24. júla 2016, 11:42
Tori

Zhasni a zomrieš je horor, ktorý poteší každého milovníka mrazivej atmoséfry (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY HOROR

Autor krátkometrážnych hororov David F. Sandberg spolu s Jamesom Wanom v producentskom kresle prináša svoj režisérsky debut Lights Out.

Mesiac po uvedení úspešného hororu V zajatí démonov 2 do kín prichádza ďalší výtvor populárneho a talentovaného režiséra Jamesa Wana. Tentoraz sa nám predstaví len v pozícii producenta, keďže réžiu plne prenecháva autorovi krátkych hororov Davidovi F. Sandbergovi. Krátka snímka Lights Out sa tešila množstvu pozitívnych ohlasov. Sandbergov rovnomenný celovečerný film teda v kombinácii s Wanovým producentským vplyvom vyvoláva veľké nádeje v ďalší tohtoročný hororový nadpriemer. Naplnil  Sandbergov režisérsky debut všetky očakávania?

Hororová snímka nám predstavuje mladú Rebeccu znovu sa stretávajúcu so svojím detským strachom z tmy, keď sa jej malému bratovi Martinovi začnú diať podobné nevysvetliteľné udalosti spojené so zhasnutým svetlom. Kto je tajomná postava objavujúca sa v temných kútoch? To diváci zistia už čoskoro.

V hlavných úlohách svoj herecký talent v úlohe Rebeccy predvedla Teresa Palmer známa najmä z romantickej zombie komédie Warm Bodies či romantickej drámy December Boys. Jej filmovú mamu si zahrala Maria Bello kedysi hviezdiaca aj v seriáli Pohotovosť. Ako Rebeccin neodbytný priateľ sa predstavil pomerne neznámy Alexander DiPersia a z Gabriela Batemana účinkujúceho aj v horore Annabelle sa stal jej malý brat Martin. Voľba predstaviteľky hororovej postavy Diany tentoraz padla na tanečnicu a kaskadéru Aliciu Vela-Bailey.

Zdroj: 25o2zicw5jz372nu42fxtly6.wpengine.netdna-cdn.com

Medzi najväčšie pozitívum snímky patrí jej úvodná scéna s režisérovou manželkou Lottou Losten. Sandberg ju s radosťou  obsadzoval do všetkých svojich krátkometrážnych filmov, takže hoc len jej minimálna účasť prepojila režisérovu prvotnú tvorbu so súčasnou. Režisérsky nováčik nás taktiež od začiatku kŕmi takmer profesionálne vykreslenou desivou atmosférou. Jumpscares by sme síce označili za príjemnejší nikoho neurážajúci priemer vhodný skôr na strašenie začiatočníkov, nájde sa však aj zopár scén, pri ktorých popcorn rozsype aj skúsený hororový fanúšik. Snímka sa stíha zameriavať i na súvislý príbeh a postupne odhaľuje hlavnú zápletku. Rovnako sa pohráva s originálnou myšlienkou strachu zo zhasnutých svetiel počas noci, akou sme v detstve mnohokrát otravovali našich rodičov a zobrazuje ju nielen z pohľadu malého dieťaťa. Našťastie z kina neodídeme presýtení nadbytkom zvukových efektov, ktorými sa Sandberg snažil šetriť a ešte väčšmi tak stupňovať napätie.

Zdroj: trailers.apple.com

Bohužiaľ, Sandberg sa ešte nenaučil pracovať na detailoch, čo sa ukázalo najmä v postave malého Martina. Niekedy sa správa a koná ako dospelý človek, vďaka čomu nám môžu vážne scény spôsobiť výbuch smiechu či nejeden facepalm. Zápletka by tiež mohla byť rozvinutejšia a reakcie hlavných hrdinov na nočné strašenie hodnovernejšie. V prípade vlasatej Diany režisér stavil na jednoduchosť, avšak viac strašidelnosti by jej postave neuškodilo a prestala by na diváka po úvodnej chvíľke prekvapenia pôsobiť ako lacný nájomný vrah. Rovnako by padlo na úrodnú pôdu i preriedenie jumpscares, keďže niekedy vyznievajú lacno a trápne. Na druhej strane sa všetky drobné negatíva dajú odpustiť, predsa len bezchybný film nikdy nenájdeme a Sandberg sa svojej roly režiséra klasicky dlhých filmov zhostil nad očakávania. Pokiaľ si teda potrpíte na postupné vykresľovanie atmosféry a stupňovanie napätia, pričom jumpscares a zložité zápletky u vás ustupujú do úzadia, tak je pre vás Lights Out tou správnou voľbou. 7/10

0/10