Pri nakupovaní v potravinách nenechávajú obchodníci nič na náhodu a všetko majú premyslené tak, aby si v obchode utratil čo najviac peňazí.
Každý z nás určite sem tam zavíta do potravín nakúpiť si, čo potrebuje. Či už ide o menší nákup alebo o zásobu na celý týždeň, jedno zostáva rovnaké. A tým je snaha obchodníkov z tvojej peňaženky vytrieskať čo najviac peňazí. Stáva sa ti, že z obchodu odchádzaš aj s tým, čo si nemal v pláne vôbec kúpiť? Obchodníci nič nenechávajú na náhodu a každý detail majú dôsledne premyslený tak, aby si ty v obchode minul čo najviac peňazí. Ako to robia? To sa dozvieš v tomto článku.
1. Rozmiestnenie položiek v obchode
Ktorá položka predstavuje pri každodennom nákupe základ? No predsa pečivo. Preto veľa obchodov umiestňuje práve pečivo na opačný koniec predajne. Kým sa k nemu dostaneš, prejdeš okolo mnohých regálov a vzniká tu tak šanca, že ti niečo “padne do oka“ a hodíš si to do košíka (aj keď si to pred vstupom do obchodu vôbec nemal v pláne kúpiť). Niektoré predajne majú regále zámerne postavené tak, aby si nemohol rýchlo prejsť k pokladni a nútia ťa poprechádzať sa medzi všetkými tými lákavými akciami.
2. Umiestnenie produktov v regáli
Svoju úlohu zohráva aj samotné umiestnenie produktov v regáli. Existujú detailné štúdie, ktoré využívajú technológie skenujúce pohľad ľudí stojacich pred regálom a zaznamenávajú, na ktoré miesta v regáli najviac padá pohľad zákazníka. Preto na tieto miesta, ktoré spotrebiteľ prechádza očami najčastejšie, a logicky po týchto produktoch aj najviac siaha, obchodník umiestni drahšie alebo lepšie predávané varianty. Ide najmä o police vo výške očí. Na nižšie police bližšie k zemi sa zväčša umiestňujú lacnejšie produkty.
zdroj: RetailDoctor.com
3. Čakanie pri pokladni
Poznáš to, pokladníčka ako zo spomaleného filmu, pred tebou 5 ľudí a ty nervózne stojíš a nevieš, čo od dobroty. V tom ti padnú do oka produkty vystavené pri pokladni. Ide najmä o žuvačky a rôzne menšie sladkosti. Obchodníci dobre vedia, že tieto produkty síce nie sú to hlavné, po čom zákazníci pri nákupe siahajú, no čakanie pri pokladni spraví svoje. Ani nevieš ako a už po tých žuvačkách naťahuješ ruku a hádžeš ich do košíka so slovami, že žuvačky sa predsa vždy zídu. Obchodník vs. zákazník 1:0.
4. Obchodníci rozmýšľajú za teba
Ideš si v piatok večer kúpiť fľašu vína, konečne nájdeš tú správnu a zrazu hľa. Popri vínach sú zavesené aj produkty, ako otvárače na víno, čipsy, alebo kondómy. Na prvý pohľad v tejto časti obchodu nemajú čo robiť, no obchodníci dobre vedia, že tieto produkty spolu súvisia a radi ti tak pripomenú, čo by sa ti k tej fľaši ešte hodilo.
5. Nákupné košíky
Jedna z teórií hovorí, že aj nákupné košíky pri nakupovaní zohrávajú svoju úlohu. Keď sa malý košík, ktorý zákazník drží v ruke zaplní a začne byť príliž ťažký, nakupovanie začne byť nepohodlné a zákazník preto rýchlejšie mieri k pokladni s menším nákupom. Preto niektoré reťazce aj týmto malým košíkom pridali kolieska a rúčku na ťahanie. Veľké tlačiace košíky naopak niektoré reťazce zväčšili natoľko, že tvoj nákup v nich vyzerá vyslovene „chudobne“ a aby si sa necítil trápne, máš väčšiu tendenciu ho zaplniť. Čo myslíš, funguje to?
6. Vernostné karty
Využívaš pri nákupoch vernostný program a tešíš sa následne zo zľavy? Nie je náhoda, že zľavové kupóny, ktoré ti prídu do schránky, až podozrivo odrážajú tvoje preferencie. Obchodníci presne zaznámenávajú tvoje nákupy a vyskladajú tieto kupóny každému osobitne šité na mieru. Ich úlohou je teda zákazníka opäť prilákať do toho istého reťazca na nákup.
Na záver si dáme už iba dve malé rady, ako sa dá týmto trikom vyhnúť a nekúpiť tak aj to, čo nechceme. Je to veľmi jednoduché. Do obchodu netreba ísť hladný a najlepšie je si napísať zoznam potravín na lístok (áno, oldschool) a kúpiť iba to, čo je na zozname a čo teda človek naozaj potrebuje.