaujímavý. V prvom rade ide o vôbec jediné SUV od Audi, ktoré sa hrdí plaketami RS, čo značí, že ide zároveň o jediné "skutočne" športovo založené SUV značky (SQ5 má pod kapotou diesel a rovnako tak i nové SQ7). Za jeho nedávno faceliftovanou maskou nájdeme dobre známy 2,5-litrový 5-valec TFSI, čiže agregát, na ktorý sa valia len a len slova chvály v RS3-ke. Papierovo sa bavíme o výkone 250 kW / 340 koní a zvýšenom krútiacom momente na hodnotu 450 N.m. Samozrejme, tradícia ostáva zachovaná, takže 7-stupňová prevodovka S-tronic prenáša silu (prostredníctvom hydraulickej spojky) na všetky štyri kolesá. Vrcholná Q3-ka vyšprintuje na stovku už za 4,8 sekundy, zatiaľ čo maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h.
Najmä pocitovo sa tak bavíme o skutočne svižnom vozidle, ktorému do kariet hrajú predovšetkým kompaktné rozmery, ktoré mu väčšie SUV-čka musia len a len závidieť. SUV crossover v danej konfigurácii vyzerá zvonku skutočne moderne a atraktívne, pravdou však je, že niektoré časti interiéru by si zaslúžili rozhodne hodnotnejšie vyzerajúce spracovanie (najmä ak hovoríme o vrcholnej verzii za nemalé peniaze). Za volantom tohto nadopovaného crossoveru si užijete kopec srandy, nehovoriac o tom, že päťvalec ponúka charizmatický zvuk, ktorý je okorenený športovým výfukovým systémom (možno to vyznie paradoxne, no osobne radím zvukový prejav RS3-ky/RS Q3-ky medzi to najlepšie v rámci Audi). Na ceste vystupuje táto Q3-ka vyslovene sebavedomo, pričom dokonca značne tají svoju vyššiu stavbu karosérie, keďže i pri rýchlych prejazdoch tiahlých zákrut sa nakláňa len minimálne a výborne drží stopu.
TTS Roadster
Najväčšiu pozornosť nepochybne venujem až poslednému modelu, musím sa však priznať, že nové TT-čko ma veľmi príjemne prekvapilo. Jeho tretia generácia je, už ako mne i väčšine z vás, iste dobre známa, osobné stretnutie spojené s jazdou za volantom však predčili moje očakávania. Povedať určite treba, že vďaka v značnej miere veľmi agresívnym vonkajším partiám sa najnovšie pokračovanie tejto ikony určite zdalo svojho neslávneho statusu, že ide o auto pre (inak orientovaného) kaderníka. Exteriér je totiž obzvlášť vo verzii TTS skutočne agresívny, pod čo sa do veľkej miery podpísali najmä prísne predné svetlomety s full-LED technológiou. Vzadu tradične nechýba štvorica výfukov, výsuvné krídlo, no a bavíme sa o vyhotovení Roadster, preto sa ponad posádku vysúva strecha (Audi i naďalej ostáva verne plátenej streche).
Na pohľad azda najviac zaujme interiér, konkrétne jeho palubná doska. Tá síce postráda akúkoľvek stredovú obrazovku, čím vyznie vrchná časť palubovky možno prázdno, lacno až fádne, špičkový 12,3" prístrojový štít za volantom však zhmotňuje čistú fantáziu. Špičková grafika, možnosť zobrazovania a viaceré prechody a animácie ulahodia oku, pričom na jednom mieste nájdete všetko, čo potrebujete. Príjemným detailom sú i výduchy klimatizácie s integrovanými displejmi uprostred. V neposlednom rade treba spomenúť 2-litrový štvorvalec s výkonom 228 kW / 310 koní a 380 N.m, ktorý predznamenáva, že pri váhe len približne 1250 kilogramov ponúkne skutočne svižné jazdné vlastnosti a kopec zábavy. Realita očakávania dokonca predčila, keďže za prítomnosti dvojspojkovej prevodovky S tronic (síce len so 6 prevodmi) a pohonu všetkých kolies sa bavíme o mimoriadne agilnej a športovo strihnutej záležitosti, ktorú trefne doprevádzajú výstrely od výfukov pri preraďovaní, najmä ak jazdíte s nebom nad hlavou. Veľká paráda, môj vtedajší live stream vám priblíži tieto dojmy ešte autentickejšie Je ťažké si predstaviť, ako potom jazdí 400-koňové TT RS.
R8 V10 plus
Asi nikoho neprekvapím, že zlatým klincom programu je najšportovejšie Audi zo všetkých, a teda úplne nová R8-čka. Priznám sa, že po jej predstavení v úvode minulého roka som bol zozačiatku mierne sklamaný dizajnom, no ako som predpokladal, už prvotné stretnutie naživo na tohtoročnom autosalóne v Ženeve môj názor zmenilo. Je pravda, že Audi neponúka na pohľad nič iné a prevratné, no evolúcia osvedčeného dizajnu z minulej generácie sa podarila, a najmä spredu vystupuje er-osmička mimoriadne atraktívne a hrôzostrašne (autá vám doslova odskakujú z pruhu). Povestný karbónový panel za dverami sa rozdelil, silueta strechy však ostáva naďalej zachovaná, zatiaľ čo zadok pôsobí viac sploštene. Na oboch koncov nájdeme vysoko-výkonné full-LED svetlomety, no a samozrejme nechýba viacero funkčných aerodynamických prvkov.
Úplne nový je však karbónom posiatý interiér kokpit, ktorého dominantou je tiež 12,3'' displej štandardne nahrádzajúci konvenčné, analógové budíky. Na výber je viacero módov zobrazovania, pričom jeho centrom je vždy jeden centrálny budik. Vnútrajšok je značne futuristickejší a športovejší, zaujímavo je tvarovaná predovšetkým stredová konzola, kde za oddeľujúcim panelom od vodičových nôh nájdeme vzdušný priestor s niekoľkými ovládačmi, no ak úplným stropom je perfektný 3-ramenný volant s viacerými "magickými" tlačidlami. Samozrejme, neprehliadnuteľná je aj páka sedemstupňovej automatickej dvojspojkovej prevodovky S tronic s troma režimami, to najdôležitejšia sa však skrýva za dvojicou nových sedadiel - 5,2-litrová V10-ka z Huracánu s výkonom 449 kW / 610 koní. Ako už tušíte, bavíme sa o vôbec najvýkonnejšej verzii s dodatkom plus, ktorej akcelerácia na stovku trvá len 3,2 sekundy, zatiaľ čo maximálka je až 330 km/h. Už tieto čísla vám asi čo-to naznačia, nehovoriac o cenovke 217-tisíc €. Ako jazdí nový superšport od Audi v skutočnosti si pozrite na druhom videu, kde nájdete moje bezprostredné pocity a nádherný zvukový prejav desaťvalca.