6. mája 2016, 14:36

Je Captain America: Civil War najlepším filmom MCU alebo sa stane po vzore BvS sklamaním? (Recenzia)

Trilógia Captaina Americu sa uzavrela veľkolepým spôsobom.

Je Civil War najlepším filmom v rámci MCU? Túto otázku ste si pokladali pravdepodobne už od prvých zahraničných ohlasov spred mesiaca, ktoré sa niesli na viac než pozitívnej vlne. Chválilo sa mnohé, málo bolo kritizované. V skratke by sme mohli povedať, že sme na rovnakej lodi a Civil War oplýva najmenším množstvom remeselných a rozprávačských chýb azda zo všetkých tých komiksoviek od Marvelu za posledných 8 rokov.

Zdroj: Marvel

Príbeh nás tentoraz zavedie viac než rok po udalostiach Age of Ultron, kedy je svet rozdelený na viaceré tábory, no vynikajú dva. Jedni sa Avengerov boja a považujú ich za nepriamu hrozbu, s ktorej prítomnosťou prichádza i chaos a smrť, iní ich vnímajú ako hrdinov. Vláda sa teda po ďalšej nie príliš vydarenej akcii rozhodne tím kontrolovať, s čím niektorí súhlasia, iní zase nie. Takto veľmi sa snímka drží svojej komiksovej predohy od Marka Millera. Ďalej je to už niečo úplne iné, vo finále aj niečo, čo sme sčasti čakali len máloktorí a sčasti niečo, s čím Russovci a scenáristi vyrukovali na divákov dosť nečakane. Po spackanej kampani pri druhých Avengerov a vyzradení veľkého množstva dejových liniek je to tentokrát úplne iné. Miesto klasických troch sme dostali len dva trailery, pričom ani tých medzinárodných nebolo toľko, koľko to už dnes býva zvykom. Civil War je po dlhej dobe prvým MCU filmom, ktorý sa nebojí riskovať, diverzifikovať obecenstvo a vo svojom jadre dejom či záporákom prekvapiť. Ten je konečne ľudský, jeho motivácie sú dostatočne vykreslené a takisto je jeho správanie tak trochu sympatické. Inými slovami, po dlhých rokoch nemám zo záporáka v Marvel filme znechutený dojem plný sklamania. No, vlastne na mňa naposledy takto zapôsobil Winter Soldier.

Zdroj: Marvel

Ten zohráva v treťom Captainovi America veľkú rolu. Je oporným bodom scenára, mnohých scén a nakoniec aj finálnou iskierkou v konflikte medzi Capom a Iron Manom. Scenár sa miestami drží komornejšieho štýlu rozprávania, vhodne kombinuje postavy, ich dialógy a akciu, pričom si hneď spomeniete na dvojku Winter Soldiera. Bez varovania sa však následne púšťa čiste komiksovým štýlom a niektorí diváci sa v tých dvoch rovinách koncepcie môžu ľahko stratiť. Ďalším negatívnym bodom, ktorý stojí za najväčšiu diskusiu, je žánrová štrukturalizácia neustále pretekajúca z pobrežia drámy či letmého náznaku psychologickej drámy (rozhodne sa nedá hovoriť o thrilleri, ale to sme všetci čakali, že?) na šíre more komédie či úsmevného komiksového filmu. Ťažko sa budete báť o postavy, ktoré čelia veľkému nebezpečenstvu od svojích vlastných priateľov, keď o scénu ďalej všetci vtipkujú.

Hodí sa to k nim, je to prirodzené a po všetkých tých filmoch by už každý, kto na Marvelovky spravidla chodí v prvý premiérový deň, mal byť s touto šablónou stotožnený. Tu je to však iné. Prvá hodina sa skutočne drží pri zemi a celá tá zápletka a motivácie postáv sú tzv. grounded. Vyzerá to na celkom inú Marvelovku, plnú skvelých dialógov, záporáka mierne zahaleného rúškom tajomstva s prísľubom veľkolepého konfliktu. A vtedy to príde. Humor vycucaný z prsta či zbytočné komediálne vsuvky (pousmiate Sama a Buckyho v tom aute na Capa bolo vtipné aj kvôli chémii medzi postavami a ich skvelým dialógom v celom filme, no také vtipkovanie Ant-Mana bolo celkom zbytočné, ako aj celá jeho postava). S tými Russovcami pracujú naozaj dobre. Narozdiel od Avengerov tu má každý dostatok priestoru na vyprofilovanie svojích názorov a motivácií, ale i pre svoju minútku slávy. Taký Hawkeye dostal od svojho debutu najmenej priestoru, je však hlbšou, lepšou a atraktívnejšou postavou, než kedykoľvek predtým. Humor je vo väčšine prípadov skvelý, no tomuto filmu by jednoducho prospela komornejšia atmosféra počas celej stopáže.

