Videli sme najnovší film talianskeho režiséra Lucu Guadagnina.
Krásne zvrhlá a krvavá romanca, akú si zaručene ešte nevidel. Tak sa dá v skratke charakterizovať dráma Bones & All. Nakrútil ju Talian Luca Guadagnino. Pravdepodobne ho poznáš vďaka snímkam Suspiria, A Bigger Splash či Call Me by Your Name, v ktorej zažiaril mladý, čoraz výraznejší talent Timothée Chalamet.
Práve ten si zahral aj v Guadagninovej novinke. Tentoraz ťa prevedie drsným a poriadne desivým americkým vidiekom plnom podivínov, kanibalov a stratených indivíduí, pri ktorých človek nikdy nevie, čo od nich môže čakať. Zaručene však nič dobré.
Nič pre slabé žalúdky
Bones & All ponúka nemalú dávku brutálneho násilia či nechutných scén. Je preto možné, že ti v kine príde trocha nevoľno. Zaručene nejde o film pre ľudí so slabým žalúdkom. Taliansky režisér sa s divákom rozhodne nemazná a nevedie ho na prechádzku ružovou záhradou, ale, naopak, na drsnú jazdu špinavými a nebezpečnými ulicami, kde človek ľahko môže prísť k úrazu či rovno o život.
Ústrednou postavou snímky, ktorej scenár napísal David Kajganich podľa rovnomenného románu Camille DeAngelisovej z roku 2015, je len 18-ročná kanibalka Maren (Taylor Russell). Po neustálom sťahovaní sa pre problémy s políciou a dovŕšení plnoletosti odchádza len s jedným ruksakom hľadať do Minnesoty svoju matku, o ktorej dokopy nič nevie.
Na osamelej ceste stretáva ďalšieho skúseného kanibala, šesťdesiatnika Sullyho (Mark Rylance). Zaučí ju, ako vyhľadať a spoznať ľudí s rovnakými netradičnými chúťkami. Maren však pred ním z obozretnosti a zo strachu po výdatných raňajkách ujde. Hneď nato stretáva charizmatického Leeho (Timothée Chalamet). Aj on má rád ľudské mäso čerstvé a šťavnaté. Netrvá dlho, kým sa do seba zamilujú. Ich cesta ukradnutým autom do neznáma však bude tŕnistá a boľavá.
Znepokojivá štúdia o kanibalizme
Guadagnino sa v Bones & All vracia ku koreňom americkej nezávislej kinematografie a občas nenápadne, inokedy výrazne odkazuje na najzásadnejšie indie filmy deväťdesiatych rokov. Taliana nepochybne ovplyvnila tvorba Vincenta Galla či Gregga Arakiho, ale aj diela francúzskeho „filmového hnutia“ New French Extremity (napríklad film Trouble Every Day).
V každom prípade ponúka podmanivú, no zároveň poriadne znepokojivú štúdiu o kanibalizme. Postavy nesúdi ani neglorifikuje, všetko necháva na diváka. Ten rýchlo pochopí komplexnosť témy a to, že svet hlavných postáv zďaleka nie je čierno-biely.
Do deja ťa okrem skvelého scenára vtiahnu aj dvaja skladateľskí bohovia Trent Reznor a Atticus Ross, ktorí znova odviedli kus dobrej roboty a ich hudbu budeš chcieť počúvať dookola aj po skončení filmu. Vytvárajú špecifickú atmosféru a často aj rafinovaný zvukovo-obrazový kontrapunkt.
Záver ťa šokuje, znechutí aj dojme zároveň
Timothée Chalamet neprestáva prekvapovať, ukázal sa sebavedome v ďalšej novej hereckej polohe a sedí mu to skvele. Skvele mu konkuruje Taylor Russell, pre ktorú ide o prelomovú rolu v kariére. Doteraz svoj talent najviac ukázala v dráme Waves (2019). Bezkonkurenčne najsugestívnejší výkon však predviedol z hereckého ansámblu najskúsenejší Mark Rylance.
Oscarový Brit ti navodí silné zimomriavky a ako slizký a úchylný stalker ťa bude strašiť ešte aj doma v nočných morách. Úsmevné cameo si strihol režisér troch posledných Halloweenov David Gordon Green a v hrozivej úlohe sa predstavila aj Chloë Sevigny.
Guadagnino si ťa postupne podmaní citlivou réžiou, neustálymi zvratmi, autentickým prostredím aj postavami, nejednoznačnými charaktermi, silný príbehom aj katarzným záverom, ktorý ti vezme dych aj slová.
Šokuje ťa, znechutí aj dojme zároveň a uvedomíš si, že to, čo si práve videl, patrí medzi to úplne najlepšie z tohtoročnej kino ponuky. Aj preto najnovšej snímke Lucu Guadagnina udeľujeme silných deväť bodov z desiatich.