Ako Slováci nakrútili obdivuhodný krátky film Neven a čo ich to stálo?
Neven je takmer polhodinový, krátkometrážny slovenský film od scenáristu a režiséra Adriána Adamca. Pracoval už na viacerých krátkych filmoch, napríklad na zábavnom videu Kylo Ren vs Batman, ale má aj viaceré seriózne projekty ako Alternate, Titanfall či Valis.
Ujsť sme si nenechali ani jeho najambicióznejší film, ktorý podľa svojich slov nakrútil bez rozpočtu, najmä vďaka ochotným a dobrosrdečným ľuďom, ktorí mu pomáhali od začiatku do konca.
Adrián Adamec z Partizánskeho má 27 rokov a študoval na Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. S videami a efektmi sa „hrá“, odkedy bol tínedžerom. Je freelancer a v súčasnosti pracuje najmä pre nezávislé herné štúdio, kde robí strih, úpravu audiovizuálneho obsahu, grafiku a iné aj priamo vo vývojárskych nástrojoch pre hru.
Vizuálne efekty sa naučil robiť celkom sám od nuly od približne 16 rokov, a to pomocou online kurzov, internetu a rozhovorov s tvorcami filmov v bonusových častiach DVD.
Neven sa odohráva v postapokalyptickom svete, v ktorom sa o prežitie snaží osamotený mladý muž. Jedného dňa však narazí na robota, ktorý mu môže byť priateľom.
Ako dlho trvala predprodukcia filmu od prvého nápadu po posledné prípravy na nakrúcanie?
Do predprodukcie sme sa naplno pustili v lete 2020 (hľadanie lokácií, testovanie praktických efektov, prípravy vizuálnych efektov, koncepty…) a prvá klapka padla koncom novembra 2020. Nápad „nakrútiť film s hercom s Downovým syndrómom“ prišiel niekedy v roku 2019.
Tých nápadov je, samozrejme, vždy viac, jeden však dlho neopustí myseľ a vtedy viem, že je to „ten“ projekt. Korona nám dala určité výhody, ale taktiež nám spôsobila troj- až štvormesačnú pauzu v polovici produkcie.
Ako dlho následne trvalo samotné nakrúcanie?
Dokopy sedem dní. Prvé štyri dni v novembri a decembri 2020. Korona upravila harmonogram a v apríli sme dokončili posledné dva dni s hlavným hercom Peťom Hudecom. Potom sme čakali na príchod leta a plánovali posledný deň nakrúcania s Marekom Majeským koncom júna. Pauzy mi pomohli v organizovaní celého nakrúcania. Človek musí mať všetko dopodrobna naplánované vrátane plánu B, C a D.
Keďže človek tvorí bez rozpočtu, nemá možnosť sa na danú lokáciu vrátiť a dotočiť, čo potrebuje. Ak sa to nestihne, scéna neexistuje. Treba rátať so strašne veľa faktormi, veľa vecí sa môže pokašlať, ako napríklad počasie. Prvý deň nakrúcania nám napríklad zima zneškodnila tri generátory, a to sme ich toľko brali, keby sa jeden alebo dva pokazili. Veľká časť tvorby filmu je riešenie problémov a tých bolo pri tomto projekte na dve knihy.
Na tvorbu snímky si údajne nemal žiadny rozpočet. Ako sa takouto formou dá nakrútiť takýto film?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ako dokázal do filmu dostať profesionálov.
- Ako sa pracovalo s hercom s Downovým syndrómom.
- Ako je možné, že natočil tento film s nulovým rozpočtom.
- Ako dokázal herec s Downovým syndrómom hrať popri CGI robotovi.