Ako to už zvyčajne býva, aj táto hollywoodska adaptácia skvelej hry má výrazné chyby. Druhú sériu si však určite pozrieme.
Hollywoodu sa po množstve pokusov a viac ako 20 rokoch podarilo natočiť seriál Halo. Produkčne naň dozerala aj spoločnosť režiséra Stevena Spielberga (Amblin Productions). Vysiela ho streamovacia spoločnosť Paramount+, ktorá s ním zlomila hneď niekoľko vlastných rekordov sledovanosti.
Na vývoji seriálu sa okrem tvorcov zo štúdia Paramount podieľala aj spoločnosť Showtime, herný gigant Microsoft a 343 Industries (tvorcovia nových hier Halo). Tvorcovia prvej série po jej dokončení projekt opustili, takže druhú sériu vytvorí niekto iný. V recenzii sa dozvieš, prečo nás to teší.
Ak sa ti naše recenzie a tipy na filmy/seriály páčia, respektíve sa vďaka nim rozhoduješ, do čoho investovať čas a čo ignorovať, podpor nás a staň sa členom klubu Refresher+.
Seriál má odlišný dej ako hry
Seriál Halo je v mnohom podobný hrám. Master Chief je hrdina ľudstva a najlepšia zbraň proti mimozemskému zoskupeniu Covenant, ktoré tvoria viaceré mimozemské rasy. Covenant je v 26. storočí v otvorenej vojne s ľudstvom, ktoré ťahá za kratší koniec. Príbeh Master Chiefa a vojny s Covenantom sa však odohráva inak ako v hrách, čo vôbec nie je zlé.
Chief, nasaď si, dopekla, masku a zbroj!
Jednou z mnohých zmien je fakt, že Master Chief má osobnosť. V hrách ide o vyrovnaného, pokojného supervojaka z radov Sparťanov. Sparťania sú geneticky vylepšení vojaci, ktorí žijú len pre ochranu ľudstva. V hrách je tak John 117 alias Master Chief tichý „cool“ vojak, ktorý plní rozkazy a na bojisku dokáže robiť zázraky.
Okrem umelej inteligencie menom Cortana nemá s ľuďmi hlboké vzťahy, nevedie dlhé a emotívne dialógy a v podstate je trochu generický. Je to hrdina, za ktorého všetci milujeme hrať, ale jeho osobnosť nie je veľmi zaujímavá. Fungovalo to v hrách, ale v seriáli je to nepredstaviteľné. Ukázali teda jeho minulosť, spravili z neho emotívneho človeka a doslova ho vyzliekli z jeho legendárneho obleku.
Malo to za následok, že v seriáli Halo sa diváci častejšie pozerali na Johna a nie na Master Chiefa. Je úplne v poriadku, že chceli spraviť jeho postavu ľudskejšou a zvýrazniť jeho osobnosť, no zabudli pritom na to, že Halo je v prvom rade o Master Chiefovi a jeho súboji s Covenantom.
Scény, v ktorých John zisťoval viac o svojej minulosti a ktoré prehlbovali jeho charakter, neboli vyslovene zlé, ale skôr zbytočné zdĺhavé. Naopak, akčných scén bolo menej, než koľko sme od takéhoto veľkolepého sci-fi seriálu očakávali.
Master Chief vzbudzuje vo svojom plnom výstroji obrovský rešpekt. Atmosféra scén sa automatický mení vždy, keď sa v nich objaví v obleku. Bohužiaľ, po druhej časti sa to stáva už len sporadicky.
Seriál sa na rozdiel od hier venuje aj civilistom a vytvoril aj celkom novú postavu s názvom Blessed One. Tá si s Master Chiefom vytvorí blízky vzťah, no tvorcovia z neho aj tak vyžmýkajú len jedno z najotravnejších hollywoodskych klišé, ktoré má za cieľ motivovať mužské postavy. Navyše jej emočné výkyvy a zmeny osobnosti nie sú podporené dostatočne hlbokým charakterovým prerodom, takže v posledných epizódach nepôsobí jej správanie autenticky.
