Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
17. septembra 2022, 14:30
Čas čítania 5:28
Tímea Krauszová

Ambasádorka greenwashingu? Kourtney Kardashian obhajuje značku Boohoo, ktorá ponúka stovky nových modelov každý týždeň

Ambasádorka greenwashingu? Kourtney Kardashian obhajuje značku Boohoo, ktorá ponúka stovky nových modelov každý týždeň
Zdroj: Boohoo
MÓDA KOURTNEY KARDASHIAN MÓDA MÓDNY PRIEMYSEL UDRŽATEĽNOSŤ
Uložiť Uložené

Influencerka, modelka a podnikateľka, ktorú sleduje skoro dvesto miliónov ľudí, pre fast fashion značku Boohoo dokonca vytvorila aj kolekciu 45 kúskov oblečenia.

Kourtney Kardashian Barker sa stala ambasádorkou značky Boohoo. Britská spoločnosť, ktorá zažila rýchly a masívny výstup k úspechu aj v USA, vyrába rýchlu módu alebo fast fashion. Týždenne predstaví stovky nových modelov, britské úrady ju vyšetrujú pre podozrenia z greenwashingu a médiá opakovane prinášajú reportáže o hrozných pracovných podmienkach jej zamestnancov. Materiály, ktoré používa, sú často nerecyklovateľné a ekologicky neudržateľné. Napriek tomu hovorí o „ceste za poznaním“ a o snahe o udržateľnosť.

Svoje meno sa značka, zdá sa, snaží očistiť práve spoluprácou s Kardashian Barker.

Pripravujú sériu vysvetľujúcich videí o vplyve módneho priemyslu na životné prostredie a samotná influencerka tvrdí, že bude dozerať na to, aby Boohoo prijala a dodržiavala nové podmienky na udržateľnejšiu výrobu. V utorok 13. septembra zároveň predstavili kolekciu 45 kusov oblečenia, na ktorej s Kardashian Barker spolupracovali. Tá by už vraj mala byť udržateľnejšia. Po podrobnom preštudovaní informácií zo strany značky sa však takou nejaví.

Refresher sa módnemu biznisu venuje od svojich počiatkov. Rozumieme štýlu, poznáme tie správne mená, prinášame ti praktické tipy aj odporúčania na nové kúsky v tvojom šatníku. Prinášame ti aj kritický pohľad na celospoločenský rozmer módneho priemyslu, o ktorom vieme, že patrí medzi najväčších znečisťovateľov prostredia vôbec. Môžeme to robiť len vďaka podpore našich predplatiteľov, pridaj sa do klubu Refresher+ aj ty.

Odporúčané
Miss Universe 2022 alebo bizarný festival trápnosti, kde najinteligentnejšie pôsobí Zuzana Plačková (Komentár) Miss Universe 2022 alebo bizarný festival trápnosti, kde najinteligentnejšie pôsobí Zuzana Plačková (Komentár) 12. septembra 2022, 16:00

Fast fashion značka ide vzdelávať ľudí o udržateľnej výrobe

Spoluprácu oznámili po ročnej príprave. Podľa tlačovej správy predstaví Boohoo dve kolekcie kapsulového šatníka podľa Kardashian Barker, okrem toho plánujú hovoriť o „ceste pátrania po možnostiach výroby udržateľnejšej módnej budúcnosti“.

Podobný slovník majú aj sprievodné propagačné videá. V rámci spolupráce sa Kardashian Barker stretávala s odborníkmi na módny priemysel a hovorila s nimi o tom, ako sa dá pracovať na udržateľnosti. O to, čo sa počas týchto dialógov naučila, sa chce potom podeliť so svetom, najmä so svojimi takmer dvesto miliónmi sledovateľov na Instagrame postupne, v sérii videí.

Medzi cieľmi spolupráce je vzdelávanie ľudí, šírenie povedomia a pomoc, aby mohli zákazníci robiť informované rozhodnutia. Postupne tak budú v sérii videí hovoriť o právach pracovníkov v továrňach, o textilnom odpade, upcyclingu, resale a vintage móde. Boohoo na svojej webstránke naznačuje, že chcú pripraviť aj platformu práve pre resalerov a predaj vintage kúskov. Venujú sa teda aj otázke, čo robiť s oblečením, ktoré už nosiť nechceš.

Sériu nazvali The Journey (Cesta) a prvú časť si môžeš pozrieť nižšie. Video má šesť minút.

Podľa jedného z respondentov, ktorého prizvali ako experta na módu, čelí priemysel výzve, ako pomôcť ľuďom udržať si svoj zábavný, rýchly, jednoduchý život tak, aby nepoškodzoval životné prostredie. O fast fashion hovoria ako o spôsobe, ako sa chudobnejší ľudia môžu dostať k štýlovému oblečeniu za dostupné ceny.

