Automobilka Mercedes-Benz to rozbalila. Obnovuje slávny Maybach, predstavuje nové podznačky a zároveň premenúva svoje modelové portfólio a motorové skratky.
Maybach je späť! To, o čom sa v poslednej dobe toľko špekulovalo, sa práve potvrdilo a Mercedes-Benz vypúšta prvý prezentačný materiál k reinkarovanej vlajkovej lodi. S týmto počinom sa však zároveň v portfóliu automobilky odohrajú viaceré avizované zmeny, ktoré sú pomerne rozsiahlého charakteru, preto poďme pekne po poriadku.
Už nejaký ten piatok sa šepkalo o veľkých zmenách v modelovej štruktúre a hierarchii značky s trojcípou hviezdou v znaku. Ako som už písal dávnejšie, všetko to začalo po príchode špičkového modelu GT, respektíve verzie C 63, ktoré okrem menšieho, no výkonnejšieho motora nastolili úplne nové značenie nasledujúcich vozidiel z Affalterbachu, teda akúsi zjednocujúcu podznačku. AMG modely po novom totiž automobilka už označuje ako Mercedes-AMG, teda v prípade C-čka ide o Mercedes-AMG C 63 a nie Mercedes-Benz C 63 AMG, ako tomu bolo doteraz. Za novou érou verzií so štítkom AMG môžeme vidieť snahu odčleniť, zároveň zjednotiť a dať viac najavo, že ide o športové modely AMG.
V uplynulých hodinách sme sa dozvedeli, že rovnakým trendom sa vyberie i ultra-luxusná “podznačka“ Maybach. O tom, že sa Maybach vráti sme vedeli už dlhšie, koniec koncov nepriamo to potvrdil sam Mercedes, novinkou je však fakt, že jeho novodobá podoba vznikne pod označením Mercedes-Maybach, pričom sa dočkáme hneď viacerých verzií. Potvrdili sa tak predošlé informácie o tom, že samostatná značka Maybach už nevznikne. Popri klasických modeloch nesúcich staré-známe a dobré meno Mercedes-Benz a brutálnych vozidlách po novom spadajúcich pod Mercedes-AMG, bude tak nemecká automobilka priamo pod sebou zastrešovať i luxusné počiny pod ďalším novým, spoločným názvom Mercedes-Maybach. Podznačky tak do portfólia vnesú istý poriadok a zlúčia podobne orientované vozidlá. Na druhú stranu, ktovie, čo by na to povedal Karl Benz...
Okrem toho, zároveň sme sa dočkali malého “teaseru“ na prvý model nesúci označenie Mercedes-Maybach. Prvou verziou, ktorá vznikne pod novým brandom, je dvanásťvalcový Mercedes-Maybach S 600. Ako sa teda predpokladalo, ide o limuzínu, vychádzajúcu z najnovšej generácie luxusnej triedy S. Narozdiel od predošlých Maybachov 57 a 62, nepôjde o úplne novú limuzínu postevenú na základoch vtedajšej triedy S, ale “len“ o upravené a predĺžené S-ko s ešte väčšiou dávkou luxusu. To potvrdzujú najmä dve uvoľnené fotografie, kde jedna poukazuje práve na nové označenie, druhá na zadnú časť interiéru, ktorá už na prvý pohľad naznačuje, že aristokratické limuzíny Bentley či Rolls-Royce to budú mať ťažké.
S-kový Maybach bude niesť pochopiteľne pár dizajnových zmien, najväčším rozdielom bude pravdepodobne upravená predná maska (sám som zvedavý, aký znak sa bude nad ňou vztyčovať) a predĺžený rázvor. Aby som bol presnejší, zadné partie sa oproti verzii Long natiahnu ešte o ďalších 20 centimetrov, z čoho vyťaží výhradne zadná, dvojčlenná posádka. Tú bude hýčkať provtriedne spracovanie, skutočné drevené dekóry, kvalitná koža, najmodernejšia elektronika a hlavne dvojica samostatných, v naozaj veľkej škále polohovateľných kresiel. Ako môžeme vidieť na fotografii nižšie, sedadlá sa citeľne posunuli smerom dozadu. Prvotná verzia, Mercedes-Maybach S 600, bude vychádzať z techniky „klasickej“ S 600-ky, očakáva sa teda dvakrát preplňovaný dvanásťvalec s výkonom minimálne 390 kW / 530 koní a 830 N.m.
