Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
11. februára 2016, 11:55
Čas čítania 0:00
Samuel Majdek

6 psychologických trikov, ktorými obchodníci útočia na tvoju peňaženku

ZAUJÍMAVOSTI FINANCIE PENIAZE
Uložiť Uložené

Pri nakupovaní v potravinách nenechávajú obchodníci nič na náhodu a všetko majú premyslené tak, aby si v obchode utratil čo najviac peňazí.

Každý z nás určite sem tam zavíta do potravín nakúpiť si, čo potrebuje. Či už ide o menší nákup alebo o zásobu na celý týždeň, jedno zostáva rovnaké. A tým je snaha obchodníkov z tvojej peňaženky vytrieskať čo najviac peňazí. Stáva sa ti, že z obchodu odchádzaš aj s tým, čo si nemal v pláne vôbec kúpiť? Obchodníci nič nenechávajú na náhodu a každý detail majú dôsledne premyslený tak, aby si ty v obchode minul čo najviac peňazí. Ako to robia? To sa dozvieš v tomto článku.

1. Rozmiestnenie položiek v obchode

Ktorá položka predstavuje pri každodennom nákupe základ? No predsa pečivo. Preto veľa obchodov umiestňuje práve pečivo na opačný koniec predajne. Kým sa k nemu dostaneš, prejdeš okolo mnohých regálov a vzniká tu tak šanca, že ti niečo “padne do oka“ a hodíš si to do košíka (aj keď si to pred vstupom do obchodu vôbec nemal v pláne kúpiť). Niektoré predajne majú regále zámerne postavené tak, aby si nemohol rýchlo prejsť k pokladni a nútia ťa poprechádzať sa medzi všetkými tými lákavými akciami.

6 psychologických trikov, ktorými obchodníci útočia na tvoju peňaženku

2. Umiestnenie produktov v regáli

Svoju úlohu zohráva aj samotné umiestnenie produktov v regáli. Existujú detailné štúdie, ktoré využívajú technológie skenujúce pohľad ľudí stojacich pred regálom a zaznamenávajú, na ktoré miesta v regáli najviac padá pohľad zákazníka. Preto na tieto miesta, ktoré spotrebiteľ prechádza očami najčastejšie, a logicky po týchto produktoch aj najviac siaha, obchodník umiestni drahšie alebo lepšie predávané varianty. Ide najmä o police vo výške očí. Na nižšie police bližšie k zemi sa zväčša umiestňujú lacnejšie produkty.  

6 psychologických trikov, ktorými obchodníci útočia na tvoju peňaženku

zdroj: RetailDoctor.com

3. Čakanie pri pokladni

Poznáš to, pokladníčka ako zo spomaleného filmu, pred tebou 5 ľudí a ty nervózne stojíš a nevieš, čo od dobroty. V tom ti padnú do oka produkty vystavené pri pokladni. Ide najmä o žuvačky a rôzne menšie sladkosti. Obchodníci dobre vedia, že tieto produkty síce nie sú to hlavné, po čom zákazníci pri nákupe siahajú, no čakanie pri pokladni spraví svoje. Ani nevieš ako a už po tých žuvačkách naťahuješ ruku a hádžeš ich do košíka so slovami, že žuvačky sa predsa vždy zídu. Obchodník vs. zákazník 1:0.

6 psychologických trikov, ktorými obchodníci útočia na tvoju peňaženku

4. Obchodníci rozmýšľajú za teba

Ideš si v piatok večer kúpiť fľašu vína, konečne nájdeš tú správnu a zrazu hľa. Popri vínach sú zavesené aj produkty, ako otvárače na víno, čipsy, alebo kondómy. Na prvý pohľad v tejto časti obchodu nemajú čo robiť, no obchodníci dobre vedia, že tieto produkty spolu súvisia a radi ti tak pripomenú, čo by sa ti k tej fľaši ešte hodilo.    

6 psychologických trikov, ktorými obchodníci útočia na tvoju peňaženku

5. Nákupné košíky

Jedna z teórií hovorí, že aj nákupné košíky pri nakupovaní zohrávajú svoju úlohu. Keď sa malý košík, ktorý zákazník drží v ruke zaplní a začne byť príliž ťažký, nakupovanie začne byť nepohodlné a zákazník preto rýchlejšie mieri k pokladni s menším nákupom. Preto niektoré reťazce aj týmto malým košíkom pridali kolieska a rúčku na ťahanie. Veľké tlačiace košíky naopak niektoré reťazce zväčšili natoľko, že tvoj nákup v nich vyzerá vyslovene „chudobne“ a aby si sa necítil trápne, máš väčšiu tendenciu ho zaplniť. Čo myslíš, funguje to?

6 psychologických trikov, ktorými obchodníci útočia na tvoju peňaženku

6. Vernostné karty

Využívaš pri nákupoch vernostný program a tešíš sa následne zo zľavy? Nie je náhoda, že zľavové kupóny, ktoré ti prídu do schránky, až podozrivo odrážajú tvoje preferencie. Obchodníci presne zaznámenávajú tvoje nákupy a vyskladajú tieto kupóny každému osobitne šité na mieru. Ich úlohou je teda zákazníka opäť prilákať do toho istého reťazca na nákup.

Odporúčané
Slovan Bratislava si priniesol zlého chlapca z Luxemburska. Gersona Rodriguesa sleduje aj Cristiano Ronaldo Slovan Bratislava si priniesol zlého chlapca z Luxemburska. Gersona Rodriguesa sleduje aj Cristiano Ronaldo 20. apríla 2024, 16:30

Na záver si dáme už iba dve malé rady, ako sa dá týmto trikom vyhnúť a nekúpiť tak aj to, čo nechceme. Je to veľmi jednoduché. Do obchodu netreba ísť hladný a najlepšie je si napísať zoznam potravín na lístok (áno, oldschool) a kúpiť iba to, čo je na zozname a čo teda človek naozaj potrebuje. 

Domov
Zdieľať
Diskusia