Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Pozri si naše tipy na darčeky, ktoré by sme si kúpili aj my 🤩
15. januára 2023 o 9:00
Čas čítania 1:17
Martin Mičuda

Unikátny Wankelov rotačný motor je späť, pod kapotou hybridnej Mazdy MX-30 však plní inú úlohu

Unikátny Wankelov rotačný motor je späť, pod kapotou hybridnej Mazdy MX-30 však plní inú úlohu
Zdroj: Mazda
TECH AUTOMOBILOVÉ NOVINKY MAZDA
Uložiť Uložené

Elektromobil MX-30 sa predstavuje v novej, plug-in hybridnej podobe.

Mazda sa už roky chystá na trh priviesť model s motorom s rotujúcim piestom. Tzv. Wankelov motor sa preslávil najmä v športových modeloch japonskej značky, pričom tým posledným bol RX-8, ktorého produkcia sa skončila v roku 2011. Netypická koncepcia spaľovacieho motora sa teraz vracia. Získava ho crossover MX-30 v plug-in hybridnom vyhotovení, kde plní inú funkciu.

Mazda, MX-30,
Zdroj: Mazda

V novej verzii e-Skyactiv R-EV funguje len ako generátor energie pre elektromotor. Síce ide o plug-in hybrid, rovnako ako klasické, čisto elektrické MX-30, ale aj tu poháňa kolesá výhradne elektromotor. Má výkon 125 kW/170 koní a 260 Nm, zatiaľ čo akumulátor má kapacitu 17,8 kWh. V čisto elektrickom režime novinka zvládne maximálne približne 110 kilometrov. 

Odporúčané
Po teste novej Fabie Monte Carlo sme milo prekvapení, na akú úroveň Škoda posunula obľúbený model Po teste novej Fabie Monte Carlo sme milo prekvapení, na akú úroveň Škoda posunula obľúbený model 24. októbra 2022 o 14:30

Wankel je umiestnený vedľa elektromotora pod prednou kapotou. Jeho výkon je 55 kW/75 koní a 116 Nm, keďže však nie je fyzicky prepojený s kolesami, plní úlohu generátora elektrickej energie – vďaka jeho prítomnosti a 50-litrovej palivovej nádrži sa tak celkový dojazd navýši až na úroveň vyše 600 kilometrov. V kombinovanom hybridnom cykle by pritom samotná spotreba paliva mala byť na úrovni len 1 l/100 km. Tento údaj reprezentuje situáciu, keď je akumulátor nabitý, a teda benzínový motor na prvých 100 kilometroch štartuje minimálne.

Mazda, MX-30,
Zdroj: Mazda

Palubná sieť podporuje 11 kW AC nabíjanie a 36 kW DC nabíjanie, takže dobitie akumulátora na 80 percent by na nabíjačke malo trvať menej ako 30 minút. Na rozdiel od predošlých, konvenčných modelov s Wankelovým motorom, MX-30 e-Skyactiv R-EV nie je žiadny trhač asfaltu. Akceleráciu z 0 na 100 km/h zvládne za 9,1 sekundy, maximálna rýchlosť je pritom len 140 km/h.

Odporúčané
Prevetrali sme nádhernú Mazdu s revolučným motorom. Má benzínový dvojliter naozaj naftovú spotrebu? Prevetrali sme nádhernú Mazdu s revolučným motorom. Má benzínový dvojliter naozaj naftovú spotrebu? 24. septembra 2021 o 9:30

Plug-in hybridný model MX-30 s unikátnym motorom štartuje na cene 36-tisíc eur. Pri príležitosti predstavenia nového hybridného vyhotovenia Mazda svoj mestský crossover ponúka aj ako Edition R. Špeciálne vyhotovenie stojí 45-tisíc eur. Jeho podstatou je špecifický lak Maroon Rouge Metalic, ktorým je lakovaný bočný rám strechy. Zvyšok exteriéru a rovnako tak aj interiér je čierny. Okrem plnej výbavy zdobí Edition R aj plejáda plakiet, ktoré odkazujú na Wankelov motor.

Mazda, MX-30,Mazda, MX-30,Mazda, MX-30,Mazda, MX-30,
Zobraziť galériu
(13)
Domov
Zdieľať
Diskusia