Ako som spomínal, podznačka Mercedes-Maybach bude obnášať viacero modelov. Okrem predĺženej S 600-ky sa do ponuky časom dostane i osemvalcový Mercedes-Maybach S 500, do budúcna sa vraj počíta aj s najslabším vyhotovením, teda šesťvalcom z verzie S 400. Zároveň, istý otáznik visí aj nad hybridom. Prvý Mercedes-Maybach by sa na trh mal dostať začiatkom budúceho roku, na viac informácií a fotografií si však musíme ešte počkať. Otázna je stále aj samotná cenová politika. Dôležité je však povedať, že okrem „maybachového S-ka“ automobilka finišuje aj na dlhočíznom Pullmane, ktorý však bude predstavovať maximálny luxus až pre 6-člennú posádku, no pravdepodobne by nemal spadať pod Mercedes-Maybach.
Ďalšími zmenami prejdú označenia samotných modelov v portfóliu. Triedy s najdhšou históriou ostanú samozrejme nezmenené, tradičné triedy A, B, C, E, S, SL a G sa tak zaobídu bez zmien. Ostatné modely budú odteraz na základe písmen odkazovať práve na tieto triedy, v závislosti od toho, od ktorej vychádzajú, respektíve, budú poukazovať na to, akú vysokú pozíciu na trhu predstavujú. Sprvoti bude preznačenie spôsobovať určite isté komplikácie a viac-menej ľudí mýliť, keď si však dané zmeny rozmeníme na drobné, zistíme, že hlavnou myšlienkou je medzi značením modelov nastoliť jasný poriadok, ktorý týmto docielia.
Prvým z preznačených modelov by mal byť crossover GLK, ktorý v novej generácii príde na trh už ako GLC, čím bude teda odkazovať na príbuznosť k triede C. O triedu väčšie od súčasného GLK je ML-ko, ktoré tak neskôr príde (tožvie či už po čoskorom facelifte alebo až v novej generácii) ako GLE, teda SUV na úrovni triedy E. Okrem toho, na scénu čoskoro príde aj stuttgartská X6-ka, teda GLE Coupé. Samozrejme, najvyššie je na tom postavené mohutné GL, ktoré bude po novom S-kom medzi SUV-čkami, ponesie preto označenie GLS. Údajne sa pritom špekuluje, rovnako ako v prípade klasického S-ka, že na trhu by sa mohla objaviť aj akási ultra-luxusná verzia alá Mercedes-Maybach GLS. Ako je vidieť na schéme nižšie, malé GLA postavené na základoch triedy A si názov ponechá, nakoľko už spĺňa nové názvoslovie. Rovnako bez zmeny ostanú štýlové štvordverové kupéčka CLA a CLS, zmeny však neobídu malý roadster SLK, ktorý sa premenuje na SLC.
Zmeny sa následne dotknú aj skratiek reprezentujúcich typ motorizácie, respektíve jej technológie. I keď číselné hodnoty budú v budúcnosti práveže ľudí ešte viac mýliť, keďže už dlhšiu dobu nehovoria o objeme či výkone verzie (napr. C 250 nie je 2,5 liter a nemá ani 250 koní), no nové budú dodatočné písmena odkazujúce na technológiu/typ motora. Písmenom c budú disponovať modely jazdiace na stlačený zemný plyn (doteraz Natural Gas Drive), písmeno d bude predstavovať dieselové jednotky (doteraz CDI, resp. BlueTEC), e-čko ponesú elektrické verzie (doteraz Plug-in Hybrid a Electric Drive), f-kom sa budú pýšiť vozidlá s palivovými článkami (doteraz F-Cell) a písmeno h ponesú hybridy (doteraz Hybrid).
Summa summarum, svedkami sme naozaj razantných a početných zmien, ktoré na prvý pohľad ešte viac domýlia či zmätú, najmä pri zaužívaných označeniach (osobne si budem zvykať najmä na GLE), vo výsledku však vnášajú do samotného portfólia automobilky poriadok, prehľadnosť a dávaju viac najavo veľkosť, typ, cenu a pozíciu na trhu daného vozidla. Mercedes-Benz v nasledujúcich rokoch chce uviesť na trh až 12 úplne nových vozidiel, preto mi dáte určite za pravdu, že toto upratanie bude nevyhnutné.