Audi odhaľuje 600-koňový počin, ktorý predviedol pozoruhodnú jazdu v Zelenom pekle.
Rok 2019 sa v prípade značky Audi niesol najmä v znamení ostrých modelov RS, ktorých pribudlo ako húb po daždi. V posledných mesiacoch sme sa totiž zoznámili s modelmi ako RS4 Avant, RS6 Avant, RS7 Sportback, RS Q3 či RS Q3 Sportback. Čerešnička na torte ale vstupuje na scénu až teraz – privítaj novučičké Audi RS Q8!
Pre Audi ide o vskutku revolučný krok, keďže vieme, že nemecká automobilka sa dlhé roky stránila super-výkonných SUV, ostatne vždy si razila cestu, že športovo strihnuté SUV-čka bude kvôli efektívnosti poháňať silný naftový motor. Dôkazom sú modely ako SQ5, SQ7 či SQ8, s príchodom novinky sa však veci razantne menia – po 25 rokoch histórie Audi RS ide o prvé vysoko-výkonné SUV.
Dizajn RS Q8-čky nie je diametrálne odlišný od bežných modelov Q8, treba ale jedným dychom dodať, že už základné vyhotovenie patrí medzi to najdynamickejšie a najatraktívnejšie na trhu, takže veľa zmien potrebných ani nebolo. Niekoľko noviniek ale predsa len evidujeme – ešte agresívnejší nárazník s väčšími otvormi, pozmenená štruktúra obrovskej masky, Matrix-LED svetlomety s čiernym podkladom, 2 masívne koncovky výfuku či až 23" disky!
V rámci príplatkových prvkov bude možné siahnuť po čiernych detailoch či výraznej, doslova krikľavej zelenej farbe. Dobre známy kokpit, ktorý kombinuje 12,3" digitálne budíky s novou športovo grafikou, 10,1" stredový displej Black Panel a 8,6" panel klimatizácie sa mení len v detailoch.
Tými sú nové športovo vyzerajúce dekóry, prešívanie, početnejšie zastúpená Alcantara (volant i volič prevodovky), plakety RS či vyhrievané a ventilované športové sedadlá. Na športovom volante sa objavilo nové tlačidlo RS Mode, kde si dokáže vodič rýchlo zmeniť medzi svojimi vytvorenými režimami RS1 či RS2, podobne ako to je v BMW.
Pohonné ústrojenstvo nie je žiadnym prekvapením – o pohon sa totiž stará dobre známa 4-litrová V8-čka s priamym vstrekovaním a výkonom 441 kW / 600 koní a 800 Nm. Dva a pól tonové SUV-čko tak dokáže akcelerovať na stovku za 3,8 sekundy, na dvestovke je za 13,7 sekundy. Maximálka je 250 km/h, s príplatkovým balíkom sa však RS Q8 vie rozbehnúť až na rýchlosť 305 km/h.
Sprevodovanie má na starosti 8-stupňový Tiptronic, poháňané sú pochopiteľne obe nápravy (quattro s pomerom 40:60), no a jasné je aj to, že RS Q8 nebude ochudobnené o vzduchový podvozok, karbón-keramické brzdy, aktívne stabilizátory, zadný diferenciál, vektorovanie krútiaceho momentu či natáčaciu zadnú nápravu.
Zároveň, ako je už čoraz väčším zvykom, aj v tomto prípade ide o 48-voltovú mild-hybridnú technológiu, takže za ideálnych okolností dokáže aj tento top model plachtiť s vypnutým motorom, a to v rozmedzí od 55 po 160 km/h.
Na záver dodajme, že novinka, ktorá sa bude vyrábať v Bratislave má už za sebou aj jeden pozoruhodný rekord – nová RS Q8-čka preletela Zeleným peklom s časom 7 minút a 42,253 sekundy. Audi tak prekonalo doterajšieho držiteľa rekordu, Mercedes-AMG GLC 63 S o niekoľko sekúnd a stalo sa tak vôbec najrýchlejším SUV na Nürburgringu. Jeho cenovku však ešte nepoznáme.
Pre úplnosť dodávame, že exemplár, ktorý stanovil rekord bol len prototyp, navyše z časti upravený, o čom svedčí napríklad prítomnosť ochranného rámu, špeciálne vyvinutých pneumatík Pirelli P Zero či absencia zadný sedadiel.