Jednou z najočakávanejších noviniek celého Ženevského autosalónu, bude nová, v poradí tretia generácia športovo založeného modelu TT od Audi.
Určite mi dáte za pravdu, že jednou z najočakávanejších noviniek celého Ženevského autosalónu, bude nová, v poradí tretia generácia športovo založeného modelu TT od Audi.
Nič revolučné však nečakajte. Jedná sa síce o úplne nové vozidlo postavené na novej modulárnej platforme MQB, svojím dizajnom však hovoríme skôr o evolúcii pôvodných tvarov, než radikálnych zmenách. Novinku však určite spozná snáď každý, keďže "tétéčko" dostalo hranatejší outfit. Predok je výrazne agresívnejší, predná páska aka single-frame je podstatne hranatejšia, v rovnakej hranatej línii sa nesú aj predné svetlomety s technikou LED-diód, ktorým sekundujú xenóny. Za príplatok bude možné siahnuť aj po full-LED svetlometoch, v jazyku štyroch kruhov Matrix-LED s 12 diódami. Bočná silueta ostala v podstate zachovaná, i keď svojím spôsobom tiež mierne zhranateľa. V zadu nájdeme nové svetlomety, tvorené tiež výhradne z LED-iek. Celok pôsobí naozaj modernejšie, miestami až tak, že pripomína skôr koncept, než sériove vozidlo. Práve týmto smerom sa automobilka Audi uberie nasledujúce obdobie.
Zaujímavosťou je, že Audi uvolnili dokonca hneď aj verziu TT-S (na fotkách červené), teda výkonnejšie orientované kupéčko s ešte športovejším look-om a charakteristickou štvoricou výfukov, ktoré nahradili už tradične dvojicu blízko seba umiestených koncoviek. Dizajnovo vychádza novinka z predošlých konceptov automobilky, kde sme sa prvýkrát stretli s výraznými hranami a nadčasovým dizajnom. Medzigeneračne TT-čko zhodilo až 50 kilogramov na váhe (váži len 1230 kg), je o 20 mm kratšie, 10 mm užšie. Výšku, ako aj povestnú líniu tiahnúcu sa od predných po zadné svetlomety, nazvanú Tornado, si novinka zachovala. Batožinový priestor narástol na solídnych 305 litrov, pričom už tradične nechýba ani zadný výsuvný spojler, ktorý sa vysúva z veka batožinového priestoru. Len otázkou času je, kedy sa nám ukáže aj otvorená verzia, tradične s plátenou strechou a povestnými ochrannými stĺpikmi v prípade prevrátenia.
Pri pohľade do interiéru evidujeme na prvý pohľad zmien viac, prístrojová doska pôsobí až netradične "chudobne". Môže za to však 12,3'' displej v prístrojovej doske, ktorý plní okrem funkcie tachometra, otáčkomera a ostatných dôležitých ukazovateľov pre vodiča, i funkciu navigácie. Pred vodičom sa zobrazujú dokonca aj hudobné či rádiové informácie. Na stredovej konzole teda nenájdeme žiadny druhý displej, okrem malých ukazovateľov klimatizácie integrovaných do samotných výduchov. Vnútrajšok sa inak nesie v nastolenej línii značky, nechýba hliník či dole zrezaný volant.
Motorová paleta obsahuje benzínový dvojliter TFSI s výkonom 169 kW, 370 N.m a maximálkou 250 km/h. Neskôr sa pravdepodobne pridá i 1.4 TFSI s výkonom 110 kW, či 1.8 TFSI s výkonom 132 kW. Verzia TTS bude mať pod kapotou 2.0 TFSI s výkonom 228 kW, vďaka čomu akceleruje na stovku za 4,7 sekundy. Naftové jednotky bude zastupovať 2.0 TDI s výkonom 135 kW, 380 N.m a priemernou spotrebou 4,2 l/100 km. Neskôr sa určite dočkáme ostrej verzie TT-RS, ktorá však už nebude mať pod kapotou pravdepodobne päťvalec s objemom 2.5 l a výkonom okolo 280 kW. Štandardom bude šesťstupňová manuálna prevodovka, za príplatok bude možné siahnúť po automate S tronic so siedmimi stupňami.
Okrem toho, Audi vypustilo prvé fotografie konceptu závodnej verzie TT s názvom quattro Sport Concept. Tá je poháňaná benzínovým motorom 2.0 TFSI s navýšeným výkonom až na 309 kW / 420 koní. Jedná sa o rekordný výkon vyťažený len z dvojlitrovej motorizácie. Prekonáva tak aj dvojliter z Mercedesu (CL)A a GLA 45 AMG, uvidíme však, či a v akom nastavení príde do série. 1344-kilogramový závodník dokáže pokoriť 100 km/h za 3,7 sekúnd. Audi hovorí o predobraze najsilnejšej verzie TT-RS no zároveň o závodnom vozidle, ktoré by sa mohlo ukázať i na okruhoch.
Napovedá tomu aj športovo strihnutý exteriér s patrične rozšíreným bodykitom. Predná maska je opäť o poznanie hranatejšia a agresívnejšia a okrem verzií RS pripomína aj predošlé koncepty automobilky, ktoré odkazovali na legendárny model quattro. Môžeme sa domnievať, že práve týmto ostrejším zovňajškom Audi prerazí aj do sériovej podoby, čo vlastne automobilka aj sama povedala. Nová generácia Audi A4 a A5 dostane vraj oveľa športovejší dizajn, z čoho usudzujem, že aj tento koncept bude výraznou inšpiráciou. Medzi rečou, Audi posúva odhalenie modelov A5 a Q7, nakoľko došlo k problémom s dizajnom, preto bude vytvorený úplne odznovu a to už v takej dobe, keď sa po cestách preháňali zamaskované prototypy. Ale späť ku konceptu TT, ktorý vzadu disponuje rozmerným, závodným krídlom a difúzorom. Nové sú aj dodatočné prahové lišty a populárny splitter.