6. apríla 2017, 21:34

Big Little Lies od režiséra Dallas Buyers Club víťazí formou aj obsahom a právom patrí k tým najlepším seriálovým novinkám tohto roka (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY BIG LITTLE LIES

Americká stanica HBO sa môže tešiť z ďalšieho presného zásahu do čierneho. Jej novinka Big Little Lies totiž poľahky zaujme v každom jednom ohľade.

Talentovanému kanadskému režisérovi menom Jean-Marc Vallée, ktorý sa vo svojej doterajšej kariére blysol takými kvalitnými počinmi, ako napríklad Demolition, Wild či Dallas Buyers Club, očividne zachutili televízne projekty vychádzajúce z knižných predlôh. Aj keď pod jeho taktovkou iba nedávno finišovala miniséria Big Little Lies z produkcie HBO, už teraz vieme, že sa Vallée čoskoro pustí do natáčania osemdielnej záležitosti s názvom Sharp Objects, pochádzajúcej z pera slávnej Gillian Flynn, autorky Gone Girl alebo Dark Places. A to s úžasnou Amy Adams v hlavnej úlohe. Na tú si však ešte nejaký ten čas počkáme, takže navrhujem, aby sme sa v tejto chvíli rýchlo presunuli k tomu dôležitejšiemu a zároveň aj oveľa aktuálnejšiemu. Aké dojmy teda zanechala už zopár dní ukončená novinka Big Little Lies?

Zdroj: HBO

Nuž, môžem s radosťou prehlásiť, že výrazne pozitívne. Pokiaľ ste dali šancu nášmu Tipu na seriál, tak už určite veľmi dobre viete, že je táto sedemdielna miniséria adaptáciou rovnomenného knižného bestselleru od austrálskej autorky Liane Moriarty a odohráva sa v kalifornskom mestečku Monterey, v ktorom dôjde k vražde. Divák síce vie, že sa nešťastie odohrá na benefičnej akcii miestnej základnej školy, nepozná však okolnosti a ani identitu obete či vraha. Neostáva mu preto nič iné, než zahájiť svoje vlastné vyšetrovanie a pracovať s útržkami informácií, ktoré sú mu postupne podávané v priebehu sledovania. Môže tak vychádzať buď z tzv. flashforwardov, teda krátkych scén s vypočúvaním svedkov, časovo sa odohrávajúcich až po vyššie spomínanej tragédii, alebo z náznakov odkrývaných v priebehu prirodzeného plynutia príbehu.

Tiché miesto 2 sa začne natáčať už v lete a Rebecca Ferguson potvrdila návrat do Mission: Impossible 7 Tiché miesto 2 sa začne natáčať už v lete a Rebecca Ferguson potvrdila návrat do Mission: Impossible 7 11. februára 2019, 6:00

Ten sa v drvivej väčšine zameriava najmä na trojicu žien. Jane (Shailene Woodley), slobodnú matku s temnou minulosťou, ktorej syn Ziggy (Iain Armitage) je obvinený z napadnutia spolužiačky, bohatú krásku Celeste (Nicole Kidman), bývalú právnička žijúcu v zdanlivo dokonalom manželstve s mladším partnerom (Alexander Skarsgård), no a nakoniec na Madeline (Reese Witherspoon), spontánnu ženu v domácnosti, chovajúcu vo svojom srdci závisť voči exmanželovej mladšej žene Bonnie (Zoë Kravitz). A práve zmienený incident so Ziggym v úplne prvej epizóde odštartuje doťahovanie sa medzi mamičkami, na ktoré sa následne pomaličky nabaľujú ďalšie a ďalšie vrstvy väčších či menších konfliktov. Navonok síce ide o zdanlivo šťastnú komunitu ľudí, veľmi rýchlo ale vyjde najavo, že jednotlivé postavy vôbec nie sú také, akými sa prezentujú v spoločnosti, pričom takmer každá z nich skrýva nejaké to tajomstvo a takmer každá z nich môže byť ako vrahom, tak aj obeťou.

Zdroj: HBO

Pozvoľna eskalujúce roztržky a vedomie, že na konci čaká odhalenie hlavných aktérov vraždy, sú pritom perfektnou hnacou silou celého seriálu. Poctivo budujú atmosféru, vyvolajú napätie, zvedavosť a v neposlednom rade vzbudzujú aj záujem o všetky figúrky na šachovnici plnej klebiet a pretvárok. Navyše, na Big Little Lies sa výborne pozerá. A nie je tomu tak iba vďaka skvelej stavbe rozprávania, bezchybnej réžii, dokonalému strihu, úžasne zvolenej hudbe či nápaditej kamere. Kvalita seriálu stojí vo veľkej miere aj na zaujímavo napísaných postavách a ešte lepších hereckých výkonoch všetkých zúčastnených. Medzi nimi však ešte o čosi viac vyčnieva Reese Witherspoon a hlavne odzbrojujúca Nicole Kidman. Z mužských výkonov najviac zaujal asi Alexander Skarsgård a zahanbiť sa rozhodne nenechali ani detskí predstavitelia. A to menovite mladučká Darby Camp, ktorá si na obrazovke poľahky kradne jednu scénu za druhou.

Naopak, čo mi tak trochu prekážalo, bola celková dĺžka minisérie. Aj keď sa na prvý pohľad môže zdať, že sedem epizód je adekvátne množstvo, podľa môjho skromného diváckeho názoru by tejto novinke oveľa viac svedčal nižší počet, napríklad šesť. Predsa len, stopáž každej jednej časti činí minimálne päťdesiat minút, čo v prípade seriálov podobného formátu zvyšuje riziko akejsi rozvláčnosti tempa. A badať to aj na Big Little Lies. Seriál sa totiž občas až priveľmi drží niektorých vedľajších dejových liniek, ktoré vo výsledku ani nie sú podstatné a na finálové rozuzlenie tak nemajú absolútne žiadny dopad.

Zdroj: HBO

Režisér Jean-Marc Vallée ale drvivú väčšinu kúskov skladačky ukočíroval s obrovským prehľadom jemu podobným a dokázal z tohto projektu vykorčuľovať so všetkou cťou. Túžobne očakávané odhalenie si nechal takmer až na samý koniec poslednej epizódy, takže bezprostredne po jej dopozeraní dozrieva v divákovi ešte pekných pár chvíľ a podvedome ho nabáda k tomu, aby spätne uvažoval nad všetkými tými drobnosťami, ktoré k veľkému finále viedli. A hoci skúsenejší fanúšikovia rôznych detektívok pravdepodobne odhalia aspoň časť vražednej hádanky v miernom predstihu, nič to nezmení na skutočnosti, že Big Little Lies je naozaj kvalitnou drámou, ktorá sa bezpochyby zaradí k tým najlepším a najpríjemnejším seriálovým prekvapeniam tohto roku. 8,5/10

0/10