Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
26. júla 2021, 14:30
Čas čítania 12:54
Dominik Vetrák

Herná testerka Sabina Bagarová: Len v posledných mesiacoch vývoja remaku Mafie sme opravili tisícky bugov a chýb (Rozhovor)

Herná testerka Sabina Bagarová: Len v posledných mesiacoch vývoja remaku Mafie sme opravili tisícky bugov a chýb (Rozhovor)
Zdroj: se svolením Sabiny Bagarové
TECH VÝVOJÁRI HIER
Uložiť Uložené

Mladá česká testerka hier nám prezradila, ako bojujú v DayZ s cheatermi a prečo nedokážu opraviť niektoré bugy v hre.

Sabina Bagarová pracuje ako QA testerka v českom hernom štúdiu Bohemia Interactive (Arma, DayZ, Vigor...). Vyštudovala síce chémiu, no dokázala sa dostať do herného priemyslu a hneď prvá hra, na ktorej pracovala, bol remake Mafie. Vyskúšala si už dve veľké herné štúdiá a objavila lásku k hrám, ktoré dovtedy ignorovala. Teraz ich opravuje tak, že hľadá bugy, technické chyby, ktoré by v hre nemali byť.

Jeden bug sme hľadali asi deviati ľudia celý týždeň, no aj tak sa nám ho nepodarilo zreplikovať a opraviť.

V tomto článku si prečítaš:
  • 1. Čo je to QA tester, či môže ovplyvňovať príbeh hry a ako sa vlastne opravujú chyby a bugy v hre.
  • 2. Či môže tester v DayZ hrať aj na svojom osobnom účte s výhodami a ako bojujú s cheatermi, ktorí im dokonca niekedy pomáhajú s vývojom.
  • 3. Či sa na pracovisku stretla so sexizmom, s nevhodnými narážkami alebo so sexuálnym obťažovaním.
  • 4. Ako vníma pozíciu žien vo videohernom priemysle.
  • 5. Ako sa robilo na remaku Mafie.

Pracuješ ako junior quality assurance tester. Čo presne to znamená?

Keď niekomu poviem, že som QA tester, tak prvá reakcia je zvyčajne niečo ako, že sa hrám hry za peniaze. Je to dream job, avšak odlišnejší, než si ľudia predstavujú. Keď totiž hráš/testuješ tú istú vec/sekciu hry pár hodín či dokonca celý deň dookola, zblázniš sa z toho. V podstate teda hľadám v hre chyby. 

Ako presne vyzerá tvoj bežný deň v práci? 

Keď prídem do práce, stiahnem si novú verziu hry s najnovšími aktualizáciami a testujem, či funguje tak, ako má. Skontrolujem, v akom stave sú technické chyby, teda bugy. Následne si zapnem hru ako bežný hráč, prechádzam ju a hľadám chyby. Keď niečo nefunguje, tak si to zapíšem a pošlem na opravu ľuďom, ktorí to majú na starosti. 

Sabina Bagarová
Zdroj: Sabina Bagarová

V rámci svojej práce sa teda nehráš s kódom, neprogramuješ, jednoducho nájdeš bug a jeho opravu zadáš niektorému z vývojárov, áno?

Je to tak. 

Väčšinou, keď na serveri oznámime, že sme QA testeri a potrebujeme niečo otestovať, tak nás okamžite chcú zabiť a vravia nám, aká je tá hra zlá. Raz som však stretla milého chalana, ktorý mi kryl chrbát a pomáhal mi prežiť, aby som odskúšala nejaké veci.

Aký je rozdiel medzi QA testerom a pozíciami QA specialist či QA lead?

QA junior má právo robiť chyby, ktoré si už QA senior nemôže dovoliť. Ako tester si všeobecne vhodný na čokoľvek a QA specialist sa potom špecializuje na určitú vec. QA lead vedie tím testerov a špecialistov.

Ty ako quality assurance tester hráš teda niekedy aj 8 hodín tú istú sekciu hry a hľadáš v nej chyby, až pokým si nie si istá, že ich tam viac nie je?

V podstate áno. Je však rozdiel hrať bojovku, príbehovku či open-world titul. Napríklad pri DayZ hráš normálne ako hráči, čiže sa čo najdlhšie snažíš prežiť a zistiť, či si prežil férovo, alebo ak si zomrel, či to nie je nejaká chyba v hre a mal si žiť dlhšie. V tom open-worlde teda hráš ako ten hráč a v príbehovke ideš postupne sekciu po sekcii. 

Keď hráš to DayZ ako normálna hráčka pokúšajúca sa prežiť čo najdlhšie, aj sa ti to darí, respektíve si dobrá hráčka?

