Automobilka s hviezdou v znaku krátko po ženevskom autosalóne odhaľuje modernizovanú podobu svojho najúspešnejšieho SUV.
V závere minulého roka sa do modelovej ponuky značky Mercedes-Benz začlenil úplne nový model, SUV-čko vychádzajúce z triedy ML, ktoré kombinuje gény SUV-čka s črtami športovo ladených kupé. GLE Coupé, teda novinka počítajúca už s novým označovaním bola privítaná skrz svoju netypickosť a nevšednosť vcelku rozporuplne, dopyt však hrá jednoznačne v jej prospech. Pre konzervatívnejšiu časť publika tu bol samozrejme dlhodobý mercedesácky bestseller medzi SUV-čkami, mimochodom najpredávanejší medveď u nás, teda staré-známe a hlavne dobré ML-ko. To je však na trhu akurát tak dlho, aby si zaslúžilo facelift a ten práve prichádza. Popravde, ak ste rovnako ako ja rátali s tým, že hlavnou zmenou prejdú predné partie, ktoré budú prakticky zhodné s GLE Coupé, predpokladali ste správne a ničím prevratným vás modernejší look neprekvapí.
Čo však predstavuje veľký prevrat je označenie. Trieda ML, teda jeden zo zakladateľov triedy SUV a zároveň jedno z najznámejších a najúspešnejších vozidiel tejto kategórie na svete, sa s príchodom modernizácie podľa avizovaných zmien premenúva na triedu GLE. Ako sa čakalo, i keď nové označovanie má uľahčiť kategorizáciu modelov, práve u ML-ka ide jednoznačne o najradikálnejšiu zmenu, na ktorú si budeme zvykať o čosi dlhšie než v prípade zvyšných premenovaných modelov.
Novinka podlieha najnovším dizajnovým trendom automobilky, čo vidieť predovšetkým pri pohľade na predné partie počítajúce s ešte zaoblenejšími krivkami. Tvarovou modifikáciou prešli aj hlavné svetlomety, najnovšie dostupné už aj vo full-LED technológií s prepracovanou grafikou. Elegantný paket zahŕňa v podstate zhodné nárazníky ako sme spoznali pri vyhotovení GLE kupé, pričom rovnako to platí pre atraktívnejší a športovejší AMG packet s väčšími nasávajúcimi otvormi, ktoré medzigeneračne stratili ostré hrany a výrazne opekneli. Z profilu sú zmeny minimálne, povestný a typický poznávajúci znak ostáva nezmenený, široký C-stĺpik tak štýlovo i naďalej oddeľuje druhý rad dverí od zadného okna. Vzadu nájdeme svetlomety s pôvodným tvarom, nová je však ich modernejšia grafika s hrubšími vodorovnými LED-kami. Veľmi kladne hodnotím nové riešenie zadného nárazníka s podstatne vyváženejším dizajnom a prepracovaním. Keďže Nemci súčasné s klasickými variantami vypúšťajú do svete aj ostrú verziu GLE 63 S, hriechom by bolo nespomenúť mohutný a rešpekt vzbudzujúci AMG bodykit, ktorý okrem štvorice zadných výfukov a nových dizajnov kolies, ponúka masívny predný nárazník v štýle, s akým ako prvé prišlo faceliftové E 63 AMG.
Interiér sa dočkal viacerých zmien, v rámci faceliftu došlo, okrem iného, ku skvalitneniu materiálov, úplnej výmene volantu a do prepracovaného stredového panelu s novými výduchmi klimatizácie sa dostal nový 8'' displej multimediálneho systému, ktorý už nie je vstavaný, ale po vzore zvyšných nových medveďov sa vztyčuje nad prístrojovou doskou. Informačné rozhranie Command sa ovláda pomocou chytrého joysticku, vedľa ktorého nájdeme volič jazdných režimov Dynamic Select so šiestimi módmi upravujúcimi správanie podvozka, riadenia a motora - Comfort, Slippery, Offroad (Offroad+ pre verzie s Off-Road Engineering paketom), Sport, Sport + a Indvidual pre nezávislú konfiguráciu. Nechýba ovládane vzduchového podvozku AIRMATIC, ktorý dokáže navýšiť svetlú výšku vozidla o 285 mm. AMG-čko ďalej dostalo zospodu zrezaný veniec volantu, hliníkové a karbónové dekóry či športové sedadlá.
Paleta motorov začína štvorvalcovou naftovou verziou GLE 250d (áno, "d" strieda BlueTec či niekdajšie CDI), ktorá odhliadnuc od faktu, či ide o zadokolku alebo pohon všetkých štyroch kolies 4Matic ponúka 150 kW / 204 koní a kombinovanú spotrebu na úrovni 5,4 l/100 km. Ďalej nasleduje trojlitrová dieselová V6-ka vo verzii GLE 350d s pohonom 4Matic a výkonom 190 kW / 258 koní a až 620 N.m. Benzínové vyhotovenie s dvakrát preplňovanou V6-kou známou už z GLE kupé nájdeme aj tu, teda pod verziou GLE 400 4Matic s výkonom 245 kW / 333 koní. Nasleduje osvedčená 500-ka, čiže dvakrát preplňovaný osemvalec s objemom 4,7 litra pod označením GLE 500 4Matic a silou 320 kW / 435 koní, respektíve 700 N.m. Úplnou novinkou je ale verzia GLE 500e 4Matic, ktorá zhmotňuje prvé SUV v histórii značky s plug-in hybridnou technológiou. Tá počíta s trojlitrovou V6-kou twin-turbo s výkonom 245 kW / 333 koní, ktorej dopomáha 116-koňový elektromotor s kapacitou 85 kW. Vo výsledku celá sústava zabezpečuje 325 kW / 442 koní a 650 N.m, pričom výhradne na elektrický pohon zájde GLE-čko 30 kilometrov a kombinovaná spotreba by mala predstavovať hodnotu 3,3 l/100 km. Štandardom pre túto alternatívu je 4Matic a sedem-stupňový automat 7G-TRONIC. V rámci techniky vo všeobecnosti určite spomeniem ešte špičkovú deväť-stupňovú prevodovku 9G-TRONIC.
Stropom v ponuke je už nenahraditeľne nekompromisné AMG. Faceliftované ML-ko s génmi z Affalterbach po novom ponesie názvom Mercedes-AMG GLE 63 S 4Matic, pričom aj v tomto prípade spoznávame hneď aj najostrejšiu, teda ešte výkonnejšiu verziu s dodatkom S. Tá bude naladená na výkon 430 kW / 585 koní (+60 koní) a 760 N.m, čím od 10 koní prekonáva úhlavného nepriateľa z Mníchova, nové 575-koňové X5 M. Akcelerácia S-kového AMG na stovku trvá len 4,2 sekundy, zatiaľ čo maximálna rýchlosť je už tradične obmedzená na 250-ke. Všetko to má na svedomí osvedčená benzínová 5,5-litrová V8-čka, ktorá v prípade verzie "bez S-ka" ponúka výkon 410 kW / 557 koní a 700 N.m. To je na teraz všetko, viac informácii, či už po stránke rýchlostných parametrov alebo cenových relácií sa dozvieme časom.