Zdroj: Marvel

2 a pol hodiny je pre Civil Warbohužiaľ žalostne málo. Narozdiel od takého BvS tu nie je scéna navyše, žiadne hluché miesta (no ok, asi tá romantická vsuvka)a slepé uličky beznádejne naťahujúce dej či tápajúce vo svojej atraktivite. Možno to vidím inak než ostatní, keďže som nechal univerzum a postavy prirásť mi k srdcu, no po prvej projekcii necítim potrebu vystrihnutia jedinej scény. Naopak, veľmi rád by som si pozrel predĺženú verziu. Jednak z dôvodu, že film bol naozaj skvelý, jednak preto, že hoci mali postavy dostatok priestoru, z plátna doslova cítite, že by si ho zaslúžili ešte viac a určite by nezlyhali. Od každého známeho môžete čakať klasiku. Najmä trio Bucky, Cap a Falcon prirástlo v tomto filme o čosi viac k srdcu, no a potom tu máme hneď dva veľké debuty.

Začínal Black Panther v podaní Chadwicka Bosemana, neúprosný kráľ Wakandy a zároveň jej ochranca. Nehláškuje, prakticky sa neusmeje, je to prototyp badass postavy, ktorá všetko bravúrne zvláda už od nástupu po zobrazenie vlastných cieľov. Nezloží sa na zem pod slávou Avengerov. Jednoducho si ide vlastnou cestou, snaží sa urobiť to najlepšie pre svoju krajinu a úžasným spôsobom tak spestruje celú tú auru okolo verbovania Avengerov. Druhým na rade je Spider-Man akoby vytrhnutý z niektorých obľúbených komiksov. Hlášky, reč tela, celý ten vibe okolo jeho postavy. Všetko je to skvelé a hoci som si užíval každú jednu minútu s ním na plátne, mám pocit, že cameo by filmu svedčilo viac a naplno mal zažiariť až vo svojej sólovke. Mám ale dojem, že Feige a Russovci chceli vystavať pevné mantinely pre Spideyho reboot a predstaviť postavu a jej charakter presne tak, ako si to želajú. Zhrnuté a podčiarknuté, postavy sú úžasné napísané, skvelo zahraté a tie nové predstavujú veľmi podarené prírastky do MCU.

Zdroj: Marvel

S negatívami sme už dávno skončili, ale to ste si asi všimli. Na čase je vychváliť akciu. Všetci sme čakali, že po Winter Soldierovi príde opäť niečo podobne úchvatné a veru že sme nedúfali márne. Až na úvod a roztrasenú kameru v úvode bola celá akcia natočená brilantne a prehľadne. Choreografi sa vyhrali, no a čo vám povieme, keď máte ako scenáristi, kaskadéri a choreografi súbojov k dispozícii Spideyho, Iron Mana, Blacka Panthera a všetkých ostatných, potenciál akčných scén sa rapídne zvyšuje. Soundtrack vhodne dopĺňa striedavý tón filmu, no a celé to umocňuje pocit, že títo dvaja režiséri jednak poznajú látku, jednak svoje remeslo. Réžia je celkovo silným oporným bodom všetkých filmových aspektov a som naozaj rád, že práve Russovci dostali Civi War a Infinity War. Už teraz je jasné, že niektoré postavy nedostanú toľko priestoru, koľko by sme si želali, no pevne verím, že dosť na to, aby sme pochopili ich motivácie, zblížili sa s nimi a fandili im.

Civil War je úžasne napísaným, brilantne spracovaným a logicky napísaným filmom plným humoru, úžasnej akcie a sympatických postáv s pár dejovými prekvapeniami. Aj napriek vyššie zmieneným negatívam ohľadom odlišnej žánrovej koncepcie a neustálemu prelínaniu úrovní si snímku užijete a miestami sa budete rozplývať, teda ak ste komiksoví nadšenci či fanúšikovia MCU. Má to dušu, nebojí sa to konečne obchádzať niektoré iritujúce hranice MCU, zároveň je to však sčasti „stále to isté“. Navyše ma trochu prekvapilo, že som sa nedočkal žiadnej wow scény ako napríklad pri Age of Ultron. Príbeh je ucelenejší, dynamika dialógov, plynutia deja a akcie funguje na výbornú a všetko to, čo na MCU máme radi, tu robí svojmu pôvodu skvelé meno. Či je tretí Captain America najlepším filmom od Marvelu si netrúfam povedať nahlas hneď po prvej projekcii, no určite sa pri jeho pozeraní zabavíte a neostanete sklamaní. 8,5/10

0/10