Odporúčané
Levisky, aké nosil Steve Jobs, či kovbojská estetika. Toto je TOP 5 štýlov mužských džínsov, ktoré trendujú v roku 2024 Levisky, aké nosil Steve Jobs, či kovbojská estetika. Toto je TOP 5 štýlov mužských džínsov, ktoré trendujú v roku 2024 24. februára 2024, 15:30

Čo však vo videu nespomínajú, sú hrozivé podmienky ľudí, ktorí oblečenie vyrábajú, vrátane platov, z ktorých nedokážu vyžiť. Chýba aj transparentnejšie zdrojovanie pôvodu materiálov a najmä kľúčová myšlienka, že ľudia v skutočnosti nepotrebujú mať na výber zo zhruba 700 kusov nových modelov oblečenia každý týždeň.

Sedemsto nie je náhodné číslo. Podľa Vice je priemerný počet nových vecí, ktoré Boohoo na týždennej báze uvádza do predaja, 772. Ich vlastná vzorka respondentov v prieskume na sociálnych sieťach pritom ukázala, že asi pätina mladých ľudí si už kúpila oblečenie z fast fashion obchodu, ktoré si obliekli iba raz za život. Okrem samotnej výroby oblečenia teda k udržateľnému módnemu biznisu potrebujú ľudia zvážiť aj to, koľko si toho kúpia a či kúpené oblečenie vynosia. 

Prvá kolekcia zo spolupráce možno naznačuje, ako si túto zmenu predstavujú. Vytvorili kapsulový šatník so 45 kusmi oblečenia, kolekciu predstavili aj na newyorskom týždni módy. 

Ceny sa pohybujú od šesť do sto dolárov, pričom dva kúsky sú „vintage“ a 41 zo 45 obsahuje recyklované vlákna. Nie je jasné, koľko percent z oblečenia tvoria recyklované materiály. Dodávajú, že 12 modelov vyrobili priamo v britskej továrni, teda ide o lokálnu produkciu, a päť kusov oblečenia sa dá nosiť na viacero štýlov. Celá kolekcia však netvorí ani len jedno percento všetkého, čo Boohoo predáva.

Ukážka niektorých kúskov z kolekcie Kourtney Kardashian Baker pre Boohoo.Ukážka niektorých kúskov z kolekcie Kourtney Kardashian Baker pre Boohoo.Ukážka niektorých kúskov z kolekcie Kourtney Kardashian Baker pre Boohoo.Ukážka niektorých kúskov z kolekcie Kourtney Kardashian Baker pre Boohoo.
Zobraziť galériu
(9)

Kourtney: Aspoň sa o tom bude hovoriť

Kourtney Kardashian Barker nevedie udržateľný životný štýl. Zdrojmi šetriť nevie, používa nadmerné množstvo vody aj uprostred sucha v Kalifornii. V tomto americkom štáte vzhľadom na zhoršujúcu sa situáciu s dostupnou vodou platia pre obyvateľov isté obmedzenia. Podľa CBS News v mesiaci máj minula až 245 % toho, koľko je určené pre jednu domácnosť. Išlo v poradí o štvrtý mesiac, v ktorom minula viac než udáva rozpočet. Je preto paradoxom, že chce reprezentovať snahu o udržateľnosť.

Odporúčané
TOP 6 štýlov okuliarov, ktoré budú trendovať v roku 2024: Korytnačí vzor či bezrámové chuťovky značiek Gucci a Balenciaga TOP 6 štýlov okuliarov, ktoré budú trendovať v roku 2024: Korytnačí vzor či bezrámové chuťovky značiek Gucci a Balenciaga 21. februára 2024, 11:00

Spolupráca sa preto, prirodzene, nevyhla kritike médií, aktivistov a ani fanúšikov Kardashian Barker. Tá sa na Instagrame obhajovala slovami, že aspoň sa jej podarilo otvoriť verejnú diskusiu. Vraví, že o spolupráci s Boohoo veľa premýšľala, pretože „prvá vec, ktorá mi napadne, keď počujem fast fashion, je, že je zlá pre našu planétu“. Vraví tiež, že vedela, že zožne kritiku, pretože „(udržateľnosť a fast fashion) nejdú ruka v ruke“.

Napriek tomu súhlasila. „Myslela som na to, že fast fashion, alebo módny priemysel vo všeobecnosti, nikam nejde. Myslela som na pozornosť, ktorú táto spolupráca dostane od ľudí, ktorí by inak vôbec nevedeli o vplyve fast fashion na našu planétu. Myslela som na to, ako by mohol tlak na Boohoo, aby urobili prvotné zmeny, a potom tlak na to, aby sa zaviazali k väčšej zmene, zapôsobiť,“ napísala na Instagrame.