Asi taký priemerný hráč. Keď hráme s normálnymi hráčmi, snažíme sa otestovať niektoré veci, ktoré sa dajú zistiť len počas klasickej online hry. Zvykneš tým ľuďom teda ešte povedať, že čaute, som QA tester a potrebujem niečo otestovať. Niektorí ti pichnú nôž do chrbta alebo začnú hovoriť o tom, aká je tá hra zlá a podobne. Raz som však natrafila na jedného hráča, ktorý mi pomáhal prežiť, kryl mi chrbát, dával mi jedlo a podobne, čo bol super zážitok. Avšak väčšinou, keď o nás vedia, tak nás chcú zabiť. 

Cheaterov niekedy nevieme odhaliť a zabanovať, aj keď hráme priamo s nimi.

Môžeš hrať hry, na ktorých pracuješ, aj na súkromnom účte, kde si môžeš zapnúť nejaké zlepšováky, alebo to máte všetci bloknuté?Máme to bloknuté, takže nemáme žiadnu výhodu.

A čo sa stane, keď takýchto ľudí so zlepšovákmi, teda cheaterov, stretnete v hre?

Vtedy je to zaujímavé, lebo sa automaticky snažíme zistiť, ako to dokážu. Chceli sme sa s nimi aj skontaktovať, že ako to, dopekla, robia.

Takže v rámci vývojárskeho tímu či QA tímu často ani neviete, ako to tí cheateri robia?

Bohužiaľ, nevieme. Stáva sa aj to, že cheater niekedy zmení počasie a ľudia nám nadávajú, že sme pokazili hru, pričom za to vôbec nemôžeme.

Aspoň tých cheaterov banujete?Niekedy sa to nedá. Oni totiž majú techniky aj na to, aby si na serveri zmenili meno, a tak ich nevieme identifikovať. 

Niektorých cheaterov teda ignorujete, respektíve nemáte spôsob, ako sa s nimi vyrovnať?

Bohužiaľ, niekedy to tak je. Občas nám však pomáhajú, keďže dávajú videá na Youtube či Twitch a občas nám posielajú správy o tom, ako to robia, čo nám veľmi pomáha. 

Odporúčané
Hru Dwarf Fortress vyvíjali 20 rokov. Teraz z nich za pár dní spravila milionárov Hru Dwarf Fortress vyvíjali 20 rokov. Teraz z nich za pár dní spravila milionárov 19. decembra 2022, 16:00

A neskúšali ste komunikovať s inými multiplayerovými štúdiami, aby ste si vymenili techniky pri hľadaní a blokovaní cheaterov, respektíve aby ste prišli na spôsob, ako cheatujú?

To z mojej pozície neviem povedať.

Stáva sa, že musíš nejaký quest v hre, ktorý trvá dajme tomu 20 minút, opakovať aj počas celej 8-hodinovej zmeny a donekonečna v ňom hľadať chyby?

Ja mám skvelý tím, takže keď mi už niečo také lezie na nervy, môžem niekoho poprosiť, aby sme si vymenili prácu. 

 

Sabina Bagarová
Zdroj: Sabina Bagarová

Ako veľmi je odlišná práca rok pred vydaním verzus mesiac pred vydaním hry?

Vyskúšaj predplatné
za 2,99
a čítaj všetko bez obmedzení
Pridaj sa k predplatiteľom
alebo Odomkni článok cez SMS
Pošli SMS na 8877 s textom CLANOK 99641 a dočítaj tento článok.
Cena SMS za otvorenie článku je 3,50 € s DPH. Ako to funguje?
Dočítaj článok do konca za SMS v hodnote 3,50€. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS
Čítaj články bez obmedzení celý mesiac - predplatné len za 1,50€ navyše v porovnaní s jedným článkom. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS
Čítaj bez obmedzení celý mesiac. Stačí poslať SMS (za 5€). Ako to funguje?
POSLAŤ SMS

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Ako veľmi je odlišná práca rok pred vydaním verzus mesiac pred vydaním hry.
  • Koľko bugov opravila na remaku Mafie len za posledné 4 mesiace vývoja.
  • Ako vznikali slávne preteky v remaku Mafie a ako dlho jej trvalo, než ich prešla.
  • Ako sa človek bez herného vzdelania, ktorý predtým ani hry nehral, môže dostať k ich vývoju.
  • Či sa Sabina na pracovisku stretla so sexuálnym obťažovaním a ako rozlišuje medzi flirtom a obťažovaním.
  • Aký má názor na takzvaný crunch, keď musia vývojári celé týždne až mesiace pracovať nadčas, často zadarmo a bez odmeny, a pri ktorej hre to zažila ona.
Domov
Zdieľať
Diskusia