Nudná dejová línia s Kwan mala ostať v scenáristickom koši
Okrem dejovej línie s Master Chiefom sme museli pretrpieť aj vedľajšiu dejovú líniu s postavou Kwan. Tá sa na planéte Madrigal, ktorú napadli jednotky Covenantu, pokúšala urobiť vzburu a postaviť sa miestnemu tyranovi. So samotným príbehom Halo to nemalo nič spoločné a my ani nechápeme, o čo tvorcom vlastne išlo. Postavy v tejto dejovej línii vôbec nijako neovplyvnili hlavnú zápletku a po úvodnom stretnutí s Master Chiefom ho už nikdy nevideli.
Kwan bola veľmi nezaujímavá a stereotypná postava. Tvorcovia s ňou nedokázali urobiť nič zaujímavé, a tak sme trpeli zakaždým, keď bola na obrazovke ona a postavy s ňou spojené.
Celá siedma časť sa venovala iba Kwan a Madrigalu, čo dopadlo katastrofálne. Na stránke iMDB ju hodnotilo takmer štyritisíc divákov a výsledkom je hodnotenie pod 4/10. Bola to otrasná epizóda, ktorá len podčiarkovala, ako Kwan a jej príbeh ťahajú celý seriál dole. Prvá séria by mala bez postavy Kwan oveľa lepšie tempo.
Podaril sa vzťah Chiefa s Cortanou a zábavné akčné scény
Príbeh Master Chiefa bol omnoho zaujímavejší a užívali sme si najmä scény, v ktorých komunikoval s umelou inteligenciou Cortanou, ktorá mu pomáha v boji. Tvorcom sa z hľadiska príbehu a dialógov najlepšie podarilo zachytiť práve ich vzťah, ako aj dialógy a atmosféru medzi Sparťanmi. Ak sa druhá séria zameria iba na Master Chiefa, Cortanu, ostatných Sparťanov a mimozemšťanov Covenant, určite to bude, pokiaľ ide o príbeh a dialógy, kvalitnejší seriál.
Jeho prvá séria údajne stála štúdio Paramount Pictures 90 miliónov dolárov. V seriáli sa neobjavili žiadne veľké herecké hviezdy, a tak mali tvorcovia dosť peňazí na vytvorenie lepších počítačových trikov a akcie. Či už ide o zábery z vesmíru, mimozemšťanov alebo výbuchy, ani raz tieto scény nepôsobili ako lacná televízna tvorba.
Vďaka vyššiemu rozpočtu a produkčným hodnotám sa na seriál pozerá dobre aj v momentoch, keď je trochu nudnejší. Môže za to skvelo pôsobiaci sci-fi vizuál. Štúdiá Marvel a Disney majú napríklad oveľa viac peňazí na to, aby si mohli dovoliť kvalitnejšie triky, no v ich seriáli Moon Knight sme videli, že sa nič také nestalo a Halo ich má oveľa lepšie.
Páčila sa nám aj akcia, ktorá vyvrcholila v poslednej epizóde. Tvorcom sa podarilo zachytiť to, akí sú Sparťania nadľudia, a pri pästných súbojoch sme ako diváci „cítili“ váhu ich úderov a brnenia. Podarili sa aj prestrelky, no akcie mohlo byť celkovo viac. Dúfali sme aj v aspoň jeden súboj lietadiel/vesmírnych lodí, no nedočkali sme sa.
Vizuál a triky v skvelej poslednej časti síce vyzerali ako z počítačovej hry, ale vôbec nám to neprekážalo. Konečne sme z toho cítili atmosféru ako z hier Halo (podobný pocit navodila prvá epizóda, ale aj zoskok z lietadla Pelican v poslednej časti).
Druhá séria má veľký potenciál stať sa kvalitným sci-fi seriálom. Tvorcovia musia zapracovať na scenári a občasných nelogických scénach (vážne niekto postavil dedinu okolo výbušného potrubia, ktoré exploduje už po náraze s jedným nábojom?).
Nebyť otravného príbehu o Kwan a Madrigale, prvá séria Halo by bola zábavným sci-fi seriálom. Spracovať hry do filmovej či seriálovej podoby je nesmierne ťažké a tvorcovia v Hollywoode musia veľa vecí zmeniť, aby v odlišnom formáte vôbec fungovali.
Vždy je tam teda risk, že fanúšikovia hier nebudú spokojní, respektíve že zmeny v seriáli nepomôžu a dokonca výslednej kvalite ublížia. Niekoľko takých sa našlo aj tu, no sme ochotní dať seriálu druhú šancu v druhej sérii. S prižmúrenými očami a ako fanúšikovia hier udeľujeme šesť bodov z desiatich.