Nie je jasné, do akej miery môže zasahovať do pravidiel a kritérií, ktoré si firma, pokiaľ ide o udržateľnosť, určuje. Keďže však fast fashion „nikam nejde“, chcela pomôcť svojou troškou. V minulosti už mala vlastnú kolekciu vo fast fashion reťazci Fashion Nova a vtedy sa terčom kritiky nestala, keďže neupozorňovala na (ne)ekologickosť tejto kolekcie. „Som hrdá na to, že to teraz robím s úmyslom a cieľom.“ Zároveň vyzvala expertov, aby sa jej v komentároch ozvali – chce si robiť screenshoty a potom ich otázky a pripomienky v rámci spolupráce s Boohoo predebatovať.

Či týchto expertov napokon do spolupráce aj pozve, takisto nie je jasné. 

 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Kourtney Kardashian Barker (@kourtneykardash)

Boohoo navyše nepredstavuje problém len v tom, z čoho oblečenie vyrába a koľko toho ročne vyprodukuje. Od júna 2022 spoločnosť vyšetruje britský úrad pre dohľad nad podnikaním (Competition and Markets Authority), spolu s ďalšími značkami je podozrivá z greenwashingu. Greenwashing je nelegálna a neetická reklamná taktika, pri ktorej firmy hovoria o udržateľnosti a „zelených“ kolekciách „bezpečných“ pre planétu. Využívajú pri tom nepresné či prehnané tvrdenia o vplyve svojej vlastnej produkcie na životné prostredie.

Odporúčané
Primark, Boohoo, Fashion Nova, Miss Guided atď. Ultra fast fashion ako nová stratégia výroby trendov využíva algoritmus Primark, Boohoo, Fashion Nova, Miss Guided atď. Ultra fast fashion ako nová stratégia výroby trendov využíva algoritmus 6. marca 2021, 9:30

Vymývanie mozgov „zelenými tvrdeniami“

Úradu konkrétne udrela do očí kolekcia s trefným názvom Ready For The Future, o ktorej na webe Boohoo tvrdí, že oblečenie „je z viac ako 20 % vyrobené z udržateľnejších materiálov“. Značka dodáva, že „obliekať sa udržateľnejšie nikdy nebolo jednoduchšie“.

Boohoo teraz čelí podozreniu, že v reklamných tvrdeniach zavádza, svoje produkty označuje za udržateľnejšie, než v skutočnosti sú, a že si nastavila kritériá, pokiaľ ide o „udržateľné oblečenie“, nižšie, než priemerný zákazník očakáva. Podľa webu Boohoo stačí, ak 20 % oblečenia – počítané z váhy alebo objemu – tvoria „lepšie materiály“, pričom udržateľnejšie môže znamenať organickú bavlnu, recyklované vlákna či využitie zvyškov látok po výrobe iných kusov oblečenia.

Podstránka venovaná udržateľnosti je tiež celkom nepresná, dokonca aj v časti o cieľoch spoločnosti. Napríklad pri zmienke o vláknach sa značka zaviazala, že do roku 2025 bude všetko jej oblečenie z polyesteru a bavlny obsahovať recyklované materiály alebo materiály z udržateľnejších zdrojov a do roku 2030 budú všetky používané materiály z udržateľnejších zdrojov. Nie je jasné, čo to presne znamená. A takisto nie je jasné, či „udržateľnejšie“ je naozaj aj udržateľné alebo iba predĺži obdobie, počas ktorého si svet prizná, že fast fashion sa už zachrániť nedá.

Odporúčané
Dlhá pracovná doba, nízke mzdy či znásilnenia. Aj toto je cena za lacné tričko z fast fashion reťazcov Dlhá pracovná doba, nízke mzdy či znásilnenia. Aj toto je cena za lacné tričko z fast fashion reťazcov 7. augusta 2020, 8:59

Firma naďalej čelí aj obvineniam z moderného otroctva. Jej lokálna továreň, ktorou sa tak rada chváli v rámci kampane o udržateľnosti, podľa výpovedí zamestnancov nedodržiava zákonník práce. Zamestnanci nemajú nárok na platenú dovolenku, na platené dni voľna v čase choroby, dokonca časť z nich pracuje pre firmu načierno, informuje Guardian. Viac ako polovica ľudí v továrni dostáva plat nižší, než je minimálna mzda, a to napriek tomu, že v roku 2020 už firmu napomenuli a tá sľúbila, že chyby napraví.

Nič sa však nezmenilo. 

V prípade, že jej dokážu, že využíva otrockú prácu, môže dostať zákaz exportovať do Spojených štátov. Podľa Sky News pritom predaje na americkom trhu predstavujú až pätinu celkového majetku firmy.

Kardashian Barker sa zatiaľ otázke zaobchádzania so zamestnancami nevenovala, no séria The Journey sľubuje aj jedno video o ľudských právach.

Odporúčané
Fast fashion je minulosť. 3 dôvody, prečo je požičiavanie lepšie ako kupovanie. Spoznaj budúcnosť módy v zahraničí a na Slovensku Fast fashion je minulosť. 3 dôvody, prečo je požičiavanie lepšie ako kupovanie. Spoznaj budúcnosť módy v zahraničí a na Slovensku 3. februára 2021, 12:30
Domov
Zdieľať
